accesskey_mod_content

Modificació de la Llei Orgànica de Protecció de Dades Personals i garantia dels drets digitals

  • Escoltar
  • Copiar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seua publicació. No es garantix que continuen actius actualment".

10 maig 2023

L'experiència ha demostrat la necessitat d'introduir modificacions tant en la tramitació d'alguns procediments de l'Agència Espanyola de Protecció de Dades (AEPD) com en el seu Estatut.

El Butlletí Oficial de l'Estat (BOE) de data 9 de maig de 2023, ha publicat una modificació de l'Obri Llei Orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de Protecció de Dades Personals i garantia dels drets digitals (LOPDGDD)(Obri en nova finestra) . Després de diversos anys des de l'aplicació del Reglament General de Protecció de Dades ( RGPD ) i l'entrada en vigor de la Llei Orgànica, l'experiència ha demostrat la necessitat d'introduir modificacions tant en la tramitació d'alguns procediments de l'Agència Espanyola de Protecció de Dades ( AEPD ) com en el seu Estatut.

Açò es deu, en primer lloc, a la correcció d'errors del RGPD publicada el març passat en el Diari Oficial de la Unió Europea, de la qual es desprèn que no s'ha de considerar la prevenció com una sanció, tal com es considerava en l'ordenament jurídic espanyol. Aquesta correcció requerix, donada l'aplicació directa del RGPD , modificar la LOPDGDD per a configurar la prevenció com una mesura adequada, de naturalesa no sancionadora, inclosa dins dels poders correctius de les autoritats de control.

En segon lloc, l'increment i la major complexitat dels assumptes abordats per l'Agència en els procediments sancionadors mostra la necessitat de ampliar alguns dels terminis per a resoldre. Esta complexitat s'ha vist accentuada a més per la instauració per part del del RGPD mecanisme de “finestreta única”, que requerix d'un sistema de cooperació i coherència entre les diferents autoritats de protecció de dades de l'en UE determinats casos. Per açò, la modificació contempla l'augment de nou a dotze mesos en la durada màxima del procediment sancionador, i de dotze a díhuit mesos en les actuacions prèvies d'investigació.

A continuació, s'arrepleguen algunes de les modificacions més rellevants de la Llei:

  • La creació de el procediment de prevenció com un procediment específic, més flexible i ràpid, amb una durada màxima de sis mesos, que va a permetre agilitzar la resposta a les reclamacions presentades pels ciutadans.
  • La forma de realitzar les actuacions d'investigació a través de sistemes digitals, per a regular l'opció de realitzar no solament investigacions presencials sinó també remotes.
  • La possibilitat d'establir models de presentació de reclamacions davant l'Agència en tots els àmbits en els quals tinga competència, que seran d'ús obligatori per als interessats independentment que estiguen obligats o no a relacionar-se electrònicament amb les Administracions Públiques. Estos models seran publicats en el BOE i en la Seu electrònica de l'AEPD, seran de compliment obligat al mes de la seua publicació i facilitaran i simplificaran la presentació de reclamacions.

La modificació completa pot consultar-se en este enllaç(Obri en nova finestra) .

Font original de la notícia(Obri en nova finestra)

  • Seguretat i Protecció de Dades
  • Informació i dades del sector públic