accesskey_mod_content

Publicat l'Informe europeu de situació de l'administració pública digital i interoperabilitat 2022

  • Escoltar
  • Copiar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seua publicació. No es garantix que continuen actius actualment".

06 octubre 2022

Interoperable Europe, a través de el  National Interoperability Framework Observatory (NIFO), acaba de publicar de l'edició 2022 del seu Informe de situació sobre Administració Pública Digital i  Interoperabilitat

Este nou informe oferix un recorregut per les últimes iniciatives digitals destinades a digitalitzar encara més les administracions públiques i garantir la seua  interoperabilitat(Obri en nova finestra)  implementades en 35 països europeus, així com a nivell europeu i mundial, entre 2020 i 2022. A més, l'informe proporciona una descripció general de l'estat actual de la interoperabilitat en tota Europa, segons el nivell d'implementació de el  Marque Europeu d'Interoperabilitat(Obri en nova finestra)  (EIF) en els mateixos països europeus en 2021. Este capítol dedicat a la interoperabilitat compara l'acompliment dels països en 2020 i 2021 per a trobar correlacions i punts en comú entre ells, però també àrees potencials de millora per a ajudar als països europeus a seguir avançant en la implementació de l'EIF.

L'informe de 2022 mostra que els països europeus continuen el seu camí cap a una administració pública cada vegada més digitalitzada, una tendència ja observada en els últims anys i accelerada encara més per la pandèmia de Covid-19. A més, s'observa un clar canvi de mentalitat respecte de l'ús de ferramentes digitals per part de les administracions públiques i el concepte de servicis públics digitals, amb  la centralitat en l'usuari(Obri en nova finestra) , la usabilitat i la interoperabilitat com a prioritats clau en dissenyar servicis nous o existents. En este context, la Comissió Europea ha demostrat una gran dedicació per a promoure l'adopció de solucions digitals per part dels seus Estats membres, actuant com una força impulsora innovadora per a la transformació digital i recolzant el desenvolupament de servicis digitals transfronterers en la UE.

La situació d'España

L'informe State-of-play report on digital public administration and interoperability 2022 , de la Comissió Europea, demostra que els països europeus continuen el seu camí cap a una administració cada vegada més digitalitzada, una tendencia ya percibida en ediciones anteriores y acelerada tras la pandemia del Covid-19.

Espanya, tal com reflectix el Seguiment del Marc Europeu d'Interoperabilitat (EIF) , lidera la mitjana de resultats en els tres camps analitzats:  KPIs, Recomanacions de l'EIF i Pilars de l'EIF. El Mecanisme de Seguiment de l'EIF està organitzat en tres pilars (Principis, Nivells i Model conceptual de la interoperabilitat) que agrupen 47 recomanacions i 68 KPIs. En la majoria d'estos indicadors, Espanya se situa per damunt de la mitjana europea.

Dins de l'apartat sobre les més recents iniciatives polítiques en suport de l'administració pública digital a Europa, l'informe destaca l'adopció per part d'Espanya de la Carta de Drets Digitals , que consagra un conjunt de principis i drets que orientaran els futurs projectes normatius i el desenvolupament de polítiques públiques per a garantir la protecció dels drets individuals i col·lectius en els nous escenaris digitals

Quant a la implementació dels principis d'interoperabilitat, l'informe destaca l'aplicació del principi “solament una vegada” (onze-only) a Espanya: “Las Leyes españolas 39/2015 y 40/2015 promueven el uso de procedimientos digitales para facilitar documentos a las administraciones públicas. También estipulan que las administraciones públicas no deben exigir a los interesados que aporten documentos elaborados por ellas. Las administraciones también deben recoger los documentos de forma electrónica a través de sus redes corporativas o consultando la Plataforma de Intermediación de Datos (PID), que es un servicio horizontal que habilita el principio de ‘Solo una vez’. Simplifica los trámites administrativos para que ciudadanos o empresas no tengan que entregar datos más de una vez”.

L'informe llança llum sobre les iniciatives que s'han dut a terme entre 2020 i 2022 en matèria d'administració pública digital i interoperabilitat en 35 països europeus, així com sobre la situació actual de la interoperabilitat dins del Marc Europeu d'Interoperabilitat (EIF). Per a la seua avaluació, es basa en una recopilació de dades, d'una banda, d'indicadors primaris, recopilats a través d'una enquesta difosa als punts de contacte nacionals i, d'altra banda, en indicadors secundaris, recopilats de fonts de dades externes, com el Portal de Dades Obertes , l'Índex Índex d'Economia i Societat Digital (DESI) i altres iniciatives de la UE. Amb açò es mesura la implementació per part dels Estats Membres de les 47 recomanacions i 68 KPIs de l'EIF.

L'edició d'enguany de l'informe proporciona informació sobre les iniciatives globals més recents desenvolupades des de 2020 per diverses organitzacions internacionals, com les Nacions Unides i el Banc Mundial, per a recolzar a les administracions públiques a tot el món en el seu camí cap a la interoperabilitat i la digitalització.

Informe de situación de la administración pública digital e interoperabilidad 2022 (PDF)(Obri en nova finestra)

Font original de la notícia(Obri en nova finestra)

  • Interoperabilitat i Normalització