El Consell de Ministres ha aprovat l'avantprojecte de Llei de Digitalització i Modernització del Sector Financer que té com a objectius impulsar la innovació financera aprofitant totes les oportunitats que brinden les noves tecnologies, alhora que es garantix un adequat nivell de seguretat tant per a les entitats com per als clients financers. Este avantprojecte de Llei s'acompanya de dos Reials decrets que conformen un paquet regulatori complet per a la modernització del sector financer.
Este paquet normatiu incorpora a l'ordenament jurídic espanyol diferents directives i reglaments comunitaris i modifica normes nacionals per a incentivar la digitalització, fomentar la competència i aprofitar les oportunitats que oferix el nou entorn tecnològic, amb un marc adequat que mitigue els riscos, genere confiança entre els usuaris i es preserve l'estabilitat financera.
L'avantprojecte s'ha elaborat en col·laboració amb el Banc d'Espanya, la CNMV i la Direcció general d'Assegurances i Fons de Pensions, així com d'altres organismes amb un interés directe en la digitalització del sector financer.
Garantir el compliment de les obligacions de ciberresiliencia
L'aplicació de noves tecnologies al sector financer implica grans canvis derivats de l'aparició de nous actors i la utilització de noves tecnologies. Amb l'objectiu de garantir el seu correcte desenvolupament ha d'assegurar-se la resiliència operativa i digital dels actors en el sistema financer.
En este context, la ciberseguretat s'ha convertit en una prioritat de la política financera en un moment d'ús creixent de noves tecnologies, de manera que els sistemes i infraestructures puguen estar protegits i preparats per a actuar enfront de possibles disrupcions i ciberatacs. L'objectiu és garantir un funcionament ininterromput del sistema financer.
En este àmbit destaquen dos mesures de l'avantprojecte de llei: la primera és la implementació del règim sancionador aplicable als incompliments del Reglament europeu sobre resiliència operativa i digital (conegut com a Reglament DAURA), i la segona és ajustar les obligacions de ciberresiliencia per a operadors de sistemes de pagaments, processadors de pagaments i esquemes de pagaments. Encara que estes entitats no estan subjectes al Reglament DAURA, a Espanya es va decidir incloure-les al desembre de 2023 per a garantir el bon funcionament del sistema de pagaments.
Completar els desenvolupaments per a l'aplicació de la normativa sobre Criptoactivos.
També s'inclouen en este projecte els desenvolupaments necessaris per a l'aplicació del Reglamente MICA i tota la normativa europea sobre criptoactivos.
Amb este objectiu s'actualitza la normativa de prevenció de blanqueig de capitals i finançament del terrorisme per a garantir el seu compliment per les entitats que presten servicis de criptoactivos.
Així mateix, s'assegura que les entitats que venien prestant servicis de criptoactivos abans de l'entrada en vigor del Reglament puguen seguir fent-ho sense autorització fins al 30 de desembre de 2025 (termini de 12 mesos decidit a Espanya, que acurta en 6 mesos el període transitori de MICA), alhora que s'acorda el traspàs a la CNMV del registre de proveïdors de determinats servicis de criptoactivos.
Impulsar el desenvolupament de solucions basades en tecnologia de registres distribuïts en els mercats de capitals
A més, la tecnologia de registres distribuïts (DLT per les seues sigles en anglés) no solament ha permès el desenvolupament de criptoactivos, sinó que també posseïx un gran potencial per a revolucionar els mercats de capitals oferint importants avantatges en termes d'eficiència si s'utilitza per a l'emissió, negociació i distribució d'instruments financers tradicionals com a accions o bons.
Un dels reials decrets que acompanyen a l'avantprojecte de llei conté les previsions necessàries per a poder representar instruments financers en DLT.
Actualitzar el funcionament del sandbox financer
D'altra banda, esta llei modernitza el funcionament del sandbox financer espanyol, que s'ha configurat en una ferramenta d'enorme valor per a la innovació tecnològica i jurídica en el conjunt del sector financer.
Sobre la base de l'experiència de 4 anys de funcionament, es proposen diverses millores per a facilitar l'accés al sandbox, entre les quals destaquen que els promotors podran presentar els seus projectes en qualsevol moment de l'any i avançar en la tramitació de la sol·licitud fins que es decidisca la seua admissió i es promou una major interacció entre promotors i supervisors. Així mateix. es reduïxen les càrregues administratives associades a participar en el sandbox, facilitant l'ús de declaracions responsables i simplificant el règim de garanties exigides per al període de prova dels projectes. Al seu torn, es perseguix una major visibilitat dels projectes a través de la possibilitat de convocatòries temàtiques.
Millorar la prestació de servicis de pagament
També destaquen les novetats en l'àmbit de la prestació de servicis de pagament i la regulació dels sistemes de pagament, per a actualitzar i modernitzar el marc jurídic i fomentar la competència entre diferents tipus d'entitats.
En este sentit, s'adapta el nostre ordenament jurídic al Reglament europeu de pagaments instantanis, que busca fomentar la competència, de manera que nous actors, com les entitats de pagament i entitats de diners electrònics puguen ser participants directes dels sistemes de pagaments (Iberpay), igualant així el terreny de joc per a tots els participants. A més, es proposa al Banc d'Espanya com a autoritat competent per a supervisar que les administracions públiques complixen amb l'obligació d'acceptar pagaments procedents de comptes estrangers i es modernitza i flexibilitza el règim d'Iberpay en línia amb les infraestructures del nostre entorn.
Promoure el coneixement del mercat financer facilitant l'accés a la informació financera i no financera
Finalment, es modifica la normativa financera sectorial per a adaptar-la a la creació del Punt d'Accés Únic Europeu (PAUE) i establir, cas a cas, les condicions tècniques que ha de complir la informació a enviar. Este repositori comú contribuirà sens dubte a augmentar el coneixement del mercat financer i estandarditzar la informació, permetent millors condicions de finançament per als emissors i per a les empreses que voluntàriament vullguen remetre la seua informació i fer-la accessible per a tot tipus d'inversors, en un format digitalitzat, estandarditzat i llegible per màquines. S'espera que açò beneficie en particular als emissors de menor grandària, sobre els quals existix majors dificultats d'accés a informació estandarditzada en l'actualitat.