accesskey_mod_content

La regulació europea en matèria de dades enfront del repte d'una aplicació harmonitzada

  • Escoltar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

12 desembre 2023

Dos de les regulacions més rellevants de la Unió Europea (el Data Governance Act i el Data Act) en matèria de dades articularan en breu el contorn jurídic que delimitarà el desenvolupament de l'economia de la dada

Dos de les regulacions més rellevants de la Unió Europea en matèria de dades articularan en breu el contorn jurídic que delimitarà el desenvolupament de l'economia de la dada en els pròxims anys. El  Data Governance Act (DGA)(Obri en nova finestra)  és plenament aplicable des del passat 24 de setembre de 2023, mentre que la redacció de la  Data Act (DONA)(Obri en nova finestra)  va ser aprovada el passat 27 de novembre.  

No són les úniques, doncs el marc jurídic ja inclou altres normes importants que regulen matèries que s'interconnecten, revelant així l'enfocament proactiu de la Unió Europea en l'establiment d'unes regles de joc concordes amb les necessitats de la ciutadania i les empreses europees. Unes pautes que oferixen el  entorn de seguretat jurídic necessari(Obri en nova finestra)  per a aconseguir l'objectiu últim de impulsar un  Mercat Únic Digital(Obri en nova finestra)  europeu. 

En el cas de la DGA i la DONA, les negociacions per a la seua aprovació han posat de manifest que els seus objectius eren compartits pels grups d'interés concernits. Per a les dos, la dada constituïx un element central per a la transformació digital, i compartixen l'interés a eliminar o reduir les barreres i obstacles per a la seua compartició. Assumixen així que la innovació basada en les dades reportarà enormes beneficis als ciutadans i a l'economia. Per tant,  crear marcs jurídics que faciliten aquests processos(Obri en nova finestra)  és un objectiu comú per a empreses, institucions i ciutadania. 

Les aportacions realitzades des del món acadèmic, empresarial i associatiu han sigut abundants i enriquidores, tant per a la fase d'elaboració de les normes, com para el que serà la seua implementació i desenvolupament en la pràctica. Una de les qüestions més reiterades és la preocupació per la forma en què interactuaran les diferents normes d'eixe ‘paquet normatiu digital’. Particularment important és la interacció amb el  Reglament General de Protecció de Dades(Obri en nova finestra) , raó per la qual DGA i DONA han establit línies generals sobre la preeminència d'aquest reglament en cas de conflicte. En este sentit, l'increment de la normativa no impedix que sorgisquen situacions concretes en la pràctica al voltant de conceptes clau de l'àmbit de les dades personals, com el consentiment, les finalitats del tractament, l'anonimització, o la portabilitat.  

Una altra de les qüestions ressaltades té a veure amb la cerca de sinergies entre esta normativa i els models de negoci de dades actuals o futurs. L'objectiu general reconegut és el d'impulsar el  desenvolupament dels espais de dades(Obri en nova finestra)  i de la  economia de la dada(Obri en nova finestra)  en el seu conjunt. Esta meta serà més pròxima en la mesura en què la ‘càrrega regulatòria’ no reduïsca els incentius de les empreses a invertir a recopilar i gestionar dades; que no debilite la posició competitiva de les empreses europees (protegint adequadament els secrets comercials, els drets de propietat intel·lectual i la confidencialitat); i que hi haja un equilibri adequat entre els interessos generals i els empresarials. 

El cas de la Data Governance Act

En el  cas de la DGA(Obri en nova finestra) , les disposicions relacionades amb els servicis d'intermediació de dades -una de les parts centrals del reglament- van ocupar una part significativa de les anàlisis prèvies realitzades. Es plantejava, per exemple, fins a quin punt podrien competir les Pimes i empreses de nova creació amb les grans companyies tecnològiques en la prestació d'estos servicis; o si, en exigir la separació estructural que se li requerix als proveïdors de servicis d'intermediació de dades (a través d'una persona jurídica separada), pogueren donar-se problemes relacionats amb altres funcionalitats de les mateixes empreses.   

En la mateixa línia, es planteja si una economia de les dades més descentralitzada requerix nous intermediaris, o si baix la nova formulació jurídica, poden estos competir amb èxit en els mercats de dades a través de models de negoci alternatius no integrats verticalment.  

Consideracions al desplegament de la Data Act

En relació amb la DONA, la  redacció final de la norma va aclarir el seu abast(Obri en nova finestra) , la definició de conceptes i la categorització de les dades, com així s'havia suggerit des de la indústria. L'aplicació sectorial concreta que es desenvolupe a posteriori anirà definint, encara més, aquells conceptes i interpretacions que aporten la desitjable seguretat jurídica. 

Seguretat jurídica que s'ha esgrimit també en relació amb els secrets comercials, el dret de propietat intel·lectual i la confidencialitat; aspecte que el Reglament tracta d'abordar amb salvaguardes dirigides a evitar els usos indeguts i el frau.  

Altres aspectes que van centrar l'atenció van ser les compensacions per posada a disposició; els procediments de resolució de conflictes; el previst sobre clàusules contractuals abusives (dirigides a compensar el desequilibri en el poder de negociació); la posada a la disposició de dades en cas de necessitat excepcional; i, finalment, les disposicions sobre el canvi d'un proveïdor de servici de tractament de dades a un altre. 

Un punt de partida positiu

El punt de partida, en qualsevol cas, és positiu. L'economia de les dades en la Unió Europea s'aferma sobre la base de la  Estratègia Europea de Dades(Obri en nova finestra) , i el paquet normatiu que la desenvolupa. Existixen a més exemples pràctics del potencial dels ecosistemes industrials que s'estan desplegant entorn de/entorn dels  Espais Europeus Comuns de Dades(Obri en nova finestra)  en  sectors com el turisme(Obri en nova finestra) , la mobilitat i logística, l'agroalimentari, entre uns altres. A més, iniciatives que aglutinen interessos públics i privats en este àmbit estan avançant de forma molt important en el desplegament dels fonaments tècnics i de governança, l'enfortiment de la posició competitiva de les empreses europees, i la consecució de l'objectiu final d'un  mercat únic de dades(Obri en nova finestra)  en la Unió Europea. 

Font original de la notícia(Obri en nova finestra)

  • Informació i dades del sector públic