El nou indicador, Digital Economy and Society Index (DESI) , publicat la setmana passada, és un indicador compost que resumix més de 30 indicadors rellevants del desenvolupament de l'Europa Digital i seguix l'evolució dels estats membres segons 5 dimensions principals:
- Connectivitat. Com de ràpida, estesa i econòmica resulta la banda ampla.
- Capital humà. Les habilitats/habilitats en internet.
- Ús d'internet. Des de per exemple servicis de notícies a compres.
- Integració de la tecnologia digital. Com per exemple les tecnologies digitals claus (factura electrònica, servicis cloud, comerç electrònic, etc.).
- Els servicis públics digitals. Incloent l'administració electrònica (i-government) i els servicis de salut (i-health).
En nota de premsa de la comissió europea es poden consultar quins han sigut les principals averiguacione i fets destacats de l'Indicador de l'Economia i Societat Digital.
Considerant els servicis públics digitals es posa de manifest que són una realitat del dia a dia en alguns països no obstant açò hi ha uns altres en els quals pràcticament no existixen. El 33% dels usuaris europeus d'internet han usat formularis en línia per a enviar informació a les autoritats públiques, variant entre el 69% de Dinamarca i el 6% de Romania. España aconseguix un 37%.
Per al seguiment de progrés de l'indicador s'ha preparat una fitxa per cada Estat Membre . En fitxa corresponent a España s'observa com España destaca en la dimensió dels servicis públics digitals, amb una puntuació de 0,65, se situa en el lloc 6 entre els països de la UE. A més, els resultats d'España han millorat més de pressa que la mitjana de la UE.
En còmput general, España ocupa el lloc 12 entre els 28 Estats membres de la UE. Al llarg del passat any, España ha millorat els seus resultats en tots els àmbits examinats pel DESI. En particular, España està millorant el seu comportament en matèria de connectivitat, a favor del desplegament de les xarxes ràpides de banda ampla (el 65 % de les llars disposa d'accés a banda ampla d'alta velocitat), encara que amb diferències entre regions. En general, España presenta debilitats del costat de la demanda, amb nivells baixos de competències digitals (solament un 58 % d'espanyols posseïx les competències digitals bàsiques) i d'ús d'internet, però fortaleses del costat de l'oferta, tant en relació amb les empreses (augment significatiu del nombre de pimes que venen en línia i utilitzen la facturació electrònica) com amb els servicis públics.
L'índex digital és particularment rellevant atés que la comissió Europea està preparant la seua estretegia per al mercat únic digital que serà publicada al maig. Esta estratègia perseguix crear les condicions adequades perquè els ciutadans i empreses europees puguen aprofitar millor les oportunitats de les tecnologies digitals.