Publicat l'Informe IRIA sobre les Tecnologies de la Informació i les Comunicacions en les Administracions locals.

• Copiar

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seua publicació. No es garantix que continuen actius actualment".

25 novembre 2021

L'edició de 2021 de l'informe IRIA presenta l'anàlisi dels indicadors més significatius de la transformació digital de l'any 2019 i 2020 en l'administració local.

S'ha elaborat l'informe IRIA 2021  amb l'anàlisi dels indicadors més representatius de la transformació digital en les entitats locals espanyoles incloent les Diputacions, Consells,  Cabildos  i Ajuntaments participants. La informació s'ha actualitzat a 1 de gener de 2021, sent el període d'enquesta el corresponent a l'any 2019 i 2020.

Este informe es realitza amb caràcter biennal i es publica en el Portal d'Administració Electrònica (PAe). Les dades s'arrepleguen a partir d'una enquesta realitzada en EUSurvey la , aplicació que proporciona la Comissió Europea, a partir dels responsables TIC de les pròpies organitzacions. Açò és així ja que les dades que es demanen no estan publicats en cap mitjà i molt menys en el cas dels EELL de petit grandària.  Es dona la circumstància que en ajuntaments de menys de 10.000 habitants les dades no són sempre de qualitat ja que no tenen costum de mesurar la seua activitat.

La recollida es fa a partir d'una mostra d'ajuntaments i de tots els estrats, excepte els de major de 30.000 habitants que es pregunta al 100%. La informació es mostra agregada, per estrats.

El qüestionari s'ha actualitzat per a posar en valor  el treball de les entitats locals en administració electrònica, en  "ciutats intel·ligents”, així com alinear l'informe amb l'informe europeu I government Benchmark.

L'estudi IRIA 2021 presenta els resultats recopilats sobre  diferents aspectes relacionats amb la transformació digital dividits en set apartats:

• 1. Les polítiques TIC de la transformació digital.

La mitat de les diputacions i més del 60% dels municipis grans (de més de 100.000 habitants) tenen plans estratègics de transformació digital.  Este percentatge es va reduint en els municipis de menys població. Els tràmits que permeten el seu ús mitjançant mòbil han augmentat, segons la resposta de les entitats locals, entre el 42% i el 63%.

• 2. Servicis centrats en el ciutadà.

Els grans municipis (Més de 500.000 habitants) proporcionen majoritàriament un percentatge alt o molt alt dels seus tràmits a través del canal digital (en mitjana el 70%), així com les diputacions (en mitjana el 64%). La resta dels estrats se situen a un nivell mitjà (variant del 43% al 59%).

• 3. Impuls a les actuacions administratives automatitzades.

El 47% de les sol·licituds per presentades en registre pels ciutadans són electròniques. A la fi de 2020 hi ha un d'1.116 EELL adherides a la plataforma d'intermediació, que han realitzat el 10,9% de les consultes a través de la plataforma. Mentre que la firma electrònica de documents està incorporada en les actuacions internes de la majoria de les EELL.

• 4. Govern obert.

El 20,3% de les dades publicades  en el portal datos.gob.es procedixen de l'administració local.

• 5. Equipament en les entitats locals

El nombre d'ordinadors personals s'ha incrementat en quasi tots els estrats respecte les dades de 2017. En termes globals l'increment és d'un 4,8%.

• 6. Pressupost i gastos TIC.

En 2020, el pressupost total en les entitats locals considerant els capítols 1+2+6 ha sigut de 57.989 Mill€ (milions d'euros).

• 7. Personal TIC.

El personal TIC és l'1,78% del total d'efectius.

Les xifres arreplegades en l'informe IRIA es publiquen en el  Observatori d'Administració Electrònica del PAe.

• Secretària General d'Administracion Digital i Observatori d'Administracion Electronica