"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seua publicació. No es garantix que continuen actius actualment".
La Llei de Governança de Dades (DGA) establirà mecanismes sòlids per a facilitar la reutilització de determinades categories de dades protegides del sector públic, augmentar la confiança en els servicis d'intermediació de dades i fomentar l'altruisme de dades en tota la Unió Europea.
Es tracta d'un component important de l'estratègia europea per a les dades, que el seu objectiu és impulsar l'economia de les dades. Les noves normes s'aplicaran 15 mesos després de l'entrada en vigor del Reglament.
Reutilització més àmplia de les dades protegides del sector públic
La Ley de Gobernanza de Datos creará un mecanismo para permitir la reutilización segura de determinadas categorías de datos del sector público que están sujetos a los drets de tercers. Açò inclou, per exemple, secrets comercials, dades personals i dades protegides per drets de propietat intel·lectual. Els organismes del sector públic que permeten este tipus de reutilització hauran d'estar degudament equipats, en termes tècnics, per a garantir que la plena preservació de la privacitat i la confidencialitat.
En este sentit, la DGA complementarà la Directiva de Dades Obertes de 2019, que no cobrix este tipus de dades.
Els acords exclusius per a la reutilització de dades del sector públic seran possibles quan estiguen justificats i siguen necessaris per a la prestació d'un servici d'interés general. La durada màxima dels contractes existents serà de 30 mesos i per als nous de 12 mesos.
La Comissió Europea crear un punt d'accés únic europeu amb un registre electrònic de dades del sector públic que permeta realitzar cerques. Este registre estarà disponible a través dels punts únics d'informació nacionals.
Un nou model de negoci per a la intermediació de dades
La DGA crea un marco para fomentar un nuevo modelo de negocio - els servicis d'intermediació de dades - que proporcionaran un entorn segur en el qual les empreses o les persones puguen compartir dades.
En el cas de les empreses, estos servicis poden prendre la forma de plataformes digitals, que recolzaran la posada en comú de dades entre empreses i facilitaran el compliment de les obligacions d'intercanvi de dades establides no solament per eixa llei, sinó també per una altra legislació, ja siga a nivell europeu o nacional. Mitjançant l'ús d'estos servicis, les empreses podran compartir les seues dades sense por de que es faça un ús indegut d'ells o perden el seu avantatge competitiu.
En el cas de les dades personals, aquests servicis i els seus proveïdors ajudaran a les persones a exercir els seus drets en virtut del reglament general de protecció de dades (GDPR). Açò ajudarà a les persones a tindre un control total sobre les seues dades i els permetrà compartir-los amb una empresa en la qual confien. Açò pot fer-se, per exemple, mitjançant ferramentes noves de gestió d'informació personal, com els espais de dades personals o carteres de dades, que són aplicacions que compartixen aquestes dades amb uns altres, basant-se en el consentiment del titular de les dades.
Los proveedores de servicios de intermediación de datos deberán estar inscritos en un registre, perquè els seus clients sàpien que poden confiar en ells. A més, no podran utilitzar les dades compartides per a altres finalitats, ni podran beneficiar-se de les dades, per exemple, venent-los. No obstant açò, poden cobrar per les transaccions que realitzen.
Altruisme de dades pel ben comú
La DGA també facilita que les persones i les empreses posen a disposició dades de forma voluntària per al ben comú, com a projectes d'investigació mèdica.
Les entitats que desitgen recopilar dades per a objectius d'interés general poden sol·licitar la seua inclusió en un registre nacional d'organitzacions reconegudes d'altruisme de dades. Les organitzacions registrades seran reconegudes en tota la UE. Açò crearà la confiança necessària per a encoratjar a persones i empreses a facilitar les dades a aquestes organitzacions perquè puguen ser utilitzats per a un ben social més ampli.
Si una organització vol ser reconeguda com una organització d'altruisme de dades baix la DGA, haurà de complir amb un reglament específic.
Fàcil identificació dels proveïdors de servicis
La certificació voluntària en forma de logotip facilitarà la identificació de proveïdors de servicis d'intermediació de dades i organitzacions d'altruisme de dades que complisquen amb els requisits.
Consell Europeu d'Innovació de Dades
Es crearà una nova estructura, el Consell Europeu d'Innovació de Dades, per a assessorar i assistir a la Comissió en la millora de la interoperabilitat dels servicis d'intermediació de dades i emetre directrius sobre com facilitar el desenvolupament d'espais de dades, entre altres tasques.
Accés i transferència internacional de dades no personals
La DGA crea salvaguardes per a les dades del sector públic, els servicis d'intermediació de dades i les organitzacions d'altruisme de dades contra la transferència internacional il·legal o l'accés governamental a dades no personals. Per a les dades personals, la UE ja compta amb salvaguardes similars baix el RGPD.
En particular, la Comissió, a través de la legislació secundària, pot adoptar decisions d'adequació que declaren que països específics fora de la UE brinden garanties adequades per a l'ús de dades no personals transferits des de la UE. Estes decisions serien similars a les decisions d'adequació relatives a les dades personals en virtut del RGPD. S'ha de considerar que tals garanties existixen quan el país en qüestió compta amb mesures equivalents que garantixen un nivell de protecció similar al proporcionat per la legislació de la UE o de l'estat membre.
La Comissió també podrà adoptar clàusules contractuals model per a recolzar als organismes del sector públic i als reutilisadors en el cas de transferències de dades no personals emparats per la DGA a tercers països.
Durada de l'aplicació
Les noves normes s'aplicaran 15 mesos després de l'entrada en vigor del reglament.
Pròxims passos
Tras la aprobación por el Consejo de la posición del Parlamento Europeo, se ha adoptado el acto legislativo.
Tras ser firmado por el presidente del Parlamento Europeo y el presidente del Consejo, se publicará en el Diario Oficial de la Unión Europea y entrará en vigor 20 días después de su publicación.
Font original de la notícia.
- Informació i dades del sector públic
- Servicis electrònics