"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seua publicació. No es garantix que continuen actius actualment".
La Comunicació "Millora de l'Espai Administratiu Europeu" (o ComPAct) és el primer conjunt complet de mesures de la Comissió amb la finalitat de recolzar la modernització de les administracions nacionals i reforçar la col·laboració entre els països, de manera que puguen abordar junts els reptes comuns.
Unes administracions públiques nacionals, regionals i locals eficients són fonamentals per a complir les prioritats nacionals i de la UE sobre el terreny, aplicar polítiques i reformes que beneficien tant a les persones com a les empreses, i canalitzar les inversions estratègiques cap a les transicions ecològica i digital. Les administracions són unes importants facilitadors per a aconseguir una major competitivitat en tota la UE.
Una millor aplicació de les polítiques nacionals i de la UE i un acompliment administratiu més eficaç respondran a les expectatives dels europeus de reduir la burocràcia i augmentar la transparència, i podrien estalviar milers de milions d'euros a l'any als ciutadans i les empreses de la UE.
La Comunicació d'hui també reconeix les pressions a les quals s'enfronten les administracions públiques causades per les pertorbacions externes i les dificultats per a contractar i atraure talent, i per a adquirir coneixements especialitzats sobre temes cada vegada més complexos, com les transicions ecològica i digital. L'execució d'este ambiciós programa polític depèn de l'existència d'unes administracions públiques resilientes i adaptables a tots els nivells en els Estats membres.
Mesures clau propostes
En resposta a les crides dels Estats membres , el Parlament Europeu i el Comité de les Regions per a fomentar la cooperació i el diàleg polític i millorar la capacitat i la qualitat de les administracions públiques a nivell nacional, regional i local, la Comissió proposa 25 mesures para:
- Fomentar la cooperació entre les administracions públiques amb la finalitat de preparar-se per als reptes actuals i futurs (pilar 1: Agenda de Capacitats per a l'Administració Pública). Per exemple, l'Intercanvi i Cooperació entre Administracions Públiques (PASTURA) facilita la mobilitat dels funcionaris europeus entre els Estats membres per a compartir coneixements i bones pràctiques.
- Reforçar la capacitat de les administracions públiques per a la seua transformació digital (pilar 2: Capacitat per a la Dècada Digital d'Europa). Per exemple, el ComPAct augmentarà la preparació de les administracions públiques per a integrar les tecnologies de IA en les seues operacions (per exemple, d'auditoria o contractació pública) de manera segura i fiable.
- Reforçar la capacitat de les administracions públiques per a impulsar la transformació ecològica i augmentar la resiliència (pilar 3: Capacitat per a liderar la transició ecològica). Per exemple, el ComPAct ajudarà a les administracions públiques a avaluar i reduir la seua petjada de carboni organitzativa.
A més, el ComPAct presenta un conjunt comú de principis globals per a les administracions públiques d'alt rendiment.
La Comissió aplicarà les mesures principalment mitjançant el Instrument de Suport Tècnic (IAT) i altres fons de la UE disponibles, com el programa Europa Digital , i col·laborarà amb tots els Estats membres i les parts interessades per a garantir la seua adopció. La Comissió informarà sobre l'aplicació del ComPAct conformement als requisits de presentació d'informes del IAT.
Els Estats membres poden participar en el ComPAct al seu propi ritme i en funció de les seues necessitats i la seua estructura institucional. Les ferramentes, les metodologies, el suport entre iguals i els intercanvis de bones pràctiques proposats ajudaran als Estats membres a aprendre uns d'uns altres, innovar i millorar l'eficàcia de la seua administració pública.
La Comunicació en el seu context
Les administracions públiques a nivell nacional, regional i local són les responsables de garantir una gestió adequada i sostenible dels pressupostos nacionals i de la UE. Són fonamentals per a dissenyar i aplicar reformes i inversions, per exemple, en el marc dels plans nacionals de recuperació i resiliència i les estratègies de desenvolupament regional.
El 29 d'abril de 2021, la Comissió va adoptar un documente de treball dels seus servicis per a ajudar a les administracions públiques dels Estats membres a dur a terme les reformes. El document aprofundix sobre la importància de les administracions públiques per a aconseguir els objectius de la UE i sobre l'experiència de la Comissió a l'hora d'ajudar-les a reforçar les seues capacitats.
El 17 de desembre de 2021 es va crear el Grup d'Experts sobre Administració Pública i Governança . El Grup d'Experts és una plataforma per al diàleg entre la Comissió i els representants dels Estats membres, que el seu principal objectiu és identificar els reptes comuns i proposar enfocaments innovadors actuant com una administració unida.
Font original de la notícia
- Cooperació interadministrativa