El Consell de Ministres ha aprovat este dimarts una bateria de mesures per a la transformació digital i processal de l'Administració de Justícia, que s'inclouen en el Reial decret-llei (RDL) de mesures urgents per a l'execució del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència en matèria de servici públic de Justícia, funció pública, règim local i mecenatge.
Félix Bolaños ha qualificat esta reforma com el major avanç en transformació digital de la història de la Justícia, la qual cosa es traduirà, tal com ha assenyalat, en una millora del servici públic a la ciutadania.
A més, amb la seua aprovació en termini, Espanya complix el compromís assumit amb la Comissió Europea per a la recepció del quart desemborsament dels fons Next Generation EU, per un import de 10.000 milions d'euros.
Millora del servici públic de Justícia
Les iniciatives aprovades hui estaven incloses en dos normes tramitades durant l'anterior Legislatura, el Projecte de Llei de mesures d'eficiència digital i el Projecte de llei de mesures d'eficiència processal, i van ser concebudes per a dotar a l'Administració de Justícia de ferramentes amb les quals prestar un servici molt més eficient i concorde a les necessitats actuals de ciutadans i empreses.
Les mesures s'articulen en dos grans blocs: el primer d'ells té com a objectiu adaptar la realitat judicial espanyola al marc tecnològic i digital actual; i el segon bloc està orientat a l'eficiència processal, amb l'objectiu de garantir procediments més àgils i de fer front a l'increment de la litigiosidad.
Adaptación al marc tecnològic i digital
Dins del primer bloc de mesures, cal destacar el reconeixement del dret de la ciutadania i dels professionals a relacionar-se amb l'Administració de Justícia per mitjans electrònics. Açò es traduïx en aplicacions molt concretes, com la generalització de la celebració de vistes i actes processals per via telemàtica o la creació de la Carpeta Justícia, que permetrà a qualsevol persona consultar els expedients en els quals és part o interessada, així com demanar cita prèvia per a ser atesa.
També s'impulsa l'Expedient Judicial Electrònic, que inclou tots els documents, tràmits, actuacions electròniques i gravacions audiovisuals que formen part de cada procediment judicial.
A més, s'enfortix la interoperabilitat, mitjançant l'intercanvi d'expedients electrònics tant entre òrgans judicials o fiscals com entre l'Administració de Justícia i la resta d'Administracions Públiques.
Les mesures incloses en este RDL contribuiran, a més, a un millor disseny de les polítiques públiques, gràcies a l'anàlisi de les nombroses dades que genera l'Administració de Justícia, a causa que la tramitació d'expedients deixarà d'estar orientada al document i passarà a estar orientada a la dada.
Eficiència processal
Respecte a les mesures destinades a l'eficiència processal, en l'àmbit penal es generalitza la preferència de la presència telemàtica per a la realització d'actes processals. Així mateix, en l'àmbit contenciós-administratiu, es dota als jutjats i tribunals de ferramentes per a agilitzar la tramitació i la resolució de plets. I, en els àmbits civil i laboral, s'incorpora el “procediment testimoni", que agilitza en gran mesura els procediments en els quals s'han presentat demandes idèntiques amb anterioritat.
Font original de la notícia
- Ciutadà
- Servicis electrònics