El Consell de la Unió Europea és una de les tres principals institucions involucrades en la presa de decisions de la UE . Està compost per ministres de cada Estat membre de la UE que negocien i adopten propostes legislatives juntament amb el Parlament Europeu. La Presidència del Consell trencada cada 6 mesos. Després del final de la Presidència espanyola al desembre de 2023, Bèlgica va assumir la presidència de l'1 de gener al 30 de juny de 2024. Hongria assumirà el càrrec al juliol de 2024. Pot llegir més sobre les prioritats de la Presidència espanyola en la nostra història de dades anterior.
Les presidències de Bèlgica, Espanya i Hongria formen col·lectivament un trio de presidències , que fixen conjuntament un programa comú per a un període de 18 mesos. Si ben el programa comú servix com a marc fonamental, els països individuals conserven la flexibilitat per a establir prioritats individuals. El programa trio se centra en tres àrees de polítiques: (1) millorar les transicions bessones verda i digital; (2) prioritzar la justícia i la inclusió; i (3) enfortir les associacions internacionals, les polítiques comercials i de seguretat, afirmant al mateix temps els valors de la UE. La Presidència belga ha definit sis prioritats per al seu semestre. Estos reflectixen la continuïtat amb la Presidència espanyola i al mateix temps afigen enfocaments innovadors als objectius comuns.
A continuació s'analitza la tendència de la UE en tres prioritats clau de la Presidència belga que exemplifiquen els tres objectius del Programa Trio :
- Perseguir una transició verda i justa
- Reforçar l'agenda social i de salut
- Promoure una Europa global
Darrere d'una transició verda i justa
El compromís amb una transició climàtica està en el centre del programa de la Presidència belga. D'acord amb els objectius més amplis de la UE de el Pacte Verd Europeu , Bèlgica pretén millorar l'economia circular de la UE i el desplegament de fonts d'energia baixes en carboni. Este enfocament es fa ressò de l'èmfasi de la Presidència espanyola en el potencial de la UE per a liderar l'energia renovable .
Les dades obertes són crucials per a monitorear la transició energètica i guiar el procés de formulació de polítiques. La directiva sobre energies renovables , per exemple, exigix un objectiu vinculant d'un 42,5 % de fonts d'energia renovables (FER) per a 2030, un objectiu revisat a l'alça des del 32 % en 2021 com a part de l'ambiciós paquet climàtic ' Fit for 55 ' destinat a reduir els gasos d'efecte hivernacle. emissions en almenys un 55 % respecte dels nivells de 1990. Però, com estan avançant els Estats membres per a aconseguir este objectiu? Segons les dades il·lustrades en la Figura 1 (un gràfic que mostra la progressió de les FER), la proporció d'utilització de FER s'ha més que duplicat entre 2005 i 2021, complint amb èxit l'objectiu de 2020 del 20 % de la directiva sobre energies renovables. L'extrapolació lineal de les dades més enllà de 2021 suggerix que la UE està en camí d'aconseguir el 32 % de FER per a 2030. No obstant açò, esta xifra està 10 punts percentuals per davall de l'objectiu revisat per a 2030, la qual cosa subratlla la necessitat d'accelerar els esforços. Esta anàlisi, possible gràcies a les dades obertes, destaca el paper crucial de la informació transparent i accessible a l'hora d'avaluar el progrés i ajustar les polítiques en conseqüència.
cal assenyalar que basar-se únicament en una projecció lineal per a pronosticar el creixement de les FER no té en compte los impactos dinámicos del aumento de las iniciativas económicas, la voluntad política y los avances tecnológicos en los próximos años. Por ejemplo, varias iniciativas verdes de la UE e inversiones en nuevas tecnologías podrían acelerar significativamente la transición ambiental. Los datos abiertos serán fundamentales en este contexto, no sólo para seguir el progreso hacia los objetivos medioambientales de la UE, sino también para analizar la eficacia de estas iniciativas y ajustar las estrategias en consecuencia.
Esta figura expone la proporción de energía renovable en el consumo final bruto de energía a nivel de la UE de 2005 a 2030, destacando los objetivos para 2020 y 2030 de la directiva sobre energía renovable ( Font : Agència Europea de Medi ambient ). Nota: Les primeres estimacions para 2022 (no incluidas en el conjunto de datos) muestran una cuota del 22,5 % de energía renovable.
Reforçar la nostra agenda social i sanitària
La Presidència belga té com a objectiu millorar l'agenda social de la UE , accelerar el progrés cap a una societat europea més inclusiva i garantir l'accés a una protecció social sostenible . Este objectiu s'alinea amb l'enfocament de la Presidència espanyola de fomentar una societat més inclusiva i justa, destacant la continuïtat al llarg del trio de presidències.
Les dades obertes es poden utilitzar per a comprendre la perspectiva econòmica de les polítiques socials. El gràfic 2 mostra que el gasto de la UE en protecció social com a percentatge del producte interior brut (PIB) és bastant heterogeni. Cada país té el seu propi context nacional i assigna el gasto social en funció de les seues necessitats. El gasto mitjà de la UE en protecció social entre 2010 i 2021 va oscil·lar entre aproximadament el 15 % i el 35 % del PIB. Huit Estats membres van invertir més que la mitjana de la UE, que es va situar entorn de/entorn del 28 % durant el període seleccionat. Els tres Estats membres que van gastar més en protecció social van ser Dinamarca, França i els Països Baixos. Pot aprofundir en el conjunt de dades per a explorar com han canviat els gastos dels països al llarg del temps i a quines categories s'assignen els gastos.
Esta figura exposa el gasto mitjà en protecció social com a percentatge del PIB de 2010 a 2021 (Font: data.europa.eu , Eurostat )
Promoure una Europa global
La Presidència belga dona prioritat a l'enfortiment de la postura global d'Europa aprofitant, entre altres coses, la capacitat de desenvolupament i assistència humanitària de la UE .
L'ajuda humanitària es destaca com una ferramenta clau per al compromís de la UE amb l'abast global, mostrant els seus esforços per a recolzar a països de tot el món. Les dades obertes sobre l'ajuda internacional de la UE fomenten la transparència i ens permeten realitzar un seguiment de la distribució dels desemborsaments. Com a major donant d'ajuda exterior del món , proporcionant una mitjana de més de 70 000 milions d'euros a l'any, el finançament de la UE es dirigix a tot el món per a ajudar a combatre la pobresa i promoure el desenvolupament global. La Figura 3 mostra una elaboració de les dades disponibles en EU Aid Explorer , una ferramenta web que proporciona fàcil accés a dades sobre l'ajuda de la UE a tot el món. Des de 2007 fins a principis de 2024, a part de l'ajuda en "sectors no especificats" (fluxos que no poden assignar-se a un sector específic, que normalment inclouen finançament bàsic per a organitzacions multilaterals), les tres categories que van rebre el major finançament (en conjunt, al voltant de 157 euros) mil milions—són 'refugiats en països donants no sectorials asignables', 'assistència i servicis d'ajuda material' i 'educació superior'. La Figura 3 també mostra que el finançament de la UE està diversificada entre nombroses categories, abordant diverses necessitats en els països receptors. Pot continuar explorant el panell per a obtindre informació addicional.
Esta figura exposa les 20 principals categories que reben ajuda exterior de la UE per desemborsament entre 2007 i 2024 ( Font : EU Aid Explorer , Comissió Europea)
Conclusió
Esta història de dades va examinar tres prioritats de la Presidència belga, il·lustrant tant la continuïtat com els enfocaments innovadors del programa comú. Les dades obertes sobre fonts d'energia renovables mostren els avanços realitzats per a aconseguir una societat neta zero; les dades obertes sobre protecció social ens ajuden a seguir fàcilment les perspectives financeres de les polítiques socials de la UE; i les dades obertes sobre l'ajuda humanitària mostren este important aspecte del paper global de la UE. En general, les dades obertes són crucials per a proporcionar informació i assessorar sobre la formulació de polítiques basades en dades.
Font original de la notícia