El president del Govern, Pedro Sánchez, ha presentat este dijous la nova Agenda Digital que portarà el nom d'España Digital 2025. Inclou prop de 50 mesures agrupades en deu eixos estratègics amb els quals, durant els pròxims cinc anys, es pretén impulsar el procés de transformació digital del país, de forma alineada amb l'estratègia digital de la Unió Europea, mitjançant la col·laboració públic-privada i amb la participació de tots els agents econòmics i socials del país. En l'elaboració d'esta agenda digital han participat més de 15 ministeris i organismes públics i més de 25 agents econòmics, empresarials i socials.
España Digital 2025 contempla la posada en marxa durant 2020-2022 d'un conjunt de reformes estructurals que mobilitzarien un important volum d'inversió pública i privada, a l'entorn dels 70.000 milions d'euros.
La inversió pública en el període 2020-2022 se situaria entorn de/entorn dels 20.000 milions d'euros, dels quals 15.000 milions d'euros, aproximadament, correspondrien als diferents programes i nous instruments comunitaris de finançament del Pla de Recuperació Next Generation EU, que establix que la digitalització ha de ser un dels eixos principals per a mobilitzar estos recursos.
A açò se sumaria la inversió prevista pel sector privat, d'uns 50.000 milions d'euros, en un escenari moderat de desplegament de les mesures.
España Digital 2025 centrarà els seus objectius en l'impuls a la transformació digital del país com una de les palanques fonamentals per a rellançar el creixement econòmic, la reducció de la desigualtat, l'augment de la productivitat i l'aprofitament de totes les oportunitats que brinden les noves tecnologies, amb respecte als valors constitucionals i europeus, i la protecció dels drets individuals i col·lectius.
En paraules del president Sánchez, “este pla no és un pla més, és un dels pilars estratègics en els quals ha d'assentar-se la recuperació econòmica d'Espanya: la creació d'ocupació, l'augment de la productivitat i la conquesta de mercats exteriors.”
Per la seua part, el comissari europeu de Mercat Interior, Thierry Breton, que ha intervenut per videoconferència, ha qualificat l'agenda de “ambiciosa i innovadora” i ha destacat que “anticipa les reformes estructurals necessàries i les inversions amb vista al futur, i assegura la continuïtat de les polítiques tradicionals per a desplegar infraestructura, augmentar la connectivitat i fer que les nostres empreses, especialment les pimes, siguen més digitals.”
A l'acte de presentació en el Palau de la Moncloa han assistit Pedro Sánchez, president del Govern; Nadia Calviño, vice-presidenta tercera i ministra d'Assumptes Econòmics i Transformación Digital; Isabel Celaá, ministra d'Educació i Formació Professional; Reyes Maroto, ministra d'Indústria, Comerç i Turisme; Pedro Duque, ministre de Ciència i Innovació; Thierry Breton, comissari europeu de Mercat Interior; Doña Pilar López, directora general de Microsoft Espanya; Don José Luis Bonet, president de la Cambra de comerç d'Espanya; Doña María Ferreras, vice-presidenta per a Europa, Orient Mitjà i Àfrica de Netflix; i Don José María Álvarez-Pallete, president de Telefónica, entre altres personalitats destacades del sector, així com de l'àmbit empresarial i sindical.
EIXOS ESTRATÈGICS
Esta agenda consta de prop de 50 mesures que s'articulen entorn de/entorn de deu eixos estratègics:
- Connectivitat digital. Garantir una connectivitat digital adequada per a tota la població, promovent la desaparició de la bretxa digital entre zones rurals i urbanes, amb l'objectiu que el 100% de la població tinga cobertura de 100 Mbps en 2025.
- Seguir liderant el desplegament de la tecnologia 5G a Europa i incentivar la seua contribució a l'augment de la productivitat econòmica, al progrés social i a la vertebració territorial. Es fixa com a objectiu que en 2025 el 100% de l'espectre radioelèctric estiga preparat per al 5G.
- Reforçar les competències digitals dels treballadors i del conjunt de la ciutadania. Es posarà especial èmfasi en les necessitats del mercat laboral i a tancar la bretxa digital en l'educació. L'objectiu és que en 2025 el 80% de les persones tinguen competències digitals bàsiques i que la mitat d'elles siguen dones.
- Reforçar la capacitat espanyola en ciberseguretat. Es busca disposar de 20.000 especialistes en ciberseguretat, Intel·ligència Artificial i dades en 2025 gràcies, entre altres aspectes, al pol d'activitat empresarial que suposa l'entorn de l'Institut Nacional de Ciberseguretat (INCIBE).
- Impulsar la digitalització de les Administracions Públiques, particularment en àmbits clau com l'Ocupació, la Justícia, o les Polítiques Socials mitjançant l'actualització de les infraestructures tecnològiques. En 2025, el 50% dels servicis públics estaran disponibles a través d'app mòbil i se simplificarà i personalitzarà la relació de la ciutadania i les empreses amb les Administracions
- Accelerar la digitalització de les empreses, amb especial atenció a les micropymes i a les start-ups. Es fixa com a meta que almenys el 25% del volum de negoci de les pimes provinga en 2025 del comerç electrònic.
- Accelerar la digitalització del model productiu mitjançant projectes tractors de transformació digital en sectors econòmics estratègics com l'Agroalimentari, Mobilitat, Salut, Turisme, Comerç o Energia, entre uns altres. Estos projectes tenen com a meta una reducció del 10% de les emissions de CO2 per efecte de la digitalització de l'economia en 2025
- Millorar l'atractiu d'Espanya com a plataforma audiovisual europea per a generar negoci i llocs de treball, amb una meta d'increment del 30% de la producció audiovisual en el nostre país per a l'any 2025
- Transitar cap a una economia de la dada, garantint la seguretat i privacitat i aprofitant les oportunitats que oferix la Intel·ligència Artificial amb l'objectiu que, almenys, el 25% d'empreses usen Intel·ligència Artificial i Big Data dins de cinc anys.
- Garantir els drets en el nou entorn digital, i en particular, els drets laborals, dels consumidors, dels ciutadans i de les empreses. En este àmbit es fixa com a objectiu l'elaboració d'una carta de drets digitals.
A més, España Digital 2025 vol contribuir a tancar les diferents bretxes digitals que s'han eixamplat en els últims anys, ja siga per motius socioeconòmics, de gènere, generacionals, territorials, o mediambientals, i que s'han posat de manifest durant la pandèmia. Una missió que es troba alineada als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) i l'Agenda 2030 de Nacions Unides.
CONSELL CONSULTIU I SEGUIMENT
El Govern crearà el Consell Consultiu per a la Transformació Digital, que tindrà caràcter públic-privat i facilitarà el diàleg i participació dels diferents agents econòmics i socials per a la transformació digital del país.
L'Observatori Nacional de Telecomunicacions i Societat de la Informació (ONTSI) contribuirà proporcionant informació pública en matèria de transformació digital i recolzant l'elaboració d'informes per a l'avaluació i actualització de les actuacions desenvolupades en el marc d'esta agenda.
Addicionalment, es crearà un lloc web dedicat a España Digital 2025, amb informació actualitzada sobre mesures i indicadors, i s'elaborarà un Informe Anual de seguiment, que serà presentat al Consell Consultiu per a la Transformació Digital.
Descàrrega de l'agenda digital
Font original de la notícia