Davant l'increment constant de la complexitat i del nombre d'incidents, amb l'esforç de gestió que este fet provoca, el CCN-CERT, del Centre Criptològic Nacional (CCN), ha posat en funcionament una ferramenta que permet millorar la coordinació entre les diferents organitzacions i el propi CERT Governamental Nacional en la gestió d'incidents. Es tracta de LUCIA (Llistat Unificat de Coordinació d'Incidents i Amenaces), un nou servici posat a la disposició de totes les organitzacions a través del portal del propi CCN-CERT.
En el desenvolupament de la ferramenta, en el qual s'han emprat quasi dos anys, s'ha buscat millorar els processos d'atenció d'incidents, automatitzant aquelles tasques que ho permeten, i ajudant a reduir el temps de resposta davant un incident. També s'ha procurat millorar els processos d'intercanvi d'informació i la forma en què aquesta informació es compartix, no solament creant canals segurs que avalen l'autenticitat i integritat de la informació, sinó que permeten fer una anàlisi i tractament de la informació més exacte a través de la ferramenta.
LUCIA, basada en el sistema d'incidències Request Tracker (RT) i en la seua extensió per a equips de resposta a incidents Request Tracker for Incident Response (RT-ANAR), ha sigut personalitzada per a complir els requeriments i procediments del CCN-CERT i alineades amb el compliment de l'Esquema Nacional de Seguretat (ENS).
Entre els principals beneficis de LUCIA es troba el proporcionar una ferramenta de gestió d'incidents, en el cas que no es dispose; complir els requisits de l'ENS i la Guia 817 (Gestió d'Incidents) i oferir un llenguatge comú de perillositat i classificació, basat en dos nivells i avalat per institucions internacionals.
Unes altres dels avantatges és la millora la coordinació entre el CCN-CERT i tots els organismes als quals oferix els seus servicis, especialment els adscrits al Sistema d'Alerta Primerenca (SAT), mitjançant la Integració dels incidents de seguretat amb el CERT Governamental Nacional; millorar l'intercanvi d'informació d'incidents de seguretat; mantindre la traçabilitat i seguiment de l'incident; millora en els processos de gestió i automatització de tasques i permetre la seua integració amb altres sistemes.
Més informació sobre la ferramenta LUCIA