accesskey_mod_content

Realitat augmentada per a la visualització de dades

  • Escoltar
  • Copiar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seua publicació. No es garantix que continuen actius actualment".

29 juny 2022

L'ús de ferramentes de realitat augmentada és especialment útil a l'hora de distribuir i divulgar coneixement de forma online. 

La vida digital ha arribat per a incorporar-se al nostre dia a dia i amb ella també nous hàbits de comunicació i consum d'informació. Conceptes com a realitat augmentada participen de forma activa en este procés de canvi en el qual cada vegada més empreses i organismes estan involucrats.

Diferències entre realitat augmentada i virtual

A pesar de que la nomenclatura de estos conceptos guarda cierta similitud, en la práctica, hablamos de escenarios diferentes entre sí:

  • Realitat virtual: Es tracta d'una experiència digital que permet a l'usuari submergir-se en un món artificial on pot experimentar matisos sensorials aïllats del que succeeix en el seu exterior.
  • Realitat augmentada: És una alternativa de visualització de dades que millora l'experiència d'usuari en incorporar elements digitals a la realitat tangible. És a dir, permet afegir aspectes visuals sobre l'entorn que ens envolta. Açò la fa especialment interessant en el món de la visualització de dades, ja que permet superposar elements gràfics a la nostra realitat. Per a aconseguir-ho, el més habitual és utilitzar unes ulleres especialitzades. De forma paral·lela, la realitat augmentada també pot desenvolupar-se sense necessitat de recórrer a gadgets externs. Fent ús de la càmera del nostre telèfon mòbil, algunes aplicacions són capaces de combinar la visualització d'elements reals presents al nostre al voltant amb altres processaments digitalment i que ens permeten interactuar amb la realitat tangible.

En este article ens anem a centrar en la realitat augmentada que es presenta com una fórmula eficaç per a compartir, presentar i divulgar la informació que contenen els conjunts de dades.

Reptes i oportunitats

L'ús de ferramentes de realitat augmentada és especialmente útil a la hora de distribuir y divulgar conocimiento de forma online. D'esta forma, en lloc de compartir un conjunt de dades a través de text i representacions gràfiques, la realitat augmentada permet explorar fórmules divulgatives que faciliten la compressió des del punt de vista de l'experiència d'usuari.

Estes són algunes de les oportunitats associades a la seua ocupació:

  • A través de visualitzacions 3D, la realitat augmentada permet a l'usuari tindre una experiència immersiva que facilita la presa de contacte i la interiorització d'este tipus d'informació.
  • Permet consultar informació en temps real i interactuar amb l'entorn. La realitat augmentada permet que l'usuari puga interactuar amb les dades en llocs remots. Les dades poden adaptar-se, fins i tot en termes espacials, a les necessitats i característiques de l'entorn. Açò és d'especial utilitat en treballs de camp, permetent que operaris que reparen avaries o agricultors enmig dels seus cultius puguen accedir a la informació actualitzada que necessiten, de forma molt visual, combinada amb l'entorn.
  • És possible mostrar una major densitat de dades alhora, alguna cosa que facilita el processament cognitiu de la informació. D'esta manera, la realitat augmentada ajuda a agilitzar els processos de comprensió i, per tant, la nostra capacitat per a concebre noves realitats.

A pesar d'estos avantatges, ens trobem davant un mercat àdhuc en desenvolupament, que ha de fer front a reptes com els costos d'implementació, la falta d'estàndards comuns o la preocupació dels usuaris per la seguretat.

Casos d'Ús

Més enllà dels reptes, oportunitats i fortaleses, la realitat augmentada cobra encara més rellevància quan les organitzacions la incorporen a la seua àrea d'innovació per a millorar l'experiència d'usuari o l'eficiència de processos. Així, a través dels casos d'ús, podem comprendre millor l'univers d'utilitat que s'amaga darrere de la realitat augmentada.

Un camp on suposen una gran oportunitat és el turisme. Un exemple és  Gijón en un clic(Obri en nova finestra) , una aplicació mòbil gratuïta que posa a l'abast dels visitants 3 rutes. Durant els recorreguts, s'han instal·lat unes plaques en el sòl des d'on els turistes poden llançar recreacions de realitat augmentada amb el seu propi telèfon mòbil.

Des del punt de vista de les empreses de maquinari, podem ressaltar l'exemple, entre un ampli llistat, del prototip de casc intel·ligent dissenyat per l'empresa  Aegis Rider(Obri en nova finestra) , que permet obtindre informació sense apartar la vista de la carretera. Este casc utilitza la realitat augmentada per a projectar a l'altura de la mirada del motorista una sèrie d'indicadors que li ajudaran a minimitzar el risc d'accident.

Entre les dades projectades destaquen alguns que procedixen de fonts de dades obertes com la informació sobre l'estat de les carreteres, el traçat de les mateixes o la velocitat màxima de circulació. A més, utilitzant un sistema basat en el reconeixement d'objectes i el  deep learning , el casc de  Aegis Rider  també detecta objectes, animals, vianants o altres vehicles presents en la calçada i que podrien suposar un risc d'accident en estar en la mateixa trajectòria.

Al marge de la seguretat vial, però seguint amb les possibilitats que oferix la realitat augmentada,  Accuvein(Obri en nova finestra)  utilitza la realitat augmentada per a evitar que els pacients crònics, com els oncològics, hagen de patir burxades fallides a l'hora de rebre la seua medicació. Per a açò,  Accuvein  ha dissenyat un escàner manual que projecta la ubicació exacta de les diferents venes sobre la pell del pacient. Tal com arrepleguen els seus propis desenvolupadors, el nivell d'encert és 3,5 vegades major respecte a una burxada tradicional.

D'altra banda, els ciutadans del carrer poden trobar-se també la realitat augmentada com a material de suport informatiu de notícies i reportatges. Mitjans de comunicació com  The New York Times(Obri en nova finestra)  oferixen, cada vegada amb més freqüència, informacions que utilitzen la realitat augmentada per a visualitzar conjunts de dades i facilitar la seua comprensió.

Ferramentes per a generar visualitzacions amb realitat augmentada

Com hem vist, la realitat augmentada també servix per a crear visualitzacions de dades que faciliten la comprensió de conjunts d'informació que, a priori, pogueren resultar abstractes. Per a crear estes visualitzacions existixen diferents ferramentes, com per exemple  Flow(Obri en nova finestra) , la funció de la qual és facilitar el treball de programadors i desenvolupadors. Esta plataforma que mostra conjunts de dades a través de la  API  del dispositiu  WebXR  permet a este tipus de professionals carregar dades, crear visualitzacions i agregar passos per a la transició entre ells. Altres ferramentes són  3Data(Obri en nova finestra)  o  Virtualitics(Obri en nova finestra) . També companyies com a  IBM(Obri en nova finestra)  estan entrant en el sector.

Per tot açò i al fil de les evidències que deixen casos com els anteriors, la realitat augmentada es posiciona com una de les tecnologies de visualització i transmissió de dades que han arribat per a expandir encara més els límits de la societat del coneixement en la qual estem immersos.

Font original de la notícia(Obri en nova finestra)

  • Informació i dades del sector públic