L'Agència Espanyola de Protecció de Dades (AEPD) ha publicat el registre de Delegats de Protecció de Dades (DPD) , que conté les dades de contacte de prop de 20.000 entitats, de les quals al voltant de 3.000 corresponen al sector públic i les restants al sector privat.
Este espai de consulta, disponible en la Seu electrònica de l'Agència, permet a qualsevol interessat conéixer el contacte dels delegats de protecció de dades comunicades a l'AEPD. D'esta forma, els ciutadans que vullguen exercitar els seus drets o presentar una reclamació davant una entitat poden introduir el nom, raó social o NIF de l'organització per a conéixer les dades de contacte del DPD i dirigir-li les seues sol·licituds.
Amb este registre l'Agència dona compliment a l'establit en la Llei Orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de Protecció de Dades Personals i garantia dels drets digitals, que en el seu article 34.4 assenyala que “L'Agència Espanyola de Protecció de Dades i les autoritats autonòmiques de protecció de dades mantindran, en l'àmbit de les seues respectives competències, una llista actualitzada de delegats de protecció de dades que serà accessible per mitjans electrònics”.
La informació que figura en esta llista s'actualitza diàriament i es correspon amb les dades de contacte que els responsables o encarregats del tractament faciliten a l'Agència a través del formulari que es troba disponible en la seua Seu electrònica. La comunicació relativa a les designacions, nomenaments i cessaments dels delegats de protecció de dades ha de realitzar-se en el termini de deu dies, tant en els supòsits en què siga obligatòria la seua designació com en el cas en què siga voluntària.
La comunicació de les dades del delegat de protecció de dades a l'AEPD és obligatòria per a organismes públics, així com per a entitats que facen tractaments de dades que requerisquen una observació sistemàtica a gran escala o tractaments massius de categories especials de dades, com arreplega el RGPD. I, en tot cas, quan es tracte de les entitats incloses en l'article 34.1 de la Llei Orgànica 3/2018 .
Esquema de certificació
L'AEPD, en col·laboració amb l'Entitat Nacional d'Acreditació (ENAC), va presentar al juliol de l'any passat el seu Esquema de certificació de Delegats de Protecció de Dades amb l'objectiu d'oferir seguretat i fiabilitat tant als professionals de la privacitat com a les empreses i entitats que incorporen esta figura a les seues organitzacions.
Este Esquema permet certificar que els DPD reunixen la qualificació professional i els coneixements per a exercir la professió, i les certificacions s'atorguen per entitats certificadores degudament acreditades per ENAC. De moment, tres entitats han sigut acreditades per a poder certificar Delegats de Protecció de Dades: IVAC Institut de Certificació , Associació per al Foment de la Seguretat de la Informació (ISMS Forum) , i Associació Espanyola per a la Qualitat (AEC) . Els DPD certificats poden consultar-se en les pàgines web de cadascuna d'estes entitats.
La certificació no és obligatòria i es pot exercir la professió sense estar certificat baix est o qualsevol altre esquema, si bé l'Agència oferix així un punt de referència al mercat sobre els continguts i elements d'un mecanisme de certificació com a garantia per a acreditar la qualificació i capacitat professional dels candidats a DPD.