El Observatorio de Accesibilidad publica los resultados del seguimiento simplificado de sitios web de 2023

04 abril 2024

Els informes contenen les dades agregades de les anàlisis automàtiques dutes a terme per l'Observatori d'Accessibilitat Web a llocs web del sector públic en 2023.

L'Observatori Observatori d'Accessibilitat Web (OAW), dependent de la Secretaria General d'Administració Digital, duu a terme anualment la verificació automàtica dels requisits d'accessibilitat en una àmplia varietat de pàgines web del sector públic. Aquesta verificació es realitza sobre la base de la Metodologia del Seguiment Simplificat de Llocs web UNE-EN 301 549:2022 i de conformitat amb la Directiva (UE) 2016/2102 sobre accessibilitat dels llocs web i aplicacions per a dispositius mòbils dels organismes del sector públic. Esta Directiva va ser traslladada a l'ordenament jurídic espanyol mitjançant el Reial decret 1112/2018 i completada amb una Decisió d'execució de la Comissió Europea on es van establir les bases per a les metodologies de seguiment dels Estats membres.

El producte resultant d'estes verificacions anuals són els Informes de Seguiment Simplificat de l'OAW, l'edició edició de 2023 acaba de ser publicada en el Portal de l'Administració Electrònica. Per a la realització de l'informe s'ha aplicat l'anàlisi d'accessibilitat a més d'1.500 llocs webs del sector públic en tots els seus àmbits administratius, començant per la pròpia Administració General de l'Estat, continuant amb les Comunitats Autònomes i finalitzant amb les Entitats Locals i altres organismes del sector públic.

Respecte dels anys 2021 i 2022, cal destacar l'augment de la mostra de l'anàlisi, amb més de 500 llocs web addicionals, incloent pàgines de centres educatius i augmentant considerablement el nombre d'ajuntaments afegits en l'informe.

En termes generals, l'estat de conformitat amb la norma UNE-EN 301 549:2022 dels llocs web públics respecte d'anys anteriors és estable, fins i tot havent incrementat considerablement la xifra total de llocs web analitzats. Encara que el nombre de portals plenament conforme puja en nombres absoluts, es produïx un lleuger descens en percentatge al no trobar-se en esta situació molts dels llocs incorporats en la iteració. Tenint en compte que els nous llocs de la mostra, en general, pertanyen a entitats d'una grandària menor, la situació és comprensible.

Reconeixements OAW 2023 a les entitats millor valorades

Amb el propòsit de reconéixer a les entitats que han presentat uns resultats especialment notables en el seguiment de l'any passat l'Observatori atorga a les següents entitats un reconeixement especial:

logo Reconocimiento OAW

• Categoria Administració General de l'Estat, amb les denominacions en el moment de l'execució:
    • Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació.
    • Ministeri de Drets Socials i Agenda 2030
    • Ministeri d'Educació i Formació Professional
    • Ministeri d'Hisenda i Funció Pública.
  • Categoria Comunitats Autònomes:
    • Castella i Lleó.
    • Comunitat de Madrid.
    • Galícia.
    • País Basc.
  • Categoria Entitats locals:
    • Ajuntament d'Alcoi/Alcoi
    • Ajuntament de Bilbao
    • Ajuntament de Pamplona/Iruña
    • Diputació Provincial de Toledo
  • Categoria Altres entitats:
    • Banc d'Espanya.
    • Comissió Nacional dels Mercats i la Competència.
    • Consell General del Poder Judicial.
    • Defensor del Poble.
  • Accessibilitat