accesskey_mod_content

La Comissió aprova un pla espanyol per valor de 88,3 milions d'euros amb càrrec al Mecanisme de Recuperació i Resiliència per a recolzar la connectivitat en les zones rurals

  • Escoltar
  • Copiar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seua publicació. No es garantix que continuen actius actualment".

18 novembre 2022

El règim d'ajudes forma part de l'estratègia d'España per a satisfer les necessitats de la ciutadania i les empreses en el context de la digitalització del país. 

La Comissió Europea ha aprovat, conformement a les normes sobre ajudes estatals de la UE, un pla espanyol per valor de 88,3 milions d'euros assignat amb càrrec al Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR) per a recolzar la prestació de servicis majoristes i minoristes de banda ampla en les zones rurals d'España. El règim d'ajudes forma part de l'estratègia d'Espanya per a satisfer les necessitats dels ciutadans i les empreses en el context de la digitalització del país. També contribuïx als objectius estratègics de la UE en relació amb la transició digital(Obri en nova finestra) .

L'ajuda espanyola

El règim d'ajudes, que s'aplicarà fins al 31 de desembre de 2027, es finançarà amb càrrec al MRR, després de l'avaluació positiva per part de la Comissió del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR) espanyol i la seua adopció pel Consell. El PRTR espanyol contempla importants projectes d'inversió en el sector de les comunicacions electròniques, tals com a ajudes a les zones rurals remotes d'Espanya perquè disposen d'una connectivitat de banda ampla amb una velocitat de descàrrega d'almenys 100 Mbps.

El règim està concebut com una solució temporal per a facilitar i accelerar l'accés a servicis de banda ampla fixa eficaces a preus assequibles. L'ajuda recolzarà la prestació de servicis majoristes i, sobre esta base, la de servicis minoristes assequibles de banda ampla en una ubicació fixa amb una velocitat de descàrrega d'almenys 100 Mbps i una velocitat de càrrega de 5 Mbps. L'ajuda s'executarà en zones rurals remotes, disperses i escassament poblades en les quals no existix cobertura a tals velocitats a preus assequibles. 

En virtut del pla, l'ajuda adoptarà la forma de subvencions directes als proveïdors de telecomunicacions electròniques. Els beneficiaris es triaran mitjançant un procediment de selecció obert, competitiu, transparent i no discriminatori. L'ajuda cobrirà una part de la reducció dels preus majoristes fins que siguen comparables als preus majoristes en les zones més rendibles. Els operadors que es beneficien de preus majoristes més baixos prestaran al seu torn servicis minoristes a un preu no superior a un preu màxim predefinit per subscripció mensual als servicis minoristes de banda ampla pertinents. L'ajuda també finançarà els costos directament relacionats amb l'accés dels usuaris finals a eixe servici, inclosa la compra d'equips d'usuari, la seua instal·lació i funcionament fins a un preu màxim, independentment de la tecnologia utilitzada.

L'avaluació de la Comissió

La Comissió ha avaluat el règim conformement a les normes sobre ajudes estatals de la UE, i en particular l'article article 107, apartat 3, lletra c)(Obri en nova finestra) , del Tractat de Funcionament de la Unió Europea, que autoritza les ajudes estatals que faciliten el desenvolupament de determinades activitats o zones econòmiques.

La Comissió ha tingut en compte les consideracions que figuren a continuació.

  • L'ajuda és necessària i proporcionada per a esmenar deficiències del mercat, a saber, la falta de servicis de banda ampla eficaces i assequibles en zones remotes i escassament poblades d'Espanya. L'existència d'una deficiència del mercat s'ha avaluat mitjançant una cartografia de les infraestructures i servicis de banda ampla actualment disponibles i previstos, així com per mitjà d'una consulta pública duta a terme per les autoritats espanyoles. Esta últimes revisaran anualment la determinació de les zones objectiu en el marc del règim.
  • La mesura té un efecte incentivador. Recolzarà l'adopció per part dels usuaris finals de servicis de banda ampla eficaces en zones en les quals els preus de tals servicis de banda ampla siguen molt superiors als preus cobrats en les zones més poblades.
  • El règim compta amb salvaguardias suficients per a garantir que els falsejaments indeguts de la competència siguen limitats i que les ajudes no alteren les condicions dels intercanvis comercials de forma contrària a l'interés comú. En particular, tots els beneficiaris del règim es triaran mitjançant un procediment de selecció obert, competitiu, transparent i no discriminatori. A més, l'ajuda garantix un accés equitatiu, obert i no discriminatori als servicis majoristes subvencionats.

Atenent a estes raons, la Comissió ha aprovat el règim d'ajudes espanyol conformement a les normes corresponents de la UE.

Context

Todas las inversiones y reformas que impliquen ayuda estatal contempladas en los planes nacionales de recuperación presentados en el marco del MRR deben notificarse a la Comisión para su aprobación previa, a menos que estén cubiertas por una de las normas de exención por categorías de ayudas estatales.

La Comissió avalua amb caràcter prioritari les mesures que impliquen ajudes públiques incloses en els plans nacionals de recuperació que es van presentar arran del Mecanisme de Recuperació i Resiliència, i ha oferit orientació i respatler als Estats membres en les fases preparatòries dels plans nacionals, per a facilitar una implantació ràpida d'este Mecanisme. Al mateix temps, la Comissió se cerciora en la seua decisió que es complisquen les normes sobre ajudes estatals aplicables, a fi de preservar la igualtat de condicions en el mercat únic i garantir que els fons del MRR s'utilitzen de manera que queden reduïts al mínim els falsejaments de la competència i no quede exclosa la inversió privada.

La connectivitat mitjançant banda ampla revestix una importància estratègica per al creixement i la innovació d'Europa en tots els sectors de l'economia i per a la cohesió social i territorial. La mesura notificada per Espanya també contribuïx als objectius estratègics de la UE establits en Comunicació sobre el gigabit(Obri en nova finestra) , la Comunicació sobre la configuració del futur digital d'Europa(Obri en nova finestra) , la Comunicació «Brújula Digital»(Obri en nova finestra) i la proposta de Decisió de la Comissió per la qual s'establix el programa polític «Itinerari cap a la Dècada Digital» de 2030(Obri en nova finestra) .

El règim aprovat hui és la quarta mesura aprovada per la Comissió en el marc del PRTR espanyol relativa a importants projectes d'inversió en el sector de les telecomunicacions electròniques. El 17 d'octubre de 2022(Obri en nova finestra) , la Comissió va aprovar un règim espanyol per a recolzar el desplegament de xarxes de tornada de banda ampla en zones rurals ( SA.103451(Obri en nova finestra) ). El 14 de juny de 2021(Obri en nova finestra) , la Comissió va aprovar una pròrroga d'un règim espanyol de suport a l'accés a servicis de banda ampla d'alta velocitat en zones insuficientment ateses ( SA.62696(Obri en nova finestra) ). El 15 de desembre de 2021(Obri en nova finestra) , la Comissió va aprovar un règim de suport al desplegament d'infraestructures passives per a xarxes mòbils ( SA.64394(Obri en nova finestra) ).

Font original de la notícia(Obri en nova finestra)

  • Infraestructures i servicis comuns