La Plataforma Cl@ve, amb les seues més de 18,5 milions de ciutadans registrats, és el referent per a la identificació i autenticació electrònica en l'accés als servicis públics de totes les administracions públiques. Este mètode d'accés s'oferix en tots els servicis públics de l'Administració General de l'Estat però a més totes les Administracions Regionals es troben adherides a ella, i també més de 6700 entitats locals.
Des d'hui la plataforma Clau evoluciona amb la incorporació d'un nou sistema d'autenticació, denominat Cl@ve Mòbil, que basant-se en els prèviament existents, permet millorar enormement l'experiència d'usuari, especialment per als usuaris habituals d'o des de dispositius mòbils.
Cl@ve Mòbil es diferencia per la seua capacitat per a simplificar la interacció de l'usuari en alliberar-li de l'obligació de recordar contrasenyes o introduir codis addicionals. Tot açò es basa que el ciutadà tinga instal·lada en el seu telèfon mòbil personal l'aplicació mòbil clau, disponible tant per a dispositius iOS com Android , que a més estarà securizada addicionalment amb el factor d'autenticació de l'usuari en el dispositiu, com per exemple la biometria.
Si es troba accedint a un servicio electrónico desde un PC podrá utilizar la app cl@ve para escanear el código QR que se li mostrarà des del servici perquè amb tan sol un clic l'usuari puga confirmar la seua sol·licitud d'autenticació. Addicionalment, podrà accedir introduint el seu DNI/NIE i confirmant la petició d'autenticació des de l'APP.
Si, en lloc d'accedir a un servici electrònic usant un PC, ho fa des d'un dispositiu mòbil on tinga l'app Cl@ve activa amb el seu DNI/NIE, podrà evitar escàner el codi QR accedint directament a l'app per a confirmar la petició d'autenticació.
Pots veure el següent vídeo explicatiu per a comprendre millor el seu funcionament.
Aquells usuaris que no instal·len l'app Cl@ave podran seguir utilitzant com fins ara els mètodes d'accés de Cl@ve PIN i Cl@ve permanent.
Per a aquells ciutadans ja registrats en Cl@ve que descarreguen per primera vegada l'app, se'ls oferixen tres opcions per a la seua activació en l'app: la recepció d'un codi d'activació per mitjà de SMS, l'ocupació d'un certificat electrònic, o la utilització del DNIe. Esta última opció, de moment es troba només disponible per a dispositius Android amb tecnologia NFC.
En el cas de ciutadans que encara no es troben registrats en Cl@ve, l'app els proveïx de tres opcions guiades per a accedir al procés de registre directament des de la pròpia aplicació. Estes alternatives inclouen l'autenticació mitjançant certificat electrònic, videollamada, o carta enviada al domicili fiscal.
Finalment, en el cas de ciutadans que ja tingueren instal·lada l'antiga app Cl@ve PIN simplement hauran d'actualitzar-la a l'última versió disponible per a gaudir de les millores de la nova app clau.
Dins de l'app Cl@ve, el ciutadà tindrà accés a les gestions relacionades amb els servicis d'identificació de clau, des del procés d'alta, gestió de contrasenyes de Clau permanent, canvi de número de telèfon, etc.
Finalment, és important destacar que aquells organismes que ja estigueren integrats amb la Passarel·la Cl@ve de manera directa no requeriran realitzar cap modificació per a poder emprar este nou i simplificat mètode d'identificació. Per tant, esta opció d'accés apareixerà disponible per a la majoria dels servicis públics de totes les Administracions.