Les accions europees de suport i coordinació per al desplegament d'Espais de Dades

02 febrer 2024

Amb la finalitat d'impulsar el desenvolupament dels espais de dades, el Programa Digital Europeu (DIGITAL) de la Comissió Europea finança una sèrie de Accions de Suport Coordinat (CSA per les seues sigles en anglés) per a impulsar el seu desenvolupament

La dada s'ha convertit en el gran poder transformador de la societat. Més enllà de la visió més mercantilista, la seua capacitat per a generar coneixement, impulsar la innovació i empoderar als individus i les comunitats és innegable. De fet, constituïx un recurs amb el qual abordar, des d'una perspectiva innovadora, els grans desafiaments ambientals, socials i de salut, permetent la col·laboració entre actors, impulsant la innovació i millorant la necessària rendició de comptes.

Seguint directrius europees com la  Estratègia Europea de les Dades , el repte actual és fomentar la circulació de les dades en benefici de tots, posant en comú les dades en sectors clau amb la creació de  espais de dades  comunes i interoperables. Un espai de dades és un ecosistema on es materialitza la compartició voluntària de les dades dels seus participants dins d'un entorn de sobirania, confiança i seguretat, establit mitjançant mecanismes integrats de governança, organitzatius, normatius i tècnics. Els espais de dades són peça clau per al desenvolupament de l'economia de la dada, en habilitar el seu accés, intercanvi i reutilització legítima, posicionant a la dada com a recurs no rival, la utilitat del qual creix a mesura que el seu ús es generalitza, en un clar exemple d'efecte xarxa.

En què consistixen les Accions de Suport Coordinat (CSA)?

Amb la finalitat d'impulsar el desenvolupament dels espais de dades, el  Programa Digital Europeu (DIGITAL)  de la Comissió Europea finança una sèrie de Accions de Suport Coordinat (CSA per les seues sigles en anglés) per a impulsar el seu desenvolupament. La majoria d'estes accions compten amb un finançament d'al voltant d'un milió d'euros per projecte i una durada aproximada d'un any, amb data prevista de finalització en el quart trimestre de 2023. Els seus resultats han de contribuir als objectius del programa DIGITAL, que té com a finalitat reduir la bretxa entre la investigació i el desplegament de les tecnologies digitals, i facilitar la transferència al mercat dels resultats de la investigació, en benefici dels ciutadans i les empreses europees, especialment les xicotetes i mitjanes.

Cada acció concreta se centra en un determinat sector de l'activitat econòmica buscant, a partir d'un mapatge del panorama de dades de cada sector en qüestió, posar-se en contacte amb les parts interessades pertinents, connectant-les, buscant desenvolupar de forma col·laborativa un full de ruta estratègic compartit. Este full de ruta compartit té com a objectiu final acabar construint en fases posteriors els corresponents espais de dades sectorials. Durant el procés es definixen objectius clars i resultats clau per a inspirar, recolzar i motivar a totes les parts interessades a contribuir i utilitzar dades sectorials d'alta qualitat com a base per a la innovació i la generació de valor.

Per a dur a terme este full de ruta, s'ha elaborat un inventari exhaustiu de les plataformes existents que ja compartixen dades rellevants. Així mateix, cada projecte CSA s'ha enfocat, mitjançant diferents grups de treball i tallers amb les parts interessades, a desenvolupar recomanacions sobre models de governança dels espais de dades i models de negoci digitals per al seu sector. L'objectiu és identificar els factors clau d'èxit i esbossar com un espai de dades pot crear valor i beneficis no solament per al sector en qüestió sinó també per a altres sectors amb els quals estiga interrelacionat. A més, en els diferents projectes es realitzen plans per a abordar els desafiaments tècnics i organitzatius que impulsen l'ús d'estàndards d'interoperabilitat en estreta col·laboració amb el Centre de Suport als Espais de Dades (DSSC) en l'afany d'alinear-se amb el Marc Tecnològic Europeu d'Espais de Dades.

On puc trobar informació actualitzada sobre les CSA?

Es pot trobar Informació concreta sobre l'estat de situació de les diferents accions de coordinació i suport en els seus llocs web a través dels següents enllaços:

DATES  (Turisme)
Tourism Data Space  (Turisme)
DS4SKills  (Habilitats/Habilitats)

PrepDSpace4Mobility  (Mobilitat)

AgriDataSpace  (Agroalimentari)

Great  (Mediambiental)

DataSp4ce  (Industrial)

DS4SSCC  (Ciutats Intel·ligents)

El resultado de estas acciones de soporte coordinado proporcionará la información y las bases para la correcta ejecución de los proyectos de desarrollo e implementación (“deployments”) de los espacios comunes europeos de datos, que se apoyarán en diferentes programas europeos. Así, se catalizará la creación de un mercado único de datos, basado en datos confiables y de calidad, que permitirá la digitalización de las cadenas de valor de las industrias. Además, su efectivo desarrollo, apoyará los objetivos de la Unión Europea de lograr una transición ecológica y una transformación digital, y de reforzar su resiliencia y su autonomía estratégica.

Font original de la notícia(Obri en nova finestra)

• Informació i dades del sector públic