accesskey_mod_content

La importància de l'alfabetització en dades en el context dels drets digitals i l'auge de la intel·ligència artificial

  • Escoltar
  • Copiar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

16 setembre 2024

Este concepte es referix a la capacitat de les persones per a comprendre l'ús que es fa de les dades, així com per a accedir a ells, crear-los, analitzar-los, utilitzar-los o reutilitzar-los, i comunicar-los.

La  alfabetització en dades(Obri en nova finestra)  s'ha convertit en un assumpte crucial en l'era digital. Este concepte es referix a la capacitat de les persones per a comprendre l'ús que es fa de les dades, així com per a accedir a ells, crear-los, analitzar-los, utilitzar-los o  reutilitzar-los(Obri en nova finestra) , i comunicar-los.

Vivim en un món on les dades i els algoritmes influïxen en decisions quotidianes i en les oportunitats que té la gent per a viure bé. El seu efecte es pot sentir en àrees que inclouen des de la publicitat i l'oferta d'ocupació, fins a la justícia penal i les ajudes socials. Per açò és fonamental comprendre com es generen i utilitzen les dades.

La alfabetización en datos puede implicar muchas áreas, pero nos vamos a centrar en la seua relació amb els drets digitals d'una banda i la Intel·ligència artificial (IA) perun altre . Este article proposa explorar la importància de l'alfabetització en dades per a la ciutadania, abordant les seues implicacions en la protecció dels drets individuals i col·lectius i la promoció d'una societat més informada i crítica en un context tecnològic on la intel·ligència artificial cobra cada vegada més importància.

El context dels drets digitals

Cada vegada  hi ha més estudis(Obri en nova finestra)  que indiquen que una participació efectiva en la societat actual –impulsada per les dades i presidida per algoritmes— requerix d'una alfabetització en dades. Els drets civils es traduïxen cada vegada més en  drets digitals(Obri en nova finestra)  a mesura que nostra societat es torna més depenent de les tecnologies i entorns digitals. Esta transformació es manifesta de diverses maneres:

  • D'una banda, los derechos reconocidos en constituciones y declaraciones de derechos humanos se están adaptando explícitamente al contexto digital. Per exemple, la llibertat d'expressió  ara inclou la llibertat d'expressió en línia(Obri en nova finestra) , i el dret a la privacitat s'estén a la protecció de dades personals en entorns digitals. A més, alguns drets civils tradicionals s'estan reinterpretant en el context digital. Una mostra d'açò és el dret a la igualtat i no discriminació, que ara inclou la protecció contra la discriminació algorítmica i contra els biaixos en sistemes d'intel·ligència artificial. Un altre exemple és el dret a l'educació, que s'estén ara també al dret a l'educació digital. La importància de les habilitats/habilitats digitals en la societat es reconeix en diversos marcs legals i documents, tant a nivell nacional com a internacional, com per exemple la  Llei Orgànica 3/2018 de Protecció de Dades Personals i garantia dels drets digitals (LOPDGDD), a Espanya(Obri en nova finestra) . Finalment, el dret d'accés a Internet s'està considerant cada vegada més com un dret fonamental, similar a l'accés a altres servicis bàsics.
  • D'altra banda, estan sorgint drets que aborden desafiaments únics del món digital, com el  dret a l'oblit(Obri en nova finestra)  (vigent en la Unió Europea i alguns altres països que han adoptat legislacions similars1), que permet a les persones sol·licitar l'eliminació de la informació personal disponible en línia, baix certes condicions. Un altre exemple pot ser el  dret a la desconnexió digital(Obri en nova finestra)  (en vigor en diversos països, principalment a Europa2), que garantix que els i les treballadores puguen desconnectar-se de dispositius i comunicacions laborals fóra de l'horari de treball. De la mateixa forma, existix el  dret a la neutralitat(Obri en nova finestra)  d'Internet per a assegurar un accés equitatiu als continguts en línia sense discriminació per part dels proveïdors de servicis, un dret que també este dret està establit en diversos països i regions, encara que la seua implementació i abast poden variar. La UE té regulacions que protegixen la neutralitat de la xarxa, inclòs el  Reglament 2015/2120(Obri en nova finestra) , que establix normes per a salvaguardar l'accés obert a Internet. La  Llei de Protecció de Dades espanyola(Obri en nova finestra)  contempla l'obligació dels proveïdors d'Internet de proporcionar una oferta transparent de servicis sense discriminació per motius tècnics o econòmics. A més, el dret d'accés a Internet –relacionat amb la neutralitat de la xarxa— està reconegut com  un dret humà per l'Organització de les Nacions Unides(Obri en nova finestra)  (ONU).

Esta transformació dels drets reflectix la creixent importància de les tecnologies digitals en tots els aspectes de les nostres vides.

El context de la intel·ligència artificial

La relació entre el desenvolupament de la IA i les dades és fonamental i simbiòtica, ja que les dades servixen com a base per al desenvolupament de la IA de diverses maneres:

  1. S'utilitzen dades per a entrenar algoritmes de IA, la qual cosa els permet aprendre, detectar patrons, fer prediccions i millorar el seu rendiment amb el temps.
  2. La qualitat i la quantitat de dades afecten directament la precisió i la confiabilitat dels sistemes de IA. En general, els conjunts de dades més diverses i complets conduïxen a models de IA de millor rendiment.
  3. La disponibilitat de dades en diversos dominis pot permetre el desenvolupament de sistemes de IA per a diferents casos d'ús.

Per açò, l'alfabetització de dades s'ha tornat cada vegada més crucial en l'era de la IA, ja que forma la base per a aprofitar i comprendre de manera eficaç les tecnologies de IA.

A més, l'auge dels macrodatos i dels algoritmes ha transformat els mecanismes de participació, presentant tant desafiaments com a oportunitats. Els algoritmes, encara que puguen estar dissenyats per a ser justs, sovint reflectixen els prejuís dels seus creadors o de les dades amb els quals s'entrenen. Açò pot portar a decisions que afecten negativament a grups vulnerables.

En este sentit, s'estan duent a terme esforços des del punt de vista legislatiu i acadèmic per a evitar que açò ocórrega. Per exemple, la  Llei d'Intel·ligència Artificial(Obri en nova finestra)  (AI Act) europea incluye garantías para evitar sesgos perjudiciales en la toma de decisiones algorítmica. Per exemple, classifica els sistemes de IA segons el seu nivell de risc potencial i imposa requisits més estrictes a aquells d'alt risc. A més, s'exigix el ús de dades d'alta qualitat per a entrenar els algoritmes, minimitzant els biaixos, i establix mantindre documentació detallada sobre el desenvolupament i funcionament dels sistemes, permetent auditories i avaluacions amb supervisió humana. Així mateix, esta llei reforça els drets de les persones afectades per decisions de la IA, inclòs el dret a impugnar les decisions preses i la seua explicabilidad, permetent a les persones afectades entendre com es va arribar a una decisió.

La importància de l'alfabetització digital en tots dos contextos

L'alfabetització de dades ajuda a la ciutadania a prendre decisions informades i entendre totes les implicacions dels seus drets digitals, que també es consideren,  en molts aspectes, com s'ha referit anteriorment, drets civils universals. En este context, l'alfabetització de dades servix com un filtre crític per a una plena participació cívica que permeta a la ciutadania influir en les decisions polítiques i socials. És a dir, els qui tenen l'accés a les dades i les habilitats/habilitats i ferramentes per a navegar per la infraestructura de dades de manera efectiva poden intervendre i influir de manera significativa en els processos polítics i socials, alguna cosa que promou la  Open Government Partnership(Obri en nova finestra) .

D'altra banda, l'alfabetització en dades permet a la ciutadania qüestionar i entendre estos processos, fomentant una cultura de responsabilitat i transparència en l'ús de la IA. Així mateix, existixen barreres per a participar en entorns impulsats ​​per dades. Una d'estes barreres és la bretxa digital (és a dir, la privació de l'accés a infraestructures, connectivitat i formació, entre altres) i, de fet, la falta d'alfabetització en dades. Per tant, esta última es presenta com un concepte crucial per a superar els desafiaments que planteja la  datificación(Obri en nova finestra)  de les relacions humanes i la  plataformización(Obri en nova finestra)  dels continguts i servicis.

Recomanacions per a implementar una societat preparada

Part de la solució per a abordar els desafiaments que proposa el desenvolupament de la tecnologia digital és incloure l'alfabetització en dades en els currículums educatius des d'una edat primerenca.

Açò hauria d'abastar:

  • Conceptes bàsics de dades: comprensió de què són les dades, com es recopilen i s'utilitzen.
  • Anàlisi crítica: adquisició de les habilitats/habilitats per a avaluar la qualitat i la font de les dades i identificar biaixos en la informació presentada. Es busca reconéixer els potencials biaixos que les dades puguen contindre i que es puguen produir en el processament d'aquestes dades, a més d'impulsar la capacitat per a actuar en favor de l'obertura de dades i el seu ús per al ben comú.
  • Drets i regulacions: informació sobre els drets de protecció de dades i com les lleis europees afecten a l'ús de la IA. Este àmbit abastaria tota regulació present i futura que afecte a l'ús de les dades i la seua implicació en tecnologia com la IA.
  • Aplicacions pràctiques: la possibilitat de crear, usar i reusar  dades obertes(Obri en nova finestra)  disponibles en els portals habilitats per governs i administracions públiques, per a generar així projectes i oportunitats que permeten a les persones treballar amb dades reals, promovent un aprenentatge actiu, contextualitzat i continu.

Al educar sobre el uso y la interpretación de los datos, se fomenta una sociedad más crítica y capaz de demandar responsabilidad en el uso de la IA. Las nuevas leyes de protección de datos en Europa ofrecen un marco que, junto con la educación, puede ayudar a mitigar los riesgos asociados con el abuso algorítmico y promover un uso ético de la tecnología. En una sociedad datificada, en la que los datos desempeñan un papel fundamental, existe la necesidad de fomentar la alfabetización de datos en la ciudadanía desde edad temprana.

Font original de la notícia(Obri en nova finestra)

  • Intel·ligència Artificial i Blockchain
  • Informació i dades del sector públic