L'actual creixement de l'ecosistema de supercomputación a Europa

07 agost 2024

El Results Pack de CORDIS sobre supercomputación destaca 15 proyectos europeos respaldados por la singular Empresa Común de Informática de Alto Rendimiento Europea (EuroHPC JU)

Els superordenadores poden donar resposta a algunes de les preguntes científiques més complexes. Este Results Pack de CORDIS sobre supercomputación destaca 15 projectes europeus recolzats per la singular Empresa Comuna d'Informàtica d'Alt Rendiment Europea (EuroHPC DJ.), que el seu objectiu és situar a Europa a l'avantguarda de la revolució de la informàtica d'alt rendiment i la computació quàntica. La inversió realitzada per l'EuroHPC DJ. recolza l'objectiu de construir un ecosistema de supercomputación i computació quàntica de primera classe a Europa, que accelere la investigació i la indústria, impulse la competitivitat i la innovació europees i millore la qualitat de vida dels ciutadans europeus.

Los superordenadores son sistemas avanzados con capacidades computacionales extremadamente altas. Pueden realizar cálculos que requieren más energía de la que pueden realizar los ordenadores tradicionales y pueden ofrecer soluciones a algunos de los problemas computacionales más complejos del mundo. Los servicios de computación de alto rendimiento (HPC) que ofrecen los superordenadores son esenciales para descubrir nuevos fármacos, acelerar el diagnóstico y el tratamiento de enfermedades, modelar el cambio climático, anticipar condiciones meteorológicas extremas, aumentar la ciberseguridad, crear turbinas eólicas y aeronaves más eficientes e incluso desarrollar productos más sostenibles.

No obstant açò, el desenvolupament i la construcció de sistemes de supercomputación presenten una sèrie de desafiaments. L'EuroHPC DJ. està invertint en el disseny de maquinari informàtic, com a microprocessadors potents i arquitectures per a connectar milers d'estos nuclis de processament individuals, així com en el disseny de programari que els permetrà treballar de manera eficient a l'unísono. Un avantatge d'este enfocament de disseny conjunt és que reduirà l'alt consum d'energia i la calor generada per estos sistemes. L'EuroHPC DJ. és una iniciativa conjunta creada en 2018 que conjumina els recursos de la Unió Europea, 35 països europeus i tres socis privats amb l'ambició de convertir a Europa en un líder mundial en supercomputación i computació quàntica. Per a açò, l'EuroHPC DJ. està adquirint i instal·lant supercomputadoras en tota Europa. Independentment del lloc d'Europa en el qual es troben, els científics europeus i els usuaris del sector públic i la indústria poden beneficiar-se d'estes supercomputadoras EuroHPC molt potents per a ajudar-los a resoldre problemes científics que impliquen grans conjunts de dades.

L'EuroHPC DJ. també està en procés d'implementar una infraestructura de computació quàntica que oferix diverses tecnologies de computació quàntica, integrades en diferents supercomputadoras en tota Europa. Al mateix temps, l'EuroHPC DJ. està finançant un ambiciós programa d'investigació i innovació per a desenvolupar una cadena de subministrament europea completa de supercomputación: des de processadors i programari fins a aplicacions que s'executaran en estes supercomputadoras i coneixements tècnics per a desenvolupar una sòlida experiència europea. A partir de 2024, l'EuroHPC DJ. té ara un nou mandat d'intel·ligència artificial (IA) per a desenvolupar i operar fàbriques de IA.

Estos ecosistemes de IA oberts i complets centrats en les instal·lacions de supercomputación d'EuroHPC recolzaran el creixement d'un ecosistema de IA altament competitiu i innovador a Europa. En este paquet de resultats, descobrirà 15 projectes de l'EuroHPC DJ. que han contribuït al lideratge tecnològic i l'autonomia digital d'Europa. Els projectes de l'EuroHPC DJ. presentats en este paquet aborden una sèrie de desafiaments centrals per als sistemes de computació d'alt rendiment (HPC). Els projectes ACROSS i eFlows4HPC , així com el trio interrelacionat DEEP-SIGA , IO-SIGA i XARXA-SIGA , aborden la necessitat de manejar volums extremadament alts de dades i trobar solucions que ajuden als superordenadores a manejar grans conjunts de dades d'una manera més eficient i sostenible.

OPTIMA desarrolló aceleradores de computación de hardware para impulsar el rendimiento de los sistemas de supercomputadoras , mentre que exaFOAM i MAELSTROM oferixen solucions de programari. Els projectes REGALE i TEXTAROSSA van buscar fer que els sistemes HPC anaren més eficients energèticament. El projecte HEROES ha enfortit els vincles entre les comunitats d'usuaris d'HPC i Intel·ligència Artificial.

Finalment, alguns projectes es van centrar a recolzar aplicacions específiques en el camp de la medicina personalitzada ( LIGATE) , el modelatge de l'electrofisiologia cardíaca ( MICROCARD) i el modelatge de dinàmica de fluids computacionalment intens ( NextSim i SCALABLE) .

Font original de la notícia(Obri en nova finestra)

• Desenvolupament de Sistemes, Aplicacions i Solucions Informàtiques