Programari d'ajuda per a la federació en datos.gob.es des de portals CKAN

• Opinar

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seua publicació. No es garantix que continuen actius actualment".

05 desembre 2014

FederGob, liberado como software libre, se puede configurar como plugin para que funcione de manera genérica en los portales que están basados en CKAN.

La federación en datos.gob.es desde los distintos portales Open Data de las administraciones públicas implica que sus catálogos de datos se hacen visibles a nivel nacional. Los infomediarios que quieren desarrollar aplicaciones, los consumidores de datos y, en general, cualquier persona que quiera buscar información específica dentro del territorio español, tienen en este portal su principal punto de búsqueda, por lo que es muy aconsejable estar aquí catalogado.

La ferramenta Federador que posseïx datos.gob.es és l'encarregada d'arreplegar periòdicament un fitxer amb les descripcions dels datasets que cada portal Open Data vol incloure en este catàleg. Per a preparar esta informació hi ha una guia molt completa en: Manual del Federador

Esta guia té una descripció precisa del procés de federació, conté exemples de configuració de metadades i venen ben especificats els passos que han de realitzar-se. Existix, a més, la possibilitat de comprovar si el fitxer de metadades DCAT/RDF que es genera complix amb l'estructura que ha de proporcionar-se. A pesar d'estes facilitats, hem sondejat a diversos portals i han de dedicar-se diversos dies fins a aconseguir configurar el fitxer de metadades correctament perquè no hi ha una possibilitat directa de fer-ho.

Després de realitzar el procés de federació des d'Opendata Càceres (opendata.caceres.es), decidim implementar alguns scripts per a fer este procés de federació automàticament una vegada instal·lat. A este programari ho hem denominat FederGob i a més s'ha configurat com un plugin perquè funcione de manera genèrica en els portals que estan basats en CKAN. FederGob ho hem col·locat en la forja de CENATIC com a programari lliure: Projecte FederGob i està disponible perquè ho usen els portals que ja federen les seues dades i, sobretot, per a aquells que tenen este procés pendent.

FederGob es un plugin que modifica los ficheros de metadatos RDF/XML de DCAT que genera CKAN por defecto y los adecúa al que consume el Federador de datos.gob.es. Además, genera el archivo final que necesita el Federador, incluyendo la cabecera de metadatos y agrupando los datasets del portal que quieren publicarse. Se puede configurar también para que se actualicen los datasets federados de manera periódica.

Ens agradaria que el programari siga útil a altres portals i, per descomptat, animem a aportar millores a través de la forja. Per descomptat, des d'Opendata Càceres ajudarem al que es decidisca a utilitzar este programari.

Solució CTT dades.gov

• Governe obert, Informes i Estudis