Arranca el primer cicle de cooperació i seguiment per a aconseguir els objectius de la Dècada Digital 2030 de la UE

• Copiar

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seua publicació. No es garantix que continuen actius actualment".

10 gener 2023

Ahir va entrar en vigor el programa polític de la Dècada Digital 2030, un mecanisme de seguiment i cooperació per a aconseguir objectius comuns per a la transformació digital d'Europa d'ací a 2030.

Per primera vegada, el Parlament Europeu, els Estats membres i la Comissió han establit conjuntament objectius i metes concrets en els quatre àmbits clau de les competències digitals, les infraestructures (inclosa la connectivitat), la digitalització de les empreses i els servicis públics en línia, en relació amb la Declaració sobre els principis i drets digitals europeus. Els objectius i metes van acompanyats d'un procés de cooperació cíclic que comença hui, per a fer balanç dels avanços i definir fites de manera que siga possible aconseguir-los d'ací a 2030. El programa també crea un nou marc per als projectes plurinacionals que permetrà als Estats membres conjuminar forces en matèria d'iniciatives digitals.

Propòsit: Metes i objectius de la Dècada Digital

A partir d'ara i fins a 2030, els Estats membres de la UE, en col·laboració amb el Parlament Europeu, el Consell de la UE i la Comissió, formularan les seues polítiques digitals per a aconseguir les metes del programa polític de la Dècada Digital 2030(Obri en nova finestra)  en quatre àmbits a fi de:

• millorar les competències digitals bàsiques i avançades dels ciutadans;
  • millorar l'adopció de noves tecnologies, tals com la intel·ligència artificial, les dades i el núvol, per part de les empreses de la UE, incloses les xicotetes;
  • seguir avançant en la infraestructura de connectivitat, informàtica i dades de la UE
  • oferir servicis públics i d'administració en línia.

Estes metes materialitzen els objectius del programa polític, tals com garantir una tecnologia digital segura i protegida, un entorn en línia competitiu per a les pimes, pràctiques de ciberseguretat segures, accés equitatiu a oportunitats digitals per a tots, i foment d'innovacions sostenibles i eficients des del punt de vista de l'energia i l'ús dels recursos.

En conjunt, els objectius i metes de la Dècada Digital guiaran les accions dels Estats membres, que la Comissió avaluarà en un informe de situació anual, l'estat de la Dècada Digital. Un nou grup d'experts d'alt nivell, la Junta de la Dècada Digital, també reforçarà la cooperació entre la Comissió i els Estats membres en qüestions relatives a la transformació digital. També es crearà un nou Fòrum per a reunir a diverses parts interessades i debatre les seues opinions.

Proyectyos plurinacionals

És necessari mancomunar les inversions entre els Estats membres per a aconseguir alguns dels objectius i metes de la Dècada Digital. Per a conjuminar esforços i aconseguir efectes a gran escala, el programa polític crea un procés per a definir i posar en marxa projectes plurinacionals en àmbits com la 5G, els ordinadors quàntics i les administracions públiques connectades, entre uns altres.

Pròxims passos

En els pròxims mesos, la Comissió adoptarà un acte d'execució que definisca els indicadors clau de rendiment per a les metes digitals i desenvoluparà les trajectòries previstes de la UE para cadascuna d'elles en col·laboració amb els Estats membres.

Al juny, la Comissió publicarà el seu primer informe anual de situació, l'estat de la Dècada Digital, en el qual facilitarà informació actualitzada, una avaluació i una recomanació sobre els avanços cap a les metes i els objectius.

A l'octubre, els Estats membres presentaran els seus primers fulls de ruta estratègics nacionals, sobre les quals la Comissió haurà publicat orientacions en la seua ajuda.

Uns pocs antecedents

El 9 de març, la Comissió va exposar la seua visió de la transformació digital d'Europa d'ací a 2030 en la seua Comunicació « Brújula Digital: l'enfocament europeu per a la Dècada Digital(Obri en nova finestra) . En el seu discurs sobre l'estat de la Unió de setembre de 2021, la presidenta Ursula von der Leyen va presentar el  Itinerario cap a la Dècada Digital(Obri en nova finestra) , un marc de governança sòlid per a aconseguir eixos objectius digitals. Ací reclama esforços i inversions combinats per a crear un entorn digital a Europa que puga liderar el futur, capacitant al mateix temps als seus ciutadans i a les seues empreses. Al juliol de 2022, es va aconseguir un  acord polític  entre el Parlament Europeu i el Consell de la UE.

Paral·lelament, la Declaració solemne interinstitucional sobre els drets i principis digitals, el «ADN digital» de la UE, es  va firmar(Obri en nova finestra)  en diciembre de 2022. La Comisión también presentará una evaluación de la aplicación de los principios digitales en el informe anual sobre el estado de la Década Digital, a fin de velar por que los derechos y libertades consagrados en el marco jurídico de la UE se respeten en internet tanto como en la vida real.

Font original de la notícia(Obri en nova finestra)

• Cooperació interadministrativa