La intel·ligència artificial és una tecnologia disruptiva amb una alta capacitat d'impacte en l'economia i la societat.
En el plànol econòmic, i al costat d'altres tecnologies digitals, presenta un alt potencial per a l'augment de la productivitat, l'obertura de noves línies de negoci, el desenvolupament de nous productes o servicis – basats, per exemple, en la personalització, l'optimització dels processos industrials o les cadenes de valor –, l'automatització de certes tasques rutinàries i el desenvolupament de la innovació. Este potencial incidix positivament en el creixement econòmic, la creació d'ocupació i el progrés social.
En el plànol social, la intel·ligència artificial pot tindre un impacte significatiu per l'automatització de tasques repetitives, els seus efectes sobre l'ètica i la privacitat per la recopilació i l'ús de dades personals , la personalització de l'educació i els canvis en la presa de decisions, ja que pot oferir anàlisi de dades més ràpides i precisos per a recolzar la presa de decisions en empreses i governs.
En este àmbit, la Comissió Europea va presentar una proposta de Reglament del Parlament Europeu i del Consell pel qual s'establixen normes harmonitzades sobre intel·ligència artificial amb l'objectiu de garantir el respecte dels drets fonamentals dels ciutadans, que actualment està en fase de negociació entre el Consell i el Parlament europeu.
La nova norma, el Reglament Europeu de IA, proporciona a la Unió Europea un marc legislatiu per a promoure una intel·ligència artificial fiable, ètica i sòlida, establint obligacions per a proveïdors i usuaris en funció del nivell de risc dels casos d'ús.
Els sistemes d'alt risc de la IA són:
- Components de seguretat de productes regulats (per exemple, productes sanitaris, maquinària) que estan subjectes a avaluació per tercers en virtut de la legislació sectorial pertinent.
- Determinats sistemes de IA (autònoms) en els següents àmbits:
- Identificació biomètrica i categorització de persones físiques.
- Gestión i explotació d'infraestructures crítiques.
- Educació i formació professional.
- Ocupació i gestió de treballadors, accés a l'autoocupació.
- Accés i gaudi de servicis privats essencials i servicis i prestacions públiques.
- Compliment de la llei.
- Gestió de la migració, l'asil i el control de fronteres.
- Administració de justícia i processos democràtics.
En este context, el Govern d'Espanya, en col·laboració amb la Comissió Europea, posarà en marxa el primer
L'objectiu d'este sandbox serà aplicar en la pràctica i fer operatius els requisits continguts en la proposta. S'espera que esta iniciativa conduïsca a l'elaboració d'un informe amb bones pràctiques, lliçons apreses i guies tècniques d'aplicació, basades en les proves i l'experimentació pràctica. Estos entregables podrán ser utilitzats posteriorment, si és procedent, per la Comissió Europea per al desenvolupament de les directrius de la Unió Europea i com a aportació al procés de normalització per a facilitar el compliment del Reglament sobre IA per part de les empreses, especialment les xicotetes i mitjanes. Per a açò, se seleccionaran sistemes d'intel·ligència artificial d'alt risc, de propòsit general, així com models fundacionals.
Així mateix, es crearà un Consell Assessor d'Experts que seran professionals de l'àmbit de la intel·ligència artificial tant des d'una perspectiva tècnica com a jurídica, i que recolzaran i assessoraran en l'aplicació dels requeriments als participants en
Amb l'objecte de conéixer i motivar l'interés de participació en
- Interés de participació en
Sandbox el deIA tant com a entitat proveïdora de sistemes d'intel·ligència artificial com a interés de participació com a usuària d'aquests sistemes. - Interés de participació en el Consell Assessor d'Experts.
Per al seu degut registre, s'aporten els enllaços indicats en cadascun dels casos, agraint anticipadament la seua participació i interés en esta iniciativa. Este registre no implica preferència o selecció prèvia respecte de la convocatòria. És completament independent de la mateixa.