Metodologia MAMD: El Model Alarcos de millora de dades

• Copiar

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seua publicació. No es garantix que continuen actius actualment".

06 març 2023

El Model Alarcos de Millora de Dades (MAMD) té com a objectiu arreplegar els processos necessaris per a aconseguir la qualitat de les dimensions: gestió de les dades, gestió de la qualitat de les dades i el govern de les dades.

Existix una tan estreta relació entre la gestió de la dada, la gestió de qualitat de la dada i el govern de la dada que en moltes ocasions els termes s'utilitzen de forma indistinta o directament es confonen. No obstant açò, existixen importants matisos.

L'objectiu general de la gestió de dades és assegurar que les dades satisfan els requisits de negoci que donaran suport als processos de l'organització, tals com recopilar, emmagatzemar, protegir, analitzar i documentar les dades, amb l'objectiu d'implementar els objectius de l'estratègia de govern de la dada. Es tracta d'un conjunt de tasques tan ampli que existixen diverses categories de normes per a certificar cadascun dels diferents processos:  ISO/IEC 27000(Obri en nova finestra)  per a la seguretat i privacitat de la informació,  ISO/IEC 20000(Obri en nova finestra)  per a la gestió de servicis TI de ,  ISO/IEC 19944(Obri en nova finestra)  per a interoperabilitat, arquitectura o acords de nivell de servici en el núvol, o  ISO/IEC 8000-100 per a l'intercanvi de dades i la gestió de dades mestres.

La gestió de qualitat de dades, per la seua part, es referix a les tècniques i processos utilitzats per a assegurar que les dades són adequades per a l'ús que es pretén fer d'ells. Per a açò es requerix un Pla de qualitat de les dades que ha de ser conforme amb la cultura de l'organització i amb l'estratègia de negoci i inclou aspectes com la validació, verificació i neteja de dades, entre uns altres. En este sentit també existix un conjunt de  normes tècniques per a aconseguir que les dades tinguen qualitat](Obri en nova finestra)  entre les quals s'inclouen la pròpia gestió de la qualitat de les dades de transacció, les dades de producte i les dades mestres empresarials ( ISO 8000(Obri en nova finestra) ) i les tasques de mesurament de la qualitat de les dades ( ISO 25024:2015(Obri en nova finestra) ).

Per la seua part, el  govern de la dada, d'acord amb la definició de Deloitte(Obri en nova finestra) , està format per conjunt de normes, polítiques i processos d'una organització que permeten assegurar que les dades de l'organització siguen correctes, fiables, assegurances i útils. És a dir, és la part estratègica i de planificació i control a alt nivell per a aconseguir crear valor per al negoci a partir de les dades. En este cas,  el govern de les dades obertes(Obri en nova finestra)  té les seues pròpies especificitats a causa del nombre de parts interessades que intervenen i la pròpia naturalesa col·laborativa de les dades obertes.

El Model Alarcos

En este context el Model Alarcos de Millora de Dades (MAMD)(Obri en nova finestra) , actualment en la seua versió 3, té com a objectiu arreplegar els processos necessaris per a aconseguir la qualitat de les tres citades dimensions: la gestió de les dades, la gestió de la qualitat de les dades i el govern de les dades. Este model ha sigut desenvolupat per un grup d'experts coordinat per el  grup d'investigació Alarcos(Obri en nova finestra)  de la  Universitat de Castella-la Manxa(Obri en nova finestra)  en col·laboració amb les companyies especialitzades  DQTeam(Obri en nova finestra) i AQCLab(Obri en nova finestra) .

El Model MAMD està alineat amb les millors pràctiques i estàndards existents tals com  Data Management Community (DAMA)(Obri en nova finestra) ,   Data management maturity (DMM)(Obri en nova finestra)  o la pròpia família de normes  ISO 8000(Obri en nova finestra) , cadascuna de les quins aborda diferents aspectes relacionats amb la qualitat de les dades i la gestió de les dades mestres des de diferents perspectives. A més, el model Alarcos està basat en la família d'estàndards  per a definir el model de maduresa pel que és possible aconseguir la certificació de  AENOR per al govern, gestió i qualitat de dades ISO 8000-MAMD(Obri en nova finestra) .

El model  MAMD  consistix de 21 processos, 9 processos corresponen a la gestió de les dades ( DM ), la gestió de la qualitat de dades ( DQM ) inclou 4 processos més i el govern de la dada ( DG ), que afig altres 8 processos.

Tabla 21 procesos explicados en el párrafo anterior

La incorporació progressiva dels 21 processos permet la definició de 5 nivells de maduresa que contribuïxen al fet que l'organització millore la seua gestió, qualitat i govern de dades. Començant amb el nivell 1 (Realitzat) en el qual l'organisme pot demostrar que utilitza bones pràctiques en l'ús de les dades i té el suport tecnològic necessari, però no para atenció al govern ni a la qualitat de les dades, fins al nivell 5 (Innovat) en el qual l'organisme és capaç d'aconseguir els seus objectius i està contínuament millorant.

Tabla que define los 5 niveles de madurez

El model pot certificar-se amb una auditoria equivalent a la d'altres normes de AENOR per el que existix la possibilitat de incloure-ho en el cicle de millora contínua i control intern de compliment normatiu de les organitzacions que ja compten amb altres certificats.

Font original de la notícia(Obri en nova finestra)

• Informació i dades del sector públic