accesskey_mod_content

Publicat UNIVERSITIC 2022, l'anàlisi sobre maduresa digital de les universitats espanyoles

  • Escoltar
  • Copiar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seua publicació. No es garantix que continuen actius actualment".

19 octubre 2023

La Crue-TIC presenta en este informe la situació actual de les universitats espanyoles en el seu camí cap al nou paradigma d'universitat digital.

Portada Informe Madurez digital universidades españolasL'edició 2022 de l'informe UNIVERSITIC , elaborat per la Comissió sectorial de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions de la Crue Universidades Españolas, té per objectiu mesurar l'evolució de la maduresa digital de les universitats espanyoles en relació amb l'edició de 2020 i determinar a quin ritme avancen les nostres universitats cap al paradigma d'universitat digital.  La informació arreplegada per UNIVERSITIC 2022 es correspon amb els dos anys de pandèmia, reflectint l'ingent esforç que han fet les universitats espanyoles en este àmbit durant esta situació excepcional.

Per a açò, UNIVERSITIC ha tornat a prendre com a referència el Model de Maduresa Digital per a Universitats (md4o), mantenint el mateix catàleg d'indicadors que en 2020, amb l'objectiu de facilitar la recollida de valors i la seua anàlisi i animar als responsables universitaris a col·laborar en l'estudi.

El Model de Maduresa Digital per a Universitats (md4o) permet mesurar la maduresa digital utilitzant un conjunt de bones pràctiques relacionades amb la gestió, innovació, govern i transformació digital de la universitat, que serà de gran ajuda per a les universitats en el seu camí cap al model Universitat Digital. El model md4o inclou tres elements fonamentals:

  • quadrícula de maduresa digital,
  • framework (marc de referència), i
  • catàleg de bones pràctiques.

Els resultats de UNIVERSITIC 2022 mostren un increment significatiu de la maduresa digital de les nostres universitats en els dos últims anys. Així, el repte ‘oferir formació de qualitat i competitiva de manera híbrida’ i ‘aconseguir els objectius estratègics de la universitat digital’ pugen fins a una maduresa digital pròxima al 60%. Destaca el fort increment de la maduresa, al voltant del 20%, del repte ‘disposar de la cultura i les competències digitals, invertir els recursos necessaris i disposar del coneixement adequat per a la presa de decisions’. Solament queda retardat el repte ‘aconseguir una experiència satisfactòria dels nostres estudiants’, amb amb prou faenes 1 de cada 3 bones pràctiques satisfetes.

Entre les principals conclusions aportades, l'anàlisi destaca l'avanç de les universitats cap a un bon govern de les TU. En este sentit, les universitats cada vegada aposten més per una estratègia digital innovadora o líder, de manera que 1 de cada 3 universitats planifica la seua transformació digital a llarg termini. L'informe mostra que per a incrementar la maduresa digital és necessari incrementar les competències digitals dels universitaris, així com impulsar l'emprenedoria tecnològica. El 45% d'universitats ja disposen d'un pla de formació en competències digitals i 1 de cada 4 projectes de transformació digital implementats per les universitats prové d'una iniciativa d'emprenedoria (18% menys que en 2020).

L'estudi UNIVERSITIC 2022 ha analitzat l'evolució de la maduresa digital de les universitats espanyoles en els últims dos anys, partint de la informació proporcionada per 62 institucions que suposen el 87% de les universitats presencials de Crue Universitats Espanyoles i engloben al 94% dels estudiants del Sistema Universitari Español.

Este estudi és pioner a nivell internacional i s'ha convertit en una excel·lent referència per a altres sistemes universitaris internacionals que, des de 2020, han desplegat estudis similars.

Informe Universitic 2022(Obri en nova finestra)

  • Informació i dades del sector públic