accesskey_mod_content

España manté el seu lideratge en la transformació digital dels servicis públics, segons l'últim informe de l'ONU sobre Govern Electrònic

  • Escoltar
  • Copiar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

18 setembre 2024

L'I-Government Survey 2024 de Nacions Unides, que avalua el desenvolupament i l'eficàcia dels servicis públics digitals a nivell mundial, posiciona a España en una situació privilegiada, ascendint una posició en el grup de cap del rànquing global. A més, Madrid destaca com co-líder al costat de Tallín en el context de les ciutats.

L'informe, que analitza el panorama de governança digital en 193 països, destaca una tendència a l'alça d'esta a tot el món, amb una major inversió en infraestructura resiliente i tecnologies d'avantguarda. A més, la proporció de la població ressagada en el desenvolupament del govern digital ha disminuït del 45,0% en 2022 al 22,4% en 2024.

Per a açò, analitza el desenvolupament de l'Administració Electrònica, a partir de el Índex de Desenvolupament de l'Administració Electrònica de l'ONU (I-Government Development Index, EGDI). L'EGDI és un índex compost de 3 subíndexs, que analitza tres dimensions:

  • la idoneïtat de les infraestructures de telecomunicacions (TII)
  • les capacitats dels recursos humans per a promoure i usar les TIC (HCI)
  • i la disponibilitat de continguts i servicis online (OSI).

España ha ascendit al grup de països amb més alt rendiment en l'Índex de Desenvolupament de l'Administració Electrònica (EGDI), en obtindre una puntuació superior a 0.92, ocupant el lloc número 17 en el rànquing global, un per damunt de l'edició de 2022. Entre els països europeus España se situa en el 10º lloc, el 7º entre els de la UE.

Situació d'España en el rànquing

Esta posició privilegiada ens situa en el grup de països líders en la categoria d'alt acompliment, demostrant el nostre compromís amb la digitalització i la modernització de la seua administració pública, reflectint una tendència positiva en la prestació de servicis digitals a la ciutadania.

España ha mostrat un progrés significatiu en els diferents subíndexs clau analitzats en l'informe:

  • Marque institucional: El marc institucional d'España està ben estructurat i recolza el desenvolupament continu del govern electrònic, amb polítiques clares i recursos assignats per a la millora digital.
  • Provisió de continguts: España destaca en la provisió de continguts, facilitant als ciutadans l'accés a una àmplia gamma de recursos i informació governamental en línia.
  • Prestació de servicis: Els servicis en línia que oferix el govern espanyol estan entre els millor classificats, amb una alta disponibilitat de servicis digitals com el registre d'empreses, pagament d'impostos i llicències, amb un nivell de digitalització avançada en la majoria d'ells.
  • Aspectes tecnològics: Quant als aspectes tècnics, España ha implementat tecnologies que asseguren la interoperabilitat dels seus portals governamentals. Hem aconseguit desenvolupar portals que complixen amb els estàndards tecnològics clau, prioritzant accessibilitat, funcionalitat i usabilitat.
  • Participació electrònica: España facilita la participació ciutadana mitjançant la integració de ferramentes que permeten als ciutadans involucrar-se en la presa de decisions, consultes públiques i peticions​ en línia.

En el context de les ciutats, Madrid ha sigut un cas exemplar, empatant amb Tallín en el primer lloc del rànquing de ciutats. La capital espanyola ha implementat amb èxit polítiques de digitalització que han transformat la gestió urbana i millorat la qualitat de vida dels seus habitants. Madrid ha destacat en àrees com la mobilitat intel·ligent, la salut digital, l'educació en línia i la participació ciutadana, establint un model a seguir per a altres metròpolis.

Novedades de l'edició 2024

En particular, esta última edició de l'informe presenta el nou Marque Model de Govern Digital, que proporciona als països un full de ruta integral per a la planificació, implementació i avaluació efectives d'iniciatives de govern digital. A més, inclou un breu apèndix que analitza la integració de la IA en el desenvolupament del govern digital, posant l'accent en la importància de maximitzar els beneficis i minimitzar els riscos per a aconseguir una governança equilibrada.

Estos assoliments són el resultat d'una estratègia nacional coherent i de la col·laboració entre els diferents nivells de govern, el sector privat i la societat civil. Des de la nostra posició de lideratge, encara queda camí per a seguir treballant en la millora contínua dels servicis digitals, en la capacitació dels funcionaris i en l'educació dels ciutadans en competències digitals. Solament així podrem garantir que España no solament mantinga la seua posició actual, sinó que tots puguem beneficiar-nos d'un govern electrònic més eficient, transparent i pròxim a la ciutadania.

Enllaç al document(Obri en nova finestra)

Més informació

  • Informació i dades del sector públic