El rànquing dels dataset més visitats en datos.gob.es

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seua publicació. No es garantix que continuen actius actualment".

07 maig 2018

Les dades obertes permeten involucrar als ciutadans en la vida democràtica, facilitant el accés a informació pública, però també la seua reutilització per a crear servicis de valor per a la societat. Estos són les dades que més interés han despertat en els ciutadans prenent com a referència el portal Dades.gov.

Durant el primer trimestre de 2018, els conjunts de dades incloses en el portal de datos.gob.es van superar les 65.000 visites. De tots ells, els conjunts que més visites van rebre van ser els següents:

1. Parada registrada per municipis.
  2. Base general de dades d'entitats locals.
  3. Registre d'alcaldes.
  4. Servici de consulta de numeració mòbil CNMC.
  5. Quioscs de l'ONZE.
  6. Preu de carburant en les gasolineres espanyoles.
  7. Sistema d'informació geogràfica de parcel·les de Castella-la Manxa.
  8. Cens de flota pesquera operativa.
  9. CartoCiudad.
  10. Butlletí Oficial del Registre Mercantil (BORME).

Centrant-nos en els tres més destacats:

1. El primer lloc ho ocupa la  Parada registrada per municipis(Obri en nova finestra) . Este conjunt de dades mostra un desglossament de la desocupació registrada pels diferents municipis, sobre la base de sexe, trams d'edat i sectors d'activitat econòmica.

2. El segon lloc és per al conjunt de dades  Base de dades general d'entitats locals(Obri en nova finestra) , que permet realitzar consultes sobre diferents organismes públics, com a diputacions, ajuntaments, comarques, fundacions, societats mercantils o institucions sense ànim de lucre, entre uns altres. A través d'esta base de dades els ciutadans poden conéixer des de les seues competències i activitats, fins als recursos que utilitzen per a finançar-se.

3. Completa el podi el  Registre d'alcaldes(Obri en nova finestra) , és a dir, una base de dades amb tots els alcaldes i regidors dels municipis espanyols. Este registre inclou informació relativa al càrrec i al partit al que pertanyen.

No és sorprenent que estos 3 conjunts de dades apareguen en primer lloc, ja que estan alineats amb les principals preocupacions dels espanyols. D'acord amb l'últim  estudi del CIS(Obri en nova finestra)  (Centre d'Investigacions Sociològiques), corresponent al mes de març de 2018, la principal preocupació per a un 65,9% dels ciutadans és la parada, seguit de la corrupció (34,5%) i els polítics (26,0%).

Atés que estos datasets compten amb una alta freqüència d'actualització i la possibilitat de segmentar-se per diferents variables, són una bona opció per a ajudar als usuaris a elaborar els seus propis juís de valor informats entorn de/entorn d'estes temàtiques. A més, perquè resulte fins i tot més fàcil accedir a esta informació, diferents organitzacions, empreses o ciutadans han utilitzat estos conjunts de dades – i uns altres de temàtiques similars- per a crear aplicacions i ferramentes de visualització senzilles i intuïtives, com per exemple  Mapa de la parada(Obri en nova finestra)On van els meus impostos?(Obri en nova finestra)  o  Govern pressuposats municipals(Obri en nova finestra) .

A més d'estos conjunts de dades, el top 10 ho complementen una sèrie de datasets que podríem enquadrar en dos categories:

Todos estos dataset se actualizan de manera periódica, gracias a la implicación de los distintos organismos encargados de su publicación, que velan por su calidad.

En definitiva, el top 10 de conjunts de dades inclou temàtiques molt diverses encara que es podria dir que els sectors d'activitat que més interés desperten entre els reutilisadors són l'economia i la política, seguit d'activitats com l'agricultura, la pesca o el transport. Tots estos conjunts de dades busquen ajudar als ciutadans a conéixer millor el seu entorn, perquè puguen prendre decisions i actuar en conseqüència.

Font original de la notícia(Obri en nova finestra)

• Govern obert, Informes i Estudis