accesskey_mod_content

Utilitzar dades obertes per explorar les prioritats de Bèlgica en el Consell de la UE

  • Escoltar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

07 maig 2024

Les dades obertes poden proporcionar informació sobre les diferents prioritats polítiques i facilitar el seguiment del progrés cap als objectius conjunts de la UE. Aquest article analitza, utilitzant dades obertes, la tendència de la UE en tres prioritats claus de la Presidència belga.

El  Consell de la Unió Europea(Obre en nova finestra)  és una de les tres principals institucions involucrades en  la presa de decisions de la UE(Obre en nova finestra)  . Està compost per ministres de cada Estat membre de la UE que negocien i adopten propostes legislatives juntament amb el Parlament Europeu. La Presidència del Consell trencada cada 6 mesos. Després del final de la Presidència espanyola al desembre de 2023, Bèlgica va assumir la presidència de l'1 de gener al 30 de juny de 2024. Hongria assumirà el càrrec al juliol de 2024. Pot llegir més sobre les prioritats de la Presidència espanyola en la nostra  història de dades(Obre en nova finestra)  anterior. 

Les presidències de Bèlgica, Espanya i Hongria formen col·lectivament un  trio de presidències(Obre en nova finestra)  , que fixen conjuntament un programa comú per a un període de 18 mesos. Si ben el programa comú serveix com a marc fonamental, els països individuals conserven la flexibilitat per establir prioritats individuals. El programa trio se centra en tres àrees de polítiques: (1) millorar les transicions bessones verda i digital; (2) prioritzar la justícia i la inclusió; i (3) enfortir les associacions internacionals, les polítiques comercials i de seguretat, afirmant al mateix temps els valors de la UE. La Presidència belga ha definit  sis prioritats(Obre en nova finestra)  per al seu semestre. Aquests reflecteixen la continuïtat amb la Presidència espanyola i al mateix temps afegeixen enfocaments innovadors als objectius comuns.

A continuación se analiza la tendencia de la UE en tres prioridades clave de la Presidencia belga que ejemplifican los  tres objectius del Programa Trio(Obre en nova finestra) :

  1. Perseguir una transició verda i justa
  2. Reforçar l'agenda social i de salut
  3. Promoure una Europa global

Darrere d'una transició verda i justa

El  compromís amb una transició climàtica(Obre en nova finestra)  está en el centro del programa de la Presidencia belga. En consonancia con los objetivos más amplios de la UE del  Pacto Verde Europeo(Obre en nova finestra)  , Bélgica pretende mejorar la economía circular de la UE y el despliegue de fuentes de energía bajas en carbono. Este enfoque se hace eco del énfasis de la Presidencia española en el  potencial de la UE per liderar l'energia renovable(Obre en nova finestra)  . 

Les dades obertes són crucials per monitorear la transició energètica i guiar el procés de formulació de polítiques. La  directiva sobre energies renovables(Obre en nova finestra)  , per exemple, exigeix un objectiu vinculant d'un 42,5 % de fonts d'energia renovables (FER) per 2030, un objectiu  revisat a l'alça des del 32 % en 2021(Obre en nova finestra)  com a part de l'ambiciós paquet climàtic '  Fit for 55(Obre en nova finestra)  ' destinat a reduir els gasos d'efecte hivernacle. emissions en almenys un 55 % pel que fa als nivells de 1990. Però, com estan avançant els Estats membres per aconseguir aquest objectiu? Segons les dades il·lustrades en la Figura 1 (un gràfic que mostra la progressió de les FER), la proporció d'utilització de FER s'ha més que duplicat entre 2005 i 2021, complint amb èxit l'objectiu de 2020 del 20 % de la directiva sobre energies renovables. L'extrapolació lineal de les dades més enllà de 2021 suggereix que la UE està en camí d'aconseguir el 32 % de FER per 2030. No obstant això, aquesta xifra està 10 punts percentuals per sota de l'objectiu revisat per 2030, la qual cosa subratlla la necessitat d'accelerar els esforços. Aquesta anàlisi, possible gràcies a les dades obertes, destaca el paper crucial de la informació transparent i accessible a l'hora d'avaluar el progrés i ajustar les polítiques en conseqüència. 

cal assenyalar que basar-se únicament en una projecció lineal per pronosticar el creixement de les FER no té en compte els impactes dinàmics de l'augment de les iniciatives econòmiques, la voluntat política i els avanços tecnològics en els propers anys. Per exemple, diverses iniciatives verdes de la UE i inversions en noves tecnologies podrien accelerar significativament la transició ambiental. Les dades obertes seran fonamentals en aquest context, no només per seguir el progrés cap als objectius mediambientals de la UE, sinó també per analitzar l'eficàcia d'aquestes iniciatives i ajustar les estratègies en conseqüència. 

Figura 1: Proporció d'energia renovable en el consum final brut d'energia a nivell de la UE de 2005 a 2030, destacant els objectius per 2020 i 2030 de la directiva sobre energia renovable (Font: Agència Europea de Medi ambient). Nota: Les primeres estimacions per 2022 (no incloses en el conjunt de dades) mostren una quota del 22,5 % d'energia renovable

Aquesta figura exposa la proporció d'energia renovable en el consum final brut d'energia a nivell de la UE de 2005 a 2030, destacant els objectius per 2020 i 2030 de la directiva sobre energia renovable ( Font :  Agència Europea de Medi ambient(Obre en nova finestra) ). Nota:  Les primeres estimacions per 2022 (no incloses en el conjunt de dades) mostren una quota del 22,5 % d'energia renovable. 

Reforçar la nostra agenda social i sanitària 

La Presidència belga té com a objectiu  millorar l'agenda social de la UE(Obre en nova finestra)  , accelerar el progrés cap a una societat europea més inclusiva i garantir l'accés a una  protecció social(Obre en nova finestra)  sostenible . Aquest objectiu s'alinea amb l'enfocament de la Presidència espanyola de fomentar una societat més inclusiva i justa, destacant la continuïtat al llarg del trio de presidències. 

Les dades obertes es poden utilitzar per comprendre la perspectiva econòmica de les polítiques socials. El gràfic 2 mostra que la despesa de la UE en protecció social com a percentatge del producte interior brut (PIB) és bastant heterogeni. Cada país té el seu propi context nacional i assigna la despesa social en funció de les seves necessitats. La despesa mitjana de la UE en protecció social entre 2010 i 2021 va oscil·lar entre aproximadament el 15 % i el 35 % del PIB. Vuit Estats membres van invertir més que la mitjana de la UE, que es va situar entorn de/entorn del 28 % durant el període seleccionat. Els tres Estats membres que van gastar més en protecció social van ser Dinamarca, França i els Països Baixos. Pot aprofundir en el  conjunt de dades(Obre en nova finestra)  per explorar com han canviat les despeses dels països al llarg del temps i a quines categories s'assignen les despeses. 

Figura 2: Despesa mitjana en protecció social com a percentatge del PIB de 2010 a 2021 (Font: data.europa.eu, Eurostat)

Aquesta figura exposa la despesa mitjana en protecció social com a percentatge del PIB de 2010 a 2021 (Font data.europa.eu(Obre en nova finestra)  ,  Eurostat(Obre en nova finestra) ) 

Promoure una Europa global 

La Presidència belga dona prioritat a l'enfortiment de la postura global d'Europa aprofitant, entre altres coses,  la capacitat de desenvolupament i assistència humanitària de la UE(Obre en nova finestra)  . 

L'ajuda humanitària(Obre en nova finestra)  es destaca com una eina clau per al compromís de la UE amb l'abast global, mostrant els seus esforços per recolzar a països de tot el món. Les dades obertes sobre l'ajuda internacional de la UE fomenten la transparència i ens permeten realitzar un seguiment de la distribució dels desemborsaments. Com a  major donant d'ajuda exterior del món(Obre en nova finestra)  , proporcionant una mitjana de més de 70 000 milions d'euros a l'any, el finançament de la UE es dirigeix a tot el món per ajudar a combatre la pobresa i promoure el desenvolupament global. La Figura 3 mostra una elaboració de les dades disponibles en  EU Aid Explorer(Obre en nova finestra)  , una eina web que proporciona fàcil accés a dades sobre l'ajuda de la UE a tot el món. Des de 2007 fins a principis de 2024, a part de l'ajuda en "sectors no especificats" (fluxos que no poden assignar-se a un sector específic, que normalment inclouen finançament bàsic per a organitzacions multilaterals), les tres categories que van rebre el major finançament (en conjunt, al voltant de 157 euros) mil milions—són 'refugiats en països donants no sectorials asignables', 'assistència i serveis d'ajuda material' i 'educació superior'. La Figura 3 també mostra que el finançament de la UE està diversificada entre nombroses categories, abordant diverses necessitats als països receptors. Pot continuar explorant el  panell(Obre en nova finestra)  per obtenir informació addicional. 

Figura 3: Les 20 principals categories que reben ajuda exterior de la UE per desemborsament entre 2007 i 2024 (Font: EU Aid Explorer, Comissió Europea)

Aquesta figura exposa les 20 principals categories que reben ajuda exterior de la UE per desemborsament entre 2007 i 2024 ( Font :  EU Aid Explorer(Obre en nova finestra)  , Comissió Europea) 

Conclusió 

Aquesta història de dades va examinar tres prioritats de la Presidència belga, il·lustrant tant la continuïtat com els enfocaments innovadors del programa comú. Les dades obertes sobre fonts d'energia renovables mostren els avanços realitzats per aconseguir una societat neta zero; les dades obertes sobre protecció social ens ajuden a seguir fàcilment les perspectives financeres de les polítiques socials de la UE; i les dades obertes sobre l'ajuda humanitària mostren aquest important aspecte del paper global de la UE. En general, les dades obertes són crucials per proporcionar informació i assessorar sobre la formulació de polítiques basades en dades. 

Font original de la notícia(Obre en nova finestra)

  • Informació i dades del sector públic