En un món en el qual els serveis digitals han adquirit una importància cada vegada major en la nostra forma de viure i treballar, garantir que les administracions públiques de tota la UE puguin treballar juntes sense problemes mai ha estat tan important. D'això precisament tracta la Llei per una Europa Interoperable, que va entrar en vigor a l'abril de 2024. Estableix un marc per a un millor intercanvi de dades i informació entre les administracions de tota la UE, eliminant les barreres entre països.
Per fer realitat aquesta visió, la Comissió Europea ha engegat el projecte INVEST (INTerooperability Vision in Europe - Strategy Timeplan). Amb un termini d'un any i un finançament d'1 milió d'euros procedent del programa Europa Digital, el projecte té com a objectiu ajudar als Estats membres a col·laborar, innovar i crear un full de ruta detallat per fer realitat els objectius de la Llei.
Iniciant una nova era de col·laboració
El projecte INVEST va començar oficialment l'1 de gener de 2025. El seu llançament es va celebrar el 30 de gener a Atenes, amb una benvinguda a càrrec de Dimitris Papastergiou, Ministre de Governança Digital, seguida d'un discurs del Professor Dimosthenis Anagnostopoulos, Secretario General de Sistemas de Información i Governança Digital del Ministeri de Governança Digital de Grècia. Liderat pel Ministeri de Governança Digital de Grècia, el projecte és un gran pas cap a la creació de serveis públics que no siguin solament digitals, sinó que també estiguin connectats a través de les fronteres.
En essència, l'objectiu d'INVEST és ajudar als països a treballar junts per fer que la Llei d'Interoperabilitat Europea sigui més que una simple peça legislativa: es tracta de convertir-la en accions significatives que millorin la vida de les persones.
Què farà el projecte INVEST?
Durant el proper any, l'equip del projecte treballarà estretament amb els Estats membres per comprendre les seves necessitats, detectar les deficiències en els sistemes actuals i determinar la millor manera de tancar-les mitjançant:
-
mapear les solucions d'interoperabilitat existents i identificar bretxes per potenciar la transformació digital en les administracions públiques.
-
proposar solucions d'interoperabilitat reutilitzables i mecanismes de col·laboració per millorar la sinergia entre els Estats membres.
-
Facilitar l'intercanvi de coneixements i oportunitats de formació entre administracions públiques, experts i parts interessades.
-
recolzar iniciatives pilot conjuntes que promoguin GovTech, entorns regulatoris assegurances i col·laboració transfronterera per a serveis públics sense inconvenients.
Aquestes activitats s'ajusten estretament als objectius del Comitè d'Interoperabilitat Europa, que orienta les prioritats estratègiques del projecte. L'objectiu és consolidar les necessitats dels Estats membres i proporcionar un full de ruta clar per a les accions futures, asseient les bases per a projectes multipaís que impulsaran la interoperabilitat i la innovació.
Construint ponts a través de les fronteres
Participen organismes públics, universitats i instituts de recerca de set països (Grècia, Luxemburg, Hongria, Polònia, Finlàndia, Portugal i Croàcia) i, encara que el projecte està dirigit per un grapat d'Estats membres, està dissenyat per beneficiar a tota Europa mitjançant la creació de solucions que qualsevol pugui utilitzar.
Al final del projecte es presentarà un full de ruta i una estratègia per a l'aplicació de la Llei d'Interoperabilitat Europea en tota la UE. Aquest full de ruta serà una guia clara perquè els Estats membres adoptin mesures reals i pràctiques per millorar la governança digital.
Al identificar prioridades compartidas, fomentar la colaboración y allanar el camino para futuros proyectos conjuntos, INVEST está ayudando a Europa a acercarse a un futuro en el que los servicios públicos no sean solo digitales, sino que estén verdaderamente conectados.
Font original de la notícia
- Interoperabilitat i Normalització