accesskey_mod_content

Aplicació de l'especificació UNIX 0077:2023 a les dades obertes

  • Escoltar
  • Copiar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seua publicació. No es garantix que continuen actius actualment".

06 setembre 2023

La principal motivació d'article és explicar com usar l'especificació UNIX 0077 de govern de la dada per a establir mecanismes aprovats i validats que donen suport organisacional als aspectes relacionats amb l'obertura i publicació de dades, per al seu posterior ús per la ciutadania i altres organitzacions.

Per a entendre la necessitat i utilitat del govern de la dada, ha de tindre's en compte que, com a premissa, tota organització hauria de partir d'una estratègia organisacional. Per a il·lustrar millor l'article considerem l'exemple de l'ajuntament d'una localitat imaginària telefonada Vistabella. Suposem que l'estratègia organisacional de l'Ajuntament de Vistabella és maximitzar la transparència i qualitat dels servicis públics,  reutilitzant la informació del servici públic(Obri en nova finestra) .

Per a donar suport a esta estratègia organisacional, l'Ajuntament de Vistabella necessita una estratègia de la dada, que el seu objectiu principal és potenciar la publicació de dades obertes en els corresponents portals de dades obertes i fomentar la seua reutilització per a oferir a les seues veïnes dades de qualitat de manera transparent i responsable. El alcalde de l'Ajuntament de Vistabella ha de llançar un programa de govern de la dada que permeta aconseguir este objectiu principal. Per a açò, encarrega a un grup de treball format per tècnics especialitzats en dades obert de l'Ajuntament que aborden aquest programa. A este grup de tècnics se'ls dota de l'autoritat necessària, d'un pressupost i se'ls assigna una sèrie de responsabilitats.

A l'hora de començar, estos tècnics decidixen seguir l'aproximació a processos proposada en UNIX 0077, ja que els proporciona una guia adequada per a executar les accions necessàries de govern de la dada, identificant quins han de ser els resultats de procés de cadascun dels processos, i com estos poden materialitzar-se en determinats artefactes o productes de treball.

En este article s'explica com els tècnics han usat els processos de l'especificació UNIX 0077 per a aconseguir el seu objectiu. Dels cinc processos que es detallen en l'especificació, ens centrarem a manera d'exemple només en tres d'ells: el que descriu com establir l'estratègia de la dada, el que descriu com establir polítiques i bones pràctiques i el que descriu com establir estructures organitzatives.

Abans de començar cal recordar l'estructura que té la descripció dels processos en les diferents especificacions  UNIX 0077(Obri en nova finestra)UNIX 0078(Obri en nova finestra) , i  UNIX 0079(Obri en nova finestra) . Tots els processos estan descrits mitjançant un propòsit, un llistat dels resultats esperats del procés (és a dir què s'espera aconseguir quan s'executa el procés), una sèrie de tasques que es poden seguir, i una sèrie d'artefactes o productes de treball que són la manifestació dels resultats del procés.

Processe “Establiment de l'estratègia de la dada”

El grup de tècnics de l'Ajuntament de Vistabella va decidir seguir cadascuna de les tasques proposades en l'especificació UNIX 0077 per a este procés. A continuació, es mostren alguns aspectes de l'execució d'aquestes tasques:

  • T1. Avaluar capacitats, acompliment i maduresa de l'Ajuntament per a la publicació de dades obertes. Per a açò, el grup de treball va recopilar tota la informació possible sobre les habilitats/habilitats, competències i experiències en publicació de dades obertes que ja tenia l'Ajuntament de Vistabella; també va recopilar informació sobre les descàrregues que s'han fet fins ara de dades publicades, així com una descripció de les pròpies dades i els diferents formats en què s'han publicat. També es va analitzar l'entorn de l'Ajuntament per a conéixer la forma de treball amb les dades obertes. El producte de treball generat va ser un Informe d'avaluació de les capacitats, acompliment i maduresa de dades de l'organització.
  • T2. Elaborar i comunicar l'estratègia de la dada. Donada la seua importància, per a elaborar l'estratègia de la dada, el grup de treball va prendre com a referència el  Pla de mesures d'impuls de l'obertura i reutilització de dades obertes(Obri en nova finestra)  per a modelar l'estratègia de la dada enunciada anteriorment sobre “potenciar la publicació de dades obertes en els corresponents portals de dades obertes i fomentar la seua reutilització per a oferir a les seues veïnes dades de qualitat de manera transparent i responsable”. A més, és important tindre en compte que els projectes d'obertura de dades seran plantejats per a acabar formant part dels servicis estructurals de l'Ajuntament de Vistabella. Els productes de treball generats seran: l'estratègia de la Dada pròpiament adaptada i un pla de comunicació concret d'aquesta estratègia.
  • T3. Identificar què dades han de ser governats d'acord amb l'estratègia de la dada. L'Ajuntament de Vistabella ha decidit que va a publicar més dades sobre els mitjans de  transports(Obri en nova finestra)  públics urbans i sobre l'organització de  esdeveniments culturals(Obri en nova finestra)  del municipi, per tant, estos són les dades que han de ser governats. Açò inclouria dades de diferent naturalesa: dades estadístiques, dades geoespacials i algunes dades financeres. Per a açò es proposa utilitzar novament el  Pla  Pla de mesures d'impuls de l'obertura i reutilització de dades obertes(Obri en nova finestra) . El producte del treball serà un llistat de les dades que han de ser governats, i en este cas també publicats en la plataforma. Més avant, se'ls demanarà als tècnics que arriben a un acord sobre el significat de les dades i que trien les metadades més representatives per a descriure les diferents característiques de negoci, tècniques i/o operatives.
  • T4. Elaborar la cartera (portfolio) de programes i projectes de dades. Per a aconseguir l'objectiu específic de l'estratègia de la dada, s'identifiquen una sèrie de projectes concrets relacionats entre si i es determina si són viables. El producte de treball generat mitjançant esta tasca serà una cartera de projectes que cobrisca estos objectius:
  1. Planificació, control i millora de qualitat de dades obertes
  2. Assegurament del compliment d'estàndards de seguretat
  3. Desplegament de mecanismes de control per a la intermediació de dades
  4. Gestió de la configuració de les dades publicades en el portal
  • T5. Monitorar el grau de compliment de l'estratègia de la dada. Per a açò, el grup de treball definix una sèrie d'indicadors clau de rendiment que són mesurats periòdicament per a monitorar aspectes claus relacionats amb la qualitat de les dades obertes, amb el compliment d'estàndards de seguretat, amb l'ús dels mecanismes d'intermediació de dades i amb la gestió de canvis a les dades publicades en el portal. El producte de treball generat consta d'informes periòdics sobre el seguiment de l'estratègia de la dada.

Procés de “Establiment de polítiques, bones pràctiques i procediments de la dada”

L'estratègia de la dada s'instrumenta a través d'una sèrie de polítiques, bones pràctiques i procediments. Per a determinar estàs polítiques o procediments, es pot seguir el procés de Establecimiento de políticas, buenas prácticas y procedimientos del dato detallado en la UNE 0077. Per a cadascun de les dades identificades en el procés anterior, pot ser precís definir una vegada i una altra polítiques específiques per cada àrea d'actuació descrita en l'estratègia de la dada establida. Per a tindre una forma d'actuació sistemàtica i consistent i per a evitar errors, el grup de treball de l'Ajuntament de Vistabella decidix modelar i publicar un procés propi de definició d'estratègies basat en la definició genèrica d'aquest procés contingut en Especificació UNIX 0077, i particularisat d'acord amb les característiques pròpies de l'Ajuntament de Vistabella. Este procés podria ja ser seguit pel grup de treball quantes vegades fera faltada per a definir i aprovar les polítiques, bones pràctiques i procediments de la dada.

En qualsevol cas, resulta important per a la particularisació d'este procés, la identificació i selecció dels principis, estàndards, aspectes ètics i legislació vigent relacionada en este cas amb les dades obertes. Per a açò, es definix un marc de treball format per un marc regulatori i un marc d'estàndards.

El marc regulatori inclou:

El marc d'estàndards inclou entre uns altres:

Este marc de treball juntament amb el procés definit, serà usat pel grup de treball per a elaborar les polítiques de la dada específiques que hauran de ser comunicades mitjançant la publicació corresponent, tenint en compte les ferramentes jurídiques més apropiades de les quals disposen. Algunes d'estes polítiques,  es podran publicar per exemple com a resolucions o bàndols municipals, complint amb la legislació vigent a nivell regional o nacional.

Processe “Establiment d'estructures organitzatives per al govern, gestió i ús de la dada”

Encara que el Grup de Treball establit siga el que estiga fent els esforços inicials per a abordar l'estratègia, és necessari crear una estructura organitzativa que s'encarregue de coordinar els treballs necessaris relacionats amb el govern, gestió i gestió de la qualitat de les dades obertes. Per a açò se seguirà el procés corresponent detallat en la UNIX 0077. Igual que en el primer apartat, s'aborda l'explicació amb l'estructura de les tasques a desenvolupar:

T1. Definir una estructura organitzativa per al govern, gestió i ús de la dada. És interessant visualitzar l'Ajuntament de Vistabella com un conjunt federat de regidories i altres servicis municipals, que podria compartir una forma comuna de treballar, encara que cadascun amb la independència necessària per a poder definir i publicar les seues dades obertes. Recordem que inicialment estes dades eren els corresponents a transports i esdeveniments culturals. Açò implica la identificació de rols unipersonals i col·lectius, de cadenes de responsabilitats i rendició de comptes, així com la definició d'una forma de comunicar-se entre elles. El principal producte del treball serà una estructura organitzativa per a donar suport a les diferents activitats. Estes estructures organitzatives han de ser compatibles amb les estructures de rols funcionals que ja existixen en l'Ajuntament. En este sentit, pot citar-se i a manera d'exemple, la unitat responsable d'informació, la figura de la qual vé recollida en la  Llei 37/2007(Obri en nova finestra) , com un dels rols més importants. La unitat responsable d'informació té fonamentalment les següents quatre funcions:

  1. Coordinar les activitats de reutilització de la informació amb les polítiques existents en matèria de publicacions, informació administrativa i administració electrònica.
  2. Facilitar la informació sobre els òrgans competents, dins del seu àmbit, per a la recepció, tramitació i resolució de les sol·licituds de reutilització que es transmeten.
  3. Promoure que la informació siga proveïda en els formats adequats i estiga actualitzada en la mesura del possible.
  4. Coordinar i fomentar les activitats de promoció, conscienciació i formació.

T2. Establir les habilitats/habilitats i coneixements necessaris. Per a cadascuna de les funcions esmentades anteriorment de les unitats responsables d'informació, serà necessari identificar què habilitats/habilitats i coneixement són necessaris per a poder gestionar i publicar les dades obertes dels quals són responsables. És important tindre en compte que els coneixements i habilitats/habilitats han de ser tant tècnics en l'àmbit de la publicació de dades obertes, com a específics del domini de les dades que s'estan obrint. Tots estos coneixements i habilitats/habilitats haurien d'estar convenientment reconeguts i llistats. Més avant, se li podrà demanar a un grup de treball que s'encarregue de dissenyar plans de formació per a garantir que les persones implicades en les unitats responsables d'informació compten amb aquests coneixements i habilitats/habilitats.

T3. Monitorar l'acompliment de les estructures organitzatives. A fi de poder quantificar l'acompliment de les estructures organitzatives, serà necessari definir i mesurar una sèrie d'indicadors que permeten modelar diferents aspectes del treball de les persones incloses en les estructures organitzatives. Açò pot incloure aspectes tals com l'eficiència i eficàcia del seu treball o la seua capacitat de resoldre problemes.

Arribem al final d'este primer article en el qual s'han descrit alguns aspectes sobre com utilitzar tres dels cinc processos de l'especificació UNIX 0077:2023 per a perfilar com hauria de ser el govern de les dades obertes usant per a açò un exemple d'un Ajuntament d'una ciutat imaginària telefonada Vistabella que té interés a publicar dades obertes de transports urbans i esdeveniments culturals.

Font original de la notícia(Obri en nova finestra)

 

  • Informació i dades del sector públic
  • Govern obert, Informes i Estudis