accesskey_mod_content

El Consell acorda amb el Parlament Europeu les noves normes per a millorar l'accés transfronterer a les proves electròniques

  • Escoltar
  • Copiar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seua publicació. No es garantix que continuen actius actualment".

30 gener 2023

Els textos acordats permetran a les autoritats pertinents dirigir ordes judicials de proves electròniques directament als prestadors de servicis d'un altre Estat membre.

El  Reglament sobre els ordes europeus de presentació i conservació de proves electròniques en els processos penals(Obri en nova finestra) pretén introduir un mecanisme alternatiu als instruments existents de cooperació internacional i assistència judicial mútua. Aborda específicament els problemes derivats de la naturalesa volàtil de les proves electròniques i l'aspecte de la «pèrdua d'ubicació» mitjançant l'establiment de nous procediments per a un accés transfronterer ràpid, eficient i eficaç.

El Reglament crea ordes europeus de presentació i conservació que poden ser emeses per les autoritats judicials amb la finalitat d'obtindre o preservar proves electròniques independentment de la ubicació de les dades. Estes comandes poden cobrir qualsevol categoria de dades, inclosos les dades de subscriptor, trànsit i contingut. S'ha establit un llindar per a les dades de trànsit (excepte para les dades sol·licitades amb l'únic propòsit d'identificar a l'usuari) i per a les dades de contingut. Solament poden sol·licitar-se per a delictes punibles en el país emissor amb una pena privativa de llibertat màxima d'almenys tres anys, o per a delictes específics relacionats amb la ciberdelinqüència, la pornografia infantil, la falsificació de mitjans de pagament diferents de l'efectiu o el terrorisme.

Hi ha un termini obligatori de 10 dies per a respondre a un orde de producció. En casos d'emergència degudament establits, el termini podrà reduir-se a huit hores. Els proveïdors de servicis poden enfrontar sancions si no complixen amb un orde. Es poden imposar sancions financeres de fins al 2% del seu volum de negocis anual mundial total per a l'any financer anterior.

Excepte en els casos en què l'autoritat emissora considere que la infracció s'ha comès/fideïcomès o probablement es cometrà en el país emissor i/o la persona les dades de la qual se sol·liciten residisca en el seu propi territori, es crearà un sistema de notificació de les dades de trànsit (excepte les dades sol·licitades amb l'única fi d'identificar a l'usuari) i de les dades de contingut. Esta notificació té per objecte informar a l'Estat d'execució i donar-li l'oportunitat d'avaluar i, si escau, plantejar un o més dels motius de denegació establits en la legislació, per exemple, que les dades sol·licitades estan protegits. L'Estat d'execució disposarà de 10 dies o, en situacions d'emergència, de 96 hores, per a invocar els motius de denegació. Si açò succeeix, el proveïdor de servicis haurà de detindre l'execució de l'orde i no transferir les dades i l'autoritat emissora retirarà l'orde. Si, en situacions d'emergència, les dades ja han sigut transferits, l'autoritat emissora eliminarà o restringirà d'una altra manera les dades o complirà amb les condicions donades en utilitzar les dades.

La  Directiva sobre la designació d'establiments designats i el nomenament de representants legals per a l'obtenció de proves electròniques en els processos penals(Obri en nova finestra) serà un instrument essencial per a l'aplicació del Reglament. Establix les normes aplicables al nomenament dels representants legals dels prestadors de servicis o a la designació dels seus establiments designats responsables de rebre i respondre a aquests ordes. Açò és necessari a causa de la falta d'un requisit legal general perquè els proveïdors de servicis no pertanyents a la UE estiguen físicament presents en la UE. A més, els representants legals o els establiments designats en virtut de la present Directiva també podrien participar en els procediments nacionals.

Font original de la notícia

  • Seguretat i Protecció de Dades