Existix una tan estreta relació entre la gestió de la dada, la gestió de qualitat de la dada i el govern de la dada que en moltes ocasions els termes s'utilitzen de forma indistinta o directament es confonen. No obstant açò, existixen importants matisos.
L'objectiu general de la gestió de dades és assegurar que les dades satisfan els requisits de negoci que donaran suport als processos de l'organització, tals com recopilar, emmagatzemar, protegir, analitzar i documentar les dades, amb l'objectiu d'implementar els objectius de l'estratègia de govern de la dada. Se tracta d'un conjunt de tasques tan ampli que existixen diverses categories de normes per a certificar cadascun dels diferents processos: ISO/IEC 27000 per a la seguretat i privacitat de la informació, ISO/IEC 20000 per a la gestió de servicis
TI
de , ISO/IEC 19944 per a interoperabilitat, arquitectura o acords de nivell de servici en el núvol, o
ISO/IEC
8000-100 per a l'intercanvi de dades i la gestió de dades mestres.
La gestió de qualitat de dades, per la seua part, es referix a les tècniques i processos utilitzats per a assegurar que les dades són adequades per a l'ús que es pretén fer d'ells. Per a açò es requerix un Pla de qualitat de les dades que ha de ser conforme amb la cultura de l'organització i amb l'estratègia de negoci i inclou aspectes com la validació, verificació i neteja de dades, entre uns altres. En este sentit també existix un conjunt de normes tècniques per a aconseguir que les dades tinguen qualitat] entre les quals s'inclouen la pròpia gestió de la qualitat de les dades de transacció, les dades de producte i les dades mestres empresarials ( ISO 8000 ) i les tasques de mesurament de la qualitat de les dades ( ISO 25024:2015 ).
Per la seua part, el govern de la dada, d'acord amb la definició de Deloitte , està format per conjunt de normes, polítiques i processos d'una organització que permeten assegurar que les dades de l'organització siguen correctes, fiables, assegurances i útils. És a dir, és la part estratègica i de planificació i control a alt nivell per a aconseguir crear valor per al negoci a partir de les dades. En este cas, el govern de les dades obertes té les seues pròpies especificitats a causa del nombre de parts interessades que intervenen i la pròpia naturalesa col·laborativa de les dades obertes.
El Modelo Alarcos
En este context el Modelo Alarcos de Mejora de Datos (MAMD) , actualment en la seua versió 3, té com a objectiu arreplegar els processos necessaris per a aconseguir la qualitat de les tres citades dimensions: la gestió de les dades, la gestió de la qualitat de les dades i el govern de les dades. Este model ha sigut desenvolupat per un grup d'experts coordinat per el grup d'investigació Alarcos de la Universitat de Castella-la Manxa en col·laboració amb les companyies especialitzades DQTeam i AQCLab .
El Model
MAMD
està alineat amb les millors pràctiques i estàndards existents tals com Data Management Community (DAMA) , Data management maturity (DMM) o la pròpia família de normes ISO 8000 , cadascuna de les quins aborda diferents aspectes relacionats amb la qualitat de les dades i la gestió de les dades mestres des de diferents perspectives. A més, el model Alarcos està basat en la família d'estàndards per a definir el model de maduresa pel que és possible aconseguir la certificació de AENOR per al govern, gestió i qualitat de dades ISO 8000-MAMD .
El model
MAMD
consistix de 21 processos, 9 processos corresponen a la gestió de les dades (
DM
), la gestió de la qualitat de dades (
DQM
) inclou 4 processos més i el govern de la dada (
DG
), que afig altres 8 processos.
La incorporació progressiva dels 21 processos permet la definició de 5 nivells de maduresa que contribuïxen al fet que l'organització millore la seua gestió, qualitat i govern de dades. Començant amb el nivell 1 (Realitzat) en el qual l'organisme pot demostrar que utilitza bones pràctiques en l'ús de les dades i té el suport tecnològic necessari, però no para atenció al govern ni a la qualitat de les dades, fins al nivell 5 (Innovat) en el qual l'organisme és capaç d'aconseguir els seus objectius i està contínuament millorant.
El model pot certificar-se amb una auditoria equivalent a la d'altres normes de
AENOR
per el que existix la possibilitat de incloure-ho en el cicle de millora contínua i control intern de compliment normatiu de les organitzacions que ja compten amb altres certificats.
Font original de la notícia