En un món en el qual els servicis digitals han adquirit una importància cada vegada major en la nostra forma de viure i treballar, garantir que les administracions públiques de tota la UE puguen treballar juntes sense problemes mai ha sigut tan important. D'això precisament tracta la Llei per a una Europa Interoperable, que va entrar en vigor a l'abril de 2024. Establix un marc per a un millor intercanvi de dades i informació entre les administracions de tota la UE, eliminant les barreres entre països.
Per a fer realitat esta visió, la Comissió Europea ha posat en marxa el projecte INVEST (INTerooperability Vision in Europe - Strategy Timeplan). Amb un termini d'un any i un finançament d'1 milió d'euros procedent del programa Europa Digital, el projecte té com a objectiu ajudar als Estats membres a col·laborar, innovar i crear un full de ruta detallat per a fer realitat els objectius de la Llei.
Iniciant una nova era de col·laboració
El projecte INVEST va començar oficialment l'1 de gener de 2025. El seu llançament es va celebrar el 30 de gener a Atenes, amb una benvinguda a càrrec de Dimitris Papastergiou, Ministre de Governança Digital, seguida d'un discurs del Professor Dimosthenis Anagnostopoulos, Secretari General de Sistemes d'Informació i Governança Digital del Ministeri de Governança Digital de Grècia. Liderat pel Ministeri de Governança Digital de Grècia, el projecte és un gran pas cap a la creació de servicis públics que no siguen solament digitals, sinó que també estiguen connectats a través de les fronteres.
En essència, l'objectiu d'INVEST és ajudar als països a treballar junts per a fer que la Llei d'Interoperabilitat Europea siga més que una simple peça legislativa: es tracta de convertir-la en accions significatives que milloren la vida de les persones.
Què farà el projecte INVEST?
Durant el pròxim any, l'equip del projecte treballarà estretament amb els Estats membres per a comprendre les seues necessitats, detectar les deficiències en els sistemes actuals i determinar la millor manera de tancar-les mitjançant:
-
mapear les solucions d'interoperabilitat existents i identificar bretxes per a potenciar la transformació digital en les administracions públiques.
-
proposar solucions d'interoperabilitat reutilitzables i mecanismes de col·laboració per a millorar la sinergia entre els Estats membres.
-
Facilitar l'intercanvi de coneixements i oportunitats de formació entre administracions públiques, experts i parts interessades.
-
recolzar iniciatives pilot conjuntes que promoguen GovTech, entorns regulatoris assegurances i col·laboració transfronterera per a servicis públics sense inconvenients.
Estes activitats s'ajusten estretament als objectius del Comité d'Interoperabilitat Europa, que orienta les prioritats estratègiques del projecte. L'objectiu és consolidar les necessitats dels Estats membres i proporcionar un full de ruta clar per a les accions futures, asseient les bases per a projectes multipaís que impulsaran la interoperabilitat i la innovació.
Construint ponts a través de les fronteres
Participen organismes públics, universitats i instituts d'investigació de set països (Grècia, Luxemburg, Hongria, Polònia, Finlàndia, Portugal i Croàcia) i, encara que el projecte està dirigit per un grapat d'Estats membres, està dissenyat per a beneficiar a tota Europa mitjançant la creació de solucions que qualsevol puga utilitzar.
Al final del projecte es presentarà un full de ruta i una estratègia per a l'aplicació de la Llei d'Interoperabilitat Europea en tota la UE. Este full de ruta serà una guia clara perquè els Estats membres adopten mesures reals i pràctiques per a millorar la governança digital.
En identificar prioritats compartides, fomentar la col·laboració i aplanar el camí per a futurs projectes conjunts, INVEST està ajudant a Europa a acostar-se a un futur en el qual els servicis públics no siguen solament digitals, sinó que estiguen verdaderament connectats.
Font original de la notícia
- Interoperabilitat i Normalització