Les avaluacions d'interoperabilitat són una de les obligacions més importants de la Llei per a una Europa Interoperable, i servixen com un procés de detecció perquè les administracions públiques identifiquen barreres i oportunitats per a la interoperabilitat transfronterera. En abordar estos factors en una etapa primerenca del procés de disseny i formulació de polítiques, les avaluacions faciliten la implementació de servicis públics digitals que depenen de l'intercanvi de dades transfrontereres sense inconvenients.
Qui es veu afectat?
Les avaluacions d'interoperabilitat s'apliquen a les entitats de la Unió i als organismes del sector públic que tinguen previst introduir requisits vinculants que afecten als servicis públics digitals transfronterers. Entre estos servicis s'inclouen el reconeixement mutu de les qualificacions acadèmiques, l'accés a la informació sobre la seguretat social i els historials sanitaris digitals, servicis que es basen en l'intercanvi continu de dades entre els Estats membres de la UE. Per contra, estes avaluacions no solen aplicar-se als servicis públics estrictament locals que no impliquen un intercanvi d'informació transfronterer, com les aplicacions d'aparcament desenvolupades per al seu ús en un únic municipi.
Orientacions i suport de la Comissió
El Comité d'Interoperabilitat Europea, durant la seua primera reunió al desembre de 2024, va adoptar unes directrius per a normalitzar l'aplicació de les avaluacions d'interoperabilitat. Estes directrius aporten claredat sobre com els organismes públics poden avaluar les dimensions jurídiques, semàntiques, tècniques i organitzatives de la interoperabilitat. Este pas reflectix el compromís del Comité de fer de la interoperabilitat un aspecte central de la política digital de la UE.
Per a recolzar les avaluacions, la Comissió Europea oferirà una ferramenta en línia integrada en el Portal Europeu Interoperable. Esta ferramenta simplificarà el procés de presentació d'informes en generar informes multilingües llegibles per màquina que seran d'accés públic. La Comissió també oferirà materials de formació i organitzarà periòdicament tallers sobre el tema. Els recursos proporcionats tenen per objecte millorar les competències dels empleats del sector públic i garantir una integració fluïda de les solucions d'interoperabilitat en tota la UE.
Hi ha més informació sobre el procés darrere de les pautes d'avaluació d'interoperabilitat, en l'informe " Suport a l'aplicació de les polítiques de la UE mitjançant la creació conjunta" .
Sobre la Llei per a una Europa Interoperable
La Llei per a una Europa Interoperable va entrar en vigor a l'abril de 2024. El reglament establix un marc de governança per a millorar la interoperabilitat dels servicis digitals del sector públic. Recolza la visió més àmplia de la UE d'un Mercat Únic Digital connectat, garantint l'accessibilitat i la inclusió a través de les fronteres.
Per a obtindre més detalls, visite el Reglament de la Llei d'Interoperabilitat Europea i mantinga's actualitzat a través de el Portal d'Interoperabilitat Europea .
Un seminari web per a ajudar a l'adaptació
Per a ajudar a les administracions públiques i a les parts interessades a adaptar-se als nous requisits, la Comissió Europea organitza un seminari web titulat "La interoperabilitat en acció: acció i avaluacions" el 29 de gener de 2025, de 10:00 a 11:00 (CET). Esta sessió proporcionarà informació pràctica sobre com realitzar avaluacions d'interoperabilitat i implementar servicis públics digitals transfronterers. Pot reservar-se plaça abans del 27 de gener de 2025, a les 12:00 (CET).