accesskey_mod_content

La importància de l'alfabetització en dades en el context dels drets digitals i l'auge de la intel·ligència artificial

  • Escoltar
  • Copiar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

16 setembre 2024

Aquest concepte es refereix a la capacitat de les persones per comprendre l'ús que es fa de les dades, així com per accedir a ells, crear-los, analitzar-los, utilitzar-los o reutilitzar-los, i comunicar-los.

La  alfabetització en dades(Obre en nova finestra)  s'ha convertit en un assumpte crucial en l'era digital. Aquest concepte es refereix a la capacitat de les persones per comprendre l'ús que es fa de les dades, així com per accedir a ells, crear-los, analitzar-los, utilitzar-los o  reutilitzar-los(Obre en nova finestra) , i comunicar-los.

Vivim en un món on les dades i els algorismes influeixen en decisions quotidianes i en les oportunitats que té la gent per viure bé. El seu efecte es pot sentir en àrees que inclouen des de la publicitat i l'oferta d'ocupació, fins a la justícia penal i les ajudes socials. Per això és fonamental comprendre com es generen i utilitzen les dades.

L'alfabetització en dades pot implicar moltes àrees, però ens anem a centrar en la seva relació amb els drets digitals d'una banda i la Intel·ligència artificial (IA) perun altre . Aquest article proposa explorar la importància de l'alfabetització en dades per a la ciutadania, abordant les seves implicacions en la protecció dels drets individuals i col·lectius i la promoció d'una societat més informada i crítica en un context tecnològic on la intel·ligència artificial cobra cada vegada més importància.

El context dels drets digitals

Cada vegada  hi ha més estudis(Obre en nova finestra)  que indiquen que una participació efectiva en la societat actual –impulsada per les dades i presidida per algorismes— requereix d'una alfabetització en dades. Els drets civils es tradueixen cada vegada més en  drets digitals(Obre en nova finestra)  a mesura que nostra societat es torna més depenent de les tecnologies i entorns digitals. Aquesta transformació es manifesta de diverses maneres:

  • D'una banda, els drets reconeguts en constitucions i declaracions de drets humans s'estan adaptant explícitament al context digital. Per exemple, la llibertat d'expressió  ara inclou la llibertat d'expressió en línia(Obre en nova finestra) , i el dret a la privadesa s'estén a la protecció de dades personals en entorns digitals. A més, alguns drets civils tradicionals s'estan reinterpretant en el context digital. Una mostra d'això és el dret a la igualtat i no discriminació, que ara inclou la protecció contra la discriminació algorítmica i contra els biaixos en sistemes d'intel·ligència artificial. Un altre exemple és el dret a l'educació, que s'estén ara també al dret a l'educació digital. La importància de les habilitats/habilitats digitals en la societat es reconeix en diversos marcs legals i documents, tant a nivell nacional com a internacional, com per exemple la  Llei Orgànica 3/2018 de Protecció de Dades Personals i garantia dels drets digitals (LOPDGDD), a Espanya(Obre en nova finestra) . Finalment, el dret d'accés a Internet s'està considerant cada vegada més com un dret fonamental, similar a l'accés a altres serveis bàsics.
  • D'altra banda, estan sorgint drets que aborden desafiaments únics del món digital, com el  dret a l'oblit(Obre en nova finestra)  (vigent en la Unió Europea i alguns altres països que han adoptat legislacions similars1), que permet a les persones sol·licitar l'eliminació de la informació personal disponible en línia, sota certes condicions. Un altre exemple pot ser el  dret a la desconnexió digital(Obre en nova finestra)  (en vigor a diversos països, principalment a Europa2), que garanteix que els i les treballadores puguin desconnectar-se de dispositius i comunicacions laborals fos de l'horari de treball. De la mateixa forma, existeix el  dret a la neutralitat(Obre en nova finestra)  d'Internet per assegurar un accés equitatiu als continguts en línia sense discriminació per part dels proveïdors de serveis, un dret que també aquest dret està establert a diversos països i regions, encara que la seva implementació i abast poden variar. La UE té regulacions que protegeixen la neutralitat de la xarxa, inclòs el  Reglament 2015/2120(Obre en nova finestra) , que estableix normes per salvaguardar l'accés obert a Internet. La  Llei de Protecció de Dades espanyola(Obre en nova finestra)  contempla l'obligació dels proveïdors d'Internet de proporcionar una oferta transparent de serveis sense discriminació per motius tècnics o econòmics. A més, el dret d'accés a Internet –relacionat amb la neutralitat de la xarxa— està reconegut com  un dret humà per l'Organització de les Nacions Unides(Obre en nova finestra)  (ONU).

Aquesta transformació dels drets reflecteix la creixent importància de les tecnologies digitals en tots els aspectes de les nostres vides.

El context de la intel·ligència artificial

La relació entre el desenvolupament de la IA i les dades és fonamental i simbiòtica, ja que les dades serveixen com a base per al desenvolupament de la IA de diverses maneres:

  1. S'utilitzen dades per entrenar algorismes de IA, la qual cosa els permet aprendre, detectar patrons, fer prediccions i millorar el seu rendiment amb el temps.
  2. La qualitat i la quantitat de dades afecten directament la precisió i la confiabilitat dels sistemes de IA. En general, els conjunts de dades més diverses i complets condueixen a models de IA de millor rendiment.
  3. La disponibilitat de dades en diversos dominis pot permetre el desenvolupament de sistemes de IA per a diferents casos d'ús.

Per això, l'alfabetització de dades s'ha tornat cada vegada més crucial en l'era de la IA, ja que forma la base per aprofitar i comprendre de manera eficaç les tecnologies de IA.

A més, l'auge dels macrodatos i dels algorismes ha transformat els mecanismes de participació, presentant tant desafiaments com a oportunitats. Els algorismes, encara que puguin estar dissenyats per ser justs, sovint reflecteixen els prejudicis dels seus creadors o de les dades amb els quals s'entrenen. Això pot portar a decisions que afecten negativament a grups vulnerables.

En aquest sentit, s'estan duent a terme esforços des del punt de vista legislatiu i acadèmic per evitar que això ocorri. Per exemple, la  Llei d'Intel·ligència Artificial(Obre en nova finestra)  (AI Act) europea incluye garanties per evitar biaixos perjudicials en la presa de decisions algorítmica. Per exemple, classifica els sistemes de IA segons el seu nivell de risc potencial i imposa requisits més estrictes a aquells d'alt risc. A més, s'exigeix el ús de dades d'alta qualitat per entrenar els algorismes, minimitzant els biaixos, i estableix mantenir documentació detallada sobre el desenvolupament i funcionament dels sistemes, permetent auditories i avaluacions amb supervisió humana. Així mateix, aquesta llei reforça els drets de les persones afectades per decisions de la IA, inclòs el dret a impugnar les decisions preses i la seva explicabilidad, permetent a les persones afectades entendre com es va arribar a una decisió.

La importància de l'alfabetització digital en tots dos contextos

L'alfabetització de dades ajuda a la ciutadania a prendre decisions informades i entendre totes les implicacions dels seus drets digitals, que també es consideren,  en molts aspectes, com s'ha referit anteriorment, drets civils universals. En aquest context, l'alfabetització de dades serveix com un filtre crític per a una plena participació cívica que permeti a la ciutadania influir en les decisions polítiques i socials. És a dir, els qui tenen l'accés a les dades i les habilitats/habilitats i eines per navegar per la infraestructura de dades de manera efectiva poden intervenir i influir de manera significativa en els processos polítics i socials, alguna cosa que promou la  Open Government Partnership(Obre en nova finestra) .

D'altra banda, l'alfabetització en dades permet a la ciutadania qüestionar i entendre aquests processos, fomentant una cultura de responsabilitat i transparència en l'ús de la IA. Així mateix, existeixen barreres per participar en entorns impulsats ​​per dades. Una d'aquestes barreres és la bretxa digital (és a dir, la privació de l'accés a infraestructures, connectivitat i formació, entre altres) i, de fet, la falta d'alfabetització en dades. Per tant, aquesta última es presenta com un concepte crucial per superar els desafiaments que planteja la  datificación(Obre en nova finestra)  de les relacions humanes i la  plataformización(Obre en nova finestra)  dels continguts i serveis.

Recomanacions per implementar una societat preparada

Part de la solució per abordar els desafiaments que proposa el desenvolupament de la tecnologia digital és incloure l'alfabetització en dades en els currículums educatius des d'una edat primerenca.

Això hauria d'abastar:

  • Conceptes bàsics de dades: comprensió de què són les dades, com es recopilen i s'utilitzen.
  • Anàlisi crítica: adquisició de les habilitats/habilitats per avaluar la qualitat i la font de les dades i identificar biaixos en la informació presentada. Se cerca reconèixer els potencials biaixos que les dades puguin contenir i que es puguin produir en el processament d'aquestes dades, a més d'impulsar la capacitat per actuar en favor de l'obertura de dades i el seu ús pel ben comú.
  • Drets i regulacions: informació sobre els drets de protecció de dades i com les lleis europees afecten a l'ús de la IA. Aquest àmbit abastaria tota regulació present i futura que afecti a l'ús de les dades i la seva implicació en tecnologia com la IA.
  • Aplicacions pràctiques: la possibilitat de crear, usar i reusar  dades obertes(Obre en nova finestra)  disponibles als portals habilitats per governs i administracions públiques, per generar així projectes i oportunitats que permetin a les persones treballar amb dades reals, promovent un aprenentatge actiu, contextualitzat i continu.

En educar sobre l'ús i la interpretació de les dades, es fomenta una societat més crítica i capaç de demandar responsabilitat en l'ús de la IA. Les noves lleis de protecció de dades a Europa ofereixen un marc que, juntament amb l'educació, pot ajudar a mitigar els riscos associats amb l'abús algorítmic i promoure un ús ètic de la tecnologia. En una societat datificada, en la qual les dades exerceixen un paper fonamental, existeix la necessitat de fomentar l'alfabetització de dades en la ciutadania des d'edat primerenca.

Font original de la notícia(Obre en nova finestra)

  • Intel·ligència Artificial i Blockchain
  • Informació i dades del sector públic