Aconseguir l'equilibri de l'ús de les dades obertes i la privacitat en l'era digital

11 abril 2024

A mesura que les iniciatives de dades obertes es generalitzen, la gestió de l'equilibri entre la privacitat i l'accessibilitat de les dades presenta nous desafiaments.

En el panorama digital actual, mantindre la privacitat juntament amb els esforços de dades obertes és essencial. Implica protegir la informació personal contra l'accés o intercanvi no autoritzat, garantint que les persones tinguen control sobre les seues dades. No obstant açò, a mesura que les iniciatives de dades obertes es generalitzen, gestionar l'equilibri entre la privacitat i l'accessibilitat de les dades presenta nous desafiaments.

Les iniciatives de dades obertes busquen fer que les dades es puguen trobar i que els conjunts de dades siguen interoperables amb la intenció de maximitzar la seua reutilització, tant sols com en combinació amb altres conjunts de dades. No obstant açò, estos projectes impliquen compartir extensos conjunts de dades, alguns dels quals poden incloure dades sobre persones identificables o fins i tot detalls confidencials. A pesar dels intents d'eliminar informació d'identificació, si es divulguen suficients atributs sobre un individu, és possible que es puga inferir la seua identitat. Açò es pot aconseguir creuant i connectant dades entre diferents bases de dades i conjunts de dades.

Abordar estos desafiaments requerix un delicat equilibri entre l'obertura de les dades i la protecció de la privacitat. S'han utilitzat diverses tècniques per a protegir la privacitat de les persones, com les dades pseudònimes i anònims o l'agregació de dades, mitjançant les quals s'agrupen dades detallades i es publiquen com a estadístiques o metadades. A més, s'han publicat directrius i regulacions tant a nivell europeu com a nacional per a garantir que les iniciatives de dades obertes es duguen a terme de forma ètica i responsable.

Les 'Directrius ètiques per a una IA confiable  ' de la Comissió Europea són un exemple de directriu que establix una base de principis ètics per al desenvolupament i ús de la IA que respecten els drets humans i garantixen la transparència i l'equitat. El conegut   Reglamente General de Protecció de Dades  (GDPR) imposa controls sobre el maneig de dades personals en la UE, exigint el consentiment explícit per a la recopilació de dades i atorgant a les persones un control significatiu sobre la seua informació personal.

Incorporar estes pautes ètiques i marcs legals en les pràctiques de dades obertes és essencial. En aprofitar les tecnologies que milloren la privacitat i alinear-nos amb models de governança de dades transparents i responsables, podem aprofitar els beneficis socials de les dades obertes i al mateix temps protegir la privacitat individual.

Font original de la notícia(Obri en nova finestra)

• Informació i dades del sector públic