accesskey_mod_content

Intercanvi de dades i dret de la competència a Europa

  • Escoltar
  • Copiar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seua publicació. No es garantix que continuen actius actualment".

09 maig 2023

La compartició de dades obertes es tendix a associar amb organismes públics que busquen una major transparència o facilitar l'accés dels ciutadans als servicis públics; no obstant açò, són molts els beneficis que estos poden portar a les empreses i Pimes.

Les dades obertes són l'enfocament de major abast per a compartir dades per almenys tres raons. En primer lloc, si ben l'intercanvi de dades també pot ocórrer a canvi d'una remuneració, el concepte de dades obertes permet que les dades estiguen disponibles gratuïtament sense restriccions. En segon lloc, l'accés i la reutilització de les dades obertes es concedixen a tots: des dels organismes del sector públic fins a les empreses privades i els particulars. En tercer lloc i el més important, difondre dades com a dades obertes i permetre la seua reutilització té el potencial de generar beneficis no solament a nivell social, sinó també per a la nostra economia.

Les dades obertes sovint s'associen primer amb organismes públics que publiquen dades per a permetre una major transparència governamental o facilitar l'accés dels ciutadans als servicis públics. No obstant açò, compartir dades obertes també pot beneficiar a les empreses i a les xicotetes i mitges empreses.

 

Visualització de les PIME en la Unió Europea

Un exemple pràctic de com l'intercanvi de dades (obert) pot beneficiar a les pimes prové de  C4P(Obri en nova finestra) , un dels 30 casos de reutilització entrevistats per a el  Observatorio de Casos de Uso(Obri en nova finestra) . C4P és en si mateixa una PIME que utilitza  dades obertes de Tenders Electronic Daily (TED(Obri en nova finestra) ) para desarrollar un algoritmo de aprendizaje automático que proporciona información sobre la contratación pública de la UE. Al hacerlo, C4P ya ha ayudado a varias empresas en Europa a encontrar las oportunidades que mejor se adapten a sus competencias, a comprender la competencia y a encontrar colaboradores relevantes.

Un altre exemple d'intercanvi de dades (obert) en suport de les empreses a Europa és  Open Food Facts(Obri en nova finestra) , guanyador del desafiament  EU Datathon 2018(Obri en nova finestra)  'Autoritat Europea de Seguretat Alimentària – Fomentar la reutilització de dades i la innovació'. Open Food Facts oferix una base de dades multilingüe de productes alimentosos i les seues característiques. Esta base de dades es basa en dades obertes, entre uns altres de la  Agència Europea de Seguretat Alimentària(Obri en nova finestra)  (Figura 2) i el portal francés de dades obertes ( data.gouv.fr(Obri en nova finestra) ), i pot ser accedit, nodrit i reutilitzat per qualsevol persona per a qualsevol propòsit. Fins ara, les dades compartides per Open Food Facts s'han reutilitzat  para més de 200 aplicacions i servicis(Obri en nova finestra) .

Exemple de conjunt de dades reutilitzat per Open Food Facts i proporcionat per l'Agència Europea de Seguretat Alimentària

Competència en el mercat i dades

Los casos de uso anteriores muestran la importancia y el potencial de los datos abiertos y el intercambio de datos. Sin embargo, la capacidad de recopilar y retener el control exclusivo sobre los datos conlleva múltiples desafíos y el riesgo de prácticas anticompetitivas. Si no existe una fuente de datos alternativa, un titular de datos grande y poderoso podría imponer limitaciones para acceder a estos datos, evitando que otras empresas compitan en el mercado.

Para garantizar la coherencia entre los derechos de acceso a los datos y estimular aún más el intercambio de datos entre empresas y entre empresas y entre gobiernos, la Comisión Europea propuso la  Llei de Datos(Obri en nova finestra)  en febrero de 2022. Gracias a un derecho de portabilidad reforzado (que permite a las personas obtener y reutilizar los datos personales que proporcionaron a una empresa u organización que actúa como controlador de datos), la ley otorgará a las personas y empresas más control sobre la copia o transferencia de sus dades des de diferents servicis i dispositius, complementant així les disposicions legislatives existents.

El 24 de març de 2023, els representants dels Estats membres ( Coreper(Obri en nova finestra) ) van acordar una posició comuna sobre la proposta de Llei de dades. Açò permetrà a la Presidència sueca de el Consell de la UE entaular negociacions amb el Parlament Europeu sobre la legislació.

Què significa exactament la Llei de Dades en el context del dret de la competència? Quins canvis portarà per als titulars de dades, inclosos les dades del sector públic i data.europa.eu?

Dret de la competència: el que s'ha fet fins ara

Al llarg dels últims anys, el Dret de competència de la UE s'ha utilitzat per a abordar repetidament una sèrie de pràctiques de gestió de dades anticompetitivas. La UE no solament pot establir normes per al correcte funcionament del mercat interior, sinó també multar a les entitats que no respecten aquestes normes.

A dia d'hui, dos disposicions han sigut particularment importants per a abordar les pràctiques anticompetitivas en el mercat de dades. Una primera disposició implica la prohibició dels acords contraris a la competència, és a dir, qualsevol acord o pràctica que puga afectar al comerç entre Estats membres i «que tinga per objecte o efecte impedir, restringir o falsejar el joc de la competència en el mercat interior» (article 101 de el Tractat de Funcionament de la Unió Europea (TFUE)). La segunda disposición se refiere a la prohibición de cualquier abuso de posición dominante en el mercado interior (artículo 102 del TFUE).

No obstant açò, en este context, l'especificitat de l'àmbit de les dades presenta nous desafiaments. Seguint jurisprudència anterior [per exemple,  Microsoft (T-201/04)(Obri en nova finestra)  i  Huawei (C-170/13)](Obri en nova finestra) , l'article 102 TFUE s'interpreta actualment cas per cas per a qüestions que inclouen, per exemple, el reconeixement d'una posició dominant o la distorsió del mercat en un mercat no tradicional com l'economia de les dades.

La Llei de Dades com a potencial cambiador del paradigma

D'acord amb els reptes descrits anteriorment, s'està materialitzant un conjunt d'iniciatives legislatives centrades en les dades a escala de la UE per a complementar les pràctiques actuals i abordar les necessitats canviants de la nostra economia. A més de la Llei de  Servicios Digitales(Obri en nova finestra) , la Llei de  Mercados Digitales(Obri en nova finestra)  i la  Llei de Govern de Dades(Obri en nova finestra)  (sobre la qual pot llegir en la nostra història de dades d'agost de  2022(Obri en nova finestra) ), s'espera que la Llei de  Dades(Obri en nova finestra)  proposada permeta una competència més justa i favorable a la innovació en l'economia d'intercanvi de dades mitjançant la introducció de mesures para:

  • posar a la disposició de l'usuari d'este producte o servici les dades generades mitjançant l'ús d'un producte (per exemple, un dispositiu digital) o un servici relacionat;
  • garantir termes i condicions justs, raonables, no discriminatoris i transparents d'intercanvi de dades. Açò significa que, en posar a disposició les dades, els titulars de les dades no poden discriminar a diferents grups de destinataris de dades, per exemple, compartint dades de diferent qualitat amb les seues empreses vinculades i amb persones que no són socis. A més, els titulars de les dades tindran dret a cobrar als destinataris de les dades una tarifa raonable com a compensació per l'accés a les dades, però no per la recopilació o producció de dades;
  • facilitar el canvi entre proveïdors de servicis de tractament de dades;
  • fer obligatori l'intercanvi de dades entre empreses i governs, quan existisca una necessitat excepcional; i
  • protegir les dades no personals en poder de determinats proveïdors de servicis en la UE (per exemple, dades sensibles des del punt de vista comercial, com a secrets comercials i altres dades subjectes a acords de confidencialitat).

Fins a l'adopció de la Llei de Dades, tant els titulars de dades (oberts) com els proveïdors de dades han de ser conscients dels desafiaments actuals que es poden trobar en l'intercanvi de dades i preparar-se en conseqüència per als pròxims canvis. Açò significa, per exemple, que:

  1. Els titulars de dades han de tindre una comprensió clara del mercat (global, europeu o local) en el qual estan actius, o més precisament, quins servicis estan oferint en eixe mercat que generen o utilitzen dades;
  2. Els titulars de dades han d'avaluar la seua posició dominant en el mercat, és a dir, si existixen alternatives a les seues dades i són accessibles;
  3. Els titulars de dades no han d'aplicar condicions diferents a les pràctiques d'intercanvi de dades realitzades, és a dir, evitar la discriminació;
  4. Els titulars de dades han de considerar obertament si les seues pràctiques estan permetent la competència lleial i la innovació.

Perspectives per als titulars de dades i data.europa.eu

En general, els casos existents de pimes que treballen amb dades obertes i es veuen afectats positivament per ells són un exemple tangible de la importància de l'intercanvi de dades. Al mateix temps, a mesura que la tecnologia evoluciona i les necessitats de la nostra economia canvien, sorgixen nous desafiaments a l'entorn d'intercanvi de dades. És per açò que la Comissió Europea va proposar la Llei de Dades, que ha d'introduir mesures per a aclarir qui pot crear valor a partir de les dades i baix quines condicions.

Com  va descriure Thierry Breton(Obri en nova finestra) , Comisario de Mercado Interior, «la Llei de dades garantirà que les dades industrials es compartisquen, emmagatzemen i processen respectant plenament les normes europees. Constituirà la pedra angular d'una economia digital europea forta, innovadora i sobirana».

Per la seua part, data.europa.eu supervisarà els canvis i evolucions en els marcs legislatius actuals relacionats amb l'intercanvi de dades, i continuarà destacant els nous desenvolupaments i iniciatives, especialment aquells rellevants per als titulars de dades (oberts) i els proveïdors de dades. A més, continuarà fomentant el desenvolupament d'infraestructures interoperables que faciliten els fluxos de dades obertes a través d'interfícies accessibles, API i estàndards oberts.

Font original de la notícia(Obri en nova finestra)

  • Informació i dades del sector públic