accesskey_mod_content

Guanyadors de l'III Desafiament Aporta

  • Escoltar
  • Copiar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seua publicació. No es garantix que continuen actius actualment".

09 juliol 2021

Ja es coneixen els guanyadors de l'III Desafiament Aporta, iniciativa llançada per Red.es juntament amb la Secretaria d'Estat de Digitalització i Intel·ligència Artificial.

Després de mesos de treball, l'III Desafiament Aporta arriba a la seua fi. Baix el lema “El valor de la dada en l'educació digital”, enguany es buscaven solucions que utilitzaren dades obertes per a impulsar millores en el sector educatiu.

La competició, organitzada per la Iniciativa Aporta, llançada per Red.es juntament amb la Secretaria d'Estat de Digitalització i Intel·ligència Artificial, va tirar a rodar a l'octubre de 2020, amb una primera fase que consistia en un concurs d'idees. Després de la valoració del jurat, es van triar  10 finalistes(Obri en nova finestra)  que han comptat amb tres mesos per a transformar les seues idees en un prototip. Estos prototips van ser presentats el passat 22 de juny en una sessió online.

Deu propostes que destaquen per la seua qualitat 

Els 10 treballs presentats són una gran mostra de el poder de les dades obertes per a transformar el sector educatiu, millorant la seua eficàcia i eficiència.  La necessitat d'un accés universal al coneixement a través d'una educació inclusiva i de qualitat ha quedat encara més palesa en el context actual de pandèmia que vivim. Les dades obertes poden ajudar a superar este repte. Poden ser analitzats i utilitzats per a donar forma a  solucions que ajuden a millorar l'experiència de l'alumnat(Obri en nova finestra)  en el procés d'aprenentatge, per exemple, a través de la personalització de l'educació, la identificació de problemes de comportament o la presa de decisions informada, entre altres aspectes.

Tots els treballs presentats mostraven una gran qualitat, reflex de l'esforç demostrat per tots els equips finalistes. El  jurat, integrat per experts representants de empreses, administracions públiques i organismes lligats a l'economia digital i el món acadèmic(Obri en nova finestra) , ho ha tingut complicat a l'hora de triar als tres guanyadors. Finalment, els tres guanyadors són UniversiDATA-Lab, Projecte MIP i EducaWood, que es porten un premi de 4.000€, 3.000€ i 2.000€ respectivament. 

Primer premi: UniversiDATA-Lab 

El primer premi ha sigut para UniversiData-Lab, un portal públic per a l'anàlisi avançada i automàtic dels datasets publicats per les universitats. Es tracta d'un projecte complementari a  UniversiData(Obri en nova finestra) : mentre que l'objectiu d'UniversiDATA és facilitar l'accés a conjunts de dades universitàries d'alta qualitat i amb formats i criteris estàndard, l'objectiu d'UniversiDATA-Lab és posar en valor eixos datasets, duent a terme anàlisis avançades i automàtics dels mateixos, aprofitant l'homogeneïtat del contingut.

UniversiDATA-Lab oferix un catàleg d'aplicacions creades gràcies a l'aplicació de tècniques avançades d'anàlisis i visualització, dutes a terme en llenguatge R. En la sessió online van mostrar l'anàlisi de desplaçaments interurbans, l'anàlisi del CO2 que generen els desplaçaments dels alumnes i l'anàlisi de les diferències de gènere en les diferents branques universitàries.

Estes anàlisis poden ser fonamentals a l'hora de ajudar a les universitats a prendre decisions relacionades amb l'administració i la gestió, amb grans beneficis en el medi ambient, l'economia i la societat.

Segon premi: Projecte MIP

Projecte MIP, el guanyador del segon premi, és un servici online on qualsevol usuari pot registrar-se i començar a crear MIPs (Marked Information Picture). Un MIP és un suport d'informació que consistix en una sèrie de capes interactives sobre imatges estàtiques que faciliten la retenció d'informació i la identificació d'elements.

El prototip inclou un convertidor en Python de dades obertes GeoJSON al format necessari per a desenvolupar atles interactius. Al seu torn, també oferix un núvol públic de MIPs accessibles lliurement per a consultes, estudis o aprenentatge independent.

Gràcies a esta ferramenta els professors poden crear MIPs de forma ràpida i senzilla, dibuixant manualment regions d'interés sobre qualsevol imatge importada a través de la web. Una forma més amena d'educar i amb la qual atraure més fàcilment l'atenció de l'alumnat. 

Tercer premi EducaWood 

EducaWood és un portal web soci-semàntic que permet explorar la informació forestal d'una zona del territori espanyol i enriquir-la amb anotacions d'arbres. El seu objectiu és impulsar les activitats d'aprenentatge mediambiental, un dels aspectes principals de la “ Educació per als Objectius de Desenvolupament Sostenible(Obri en nova finestra) ” de la UNESCO, i que forma part de la  Agenda 2030(Obri en nova finestra)  del Govern espanyol.

Gràcies a l'ús de EducaWood, el professorat pot proposar activitats  que els estudiants realitzen de manera presencial o online (a través de visites virtuals al camp). En la modalitat presencial, els estudiants visiten zones naturals i realitzen anotacions d'arbres, com la localització i identificació d'espècies, mesures, microhábitats, fotos, etc. Estes anotacions passen a estar disponibles per a tota la comunitat com a dades obertes, possibilitant així l'ús de l'aplicació en remot. Estes dades són enriquides, a més amb altres fonts com el  Mapa Forestal Español(Obri en nova finestra) , el  Inventari Forestal Nacional(Obri en nova finestra)GeoNames(Obri en nova finestra)  o  DBPedia(Obri en nova finestra) .

Educawood ajuda a l'alumnat a conéixer millor el seu entorn, alhora que es promociona la presa de consciència ecològica.

Font original de la notícia(Obri en nova finestra)

  • Govern obert, Informes i Estudis
  • Cooperació interadministrativa