El Govern presenta una ferramenta per a conéixer l'execució i impacte de les inversions del Pla de Recuperació

05 abril 2024

El Govern presenta ELISA, la ferramenta que informa sobre l'execució de les inversions del Pla de Recuperació i permet monitorear les convocatòries i resolució de licitacions i subvencions, tant per als fons gestionats directament per l'AGE com per als transferits a les CCAA o entitats locals.

El Govern ha posat en marxa una ferramenta, denominada ELISA(Obri en nova finestra) , que posa a la disposició de tots els interessats informació actualitzada sobre l'execució de les inversions del Pla de Recuperació.

ELISA permet fer un seguiment de les convocatòries de licitacions i subvencions, així com de la seua resolució, tant dels fons gestionats directament per l'Administració General de l'Estat, com dels transferits a les Comunitats Autònomes a través de les Conferències Sectorials i dels executats per les corporacions locals.

Esta ferramenta oferix informació sobre el nombre d'empreses i llars que han rebut finançament, així com la grandària de les empreses beneficiàries i les inversions realitzades en les diferents palanques d'actuació definides en el Pla de Recuperació.

Proporciona també el detall de fons gestionats i executats en cada Comunitat Autònoma, així com del nombre empreses que han rebut finançament i la distribució sectorial dels projectes.

ELISA serà actualitzada mensualment i anirà incorporant noves funcionalitats que permeten una anàlisi més qualitativa de l'impacte de les inversions del Pla.

Esta ferramenta, accessible a través de la web del Pla de Recuperació​, és complementària a la resta d'aplicacions desenvolupades per l'Administració General de l'Estat per a facilitar el seguiment de les inversions del Pla, avaluar la seua contribució per a la consecució dels objectius fixats, així com el seu impacte en la transformació i creixement de l'economia espanyola, afegint un element addicional de transparència.

ELISA permet donar seguiment a l'execució dels fons europeus mitjançant l'anàlisi de les dades públiques de la Base de dades Nacional de Subvencions (BDNS) i la Plataforma de Contractació del Sector Públic (PLACSP), que s'exploten a través de tècniques de recopilació de dades de pàgines web de forma automatitzada (web scraping) i aprenentatge automàtic (machine learning). La seua publicació s'acompanya amb una nota metodològica sobre les dades, per a facilitar l'anàlisi.

Més de 34.300 milions d'euros ja han arribat a l'economia real

La informació obtinguda a través d'esta base de dades confirma que els fons del Pla de Recuperació estan arribant a velocitat de creuer a l'economia real. En concret, 627.237 ciutadans, institucions i empreses han rebut ja 34.395 milions d'euros fins a finals de febrer, a través de les diferents licitacions i subvencions realitzades per l'Administració General de l'Estat, les Comunitats Autònomes i les Entitats Locals. Dels fons assignats, 24.853 milions corresponen a inversions realitzades per l'Administració General de l'Estat, 7.990 milions per les Comunitats Autònomes i 1.380 per les Corporacions Locals.

Este elevat ritme d'execució s'observa en les convocatòries realitzades, que en conjunt sumen 61.558 milions d'euros, dels 69.528 milions assignats a Espanya en la primera fase.

ELISA proporciona informació sobre el ritme de resolució de les convocatòries publicades per les diferents administracions. Amb l'anàlisi d'estes dades pot veure's la major rapidesa en la resolució de les convocatòries per part de l'Administració General de l'Estat, amb un 55,9% dels fons resolts sobre els convocats, enfront del 51,5% de les Comunitats Autònomes, i al 39,9% de resolució de les Corporacions Locals.

La ferramenta permet també veure el volum de fons adjudicats a cada Comunitat Autònoma, tant a través de l'Administració General de l'Estat com dels fons gestionats pels diferents organismes autonòmics i locals de cada regió. La Comunitat de Madrid és la que més fons ha rebut, amb un total de 5.701,37 milions d'euros, seguida de Catalunya, amb 4.949,86 milions i la Comunitat Valenciana, amb 3.753,61 milions d'euros.

L'anàlisi de les dades posa també de manifest l'elevada capil·laritat del Pla de Recuperació en la demografia empresarial, ja que el 38% dels fons resolts han sigut assignats a Pimes, microempreses i llars. Un efecte que és especialment rellevant en regions com Castella-la Manxa, on el percentatge de petit empreses i microempresa receptors de fons ascendix al 56%, seguida d'Astúries, amb el 55% i Castella i Lleó, on són el 50% de les empreses beneficiàries.

Finalment, les xifres indiquen la important quantitat de fons europeus dirigits a transformar l'economia espanyola mitjançant inversions en projectes per al desenvolupament sostenible i la modernització del teixit empresarial. Del conjunt dels fons resolts, el 20% s'ha destinat a projectes dirigits a desenvolupar infraestructures sostenibles, un altre 20% a la modernització del teixit empresarial espanyol i un 20% a agenda urbana i rural.

Font original de la notícia(Obri en nova finestra)

• Govern obert, Informes i Estudis