La PGDE establix criteris comuns per a tots els departaments per igual, acabant així amb el sistema anterior, en el qual cada conselleria guardava la seua informació en paper en el seu arxiu propi i no existia un quadre de classificació únic on s'arreplegara tota la documentació generada per la Generalitat.
Des de l'entrada en vigor de la Llei 39/2015 de Procediment Administratiu Comú, en la qual s'establix que la tramitació administrativa ha de ser digital, els documents administratius han de ser electrònics. En este sentit, la Generalitat establix ara criteris comuns a tots els seus departaments, de manera que existisca un arxiu electrònic conjunt de tota la informació que gestiona.
El nou sistema comprèn la gestió documental en dos fases diferenciades, des del seu origen fins al seu arxiu. Així, la gestió del document es realitzarà des de l'origen, entenent este com el moment en el qual es registra la seua entrada en el sistema de gestió de documents electrònics i es garantix la seua identificació unívoca, donant a cada document una inscripció registral específica. I acabarà amb l'arxiu definitiu (històric) del mateix en el sistema de gestió de documents electrònics d'arxiu.
La nova política de gestió de documents electrònics de la Generalitat Valenciana per al tractament unificat de la seua informació
"Noticia disponible únicamente con fines históricos y de hemeroteca. La información y enlaces mostrados se corresponden con los que estaban operativos a la fecha de su publicación. No se garantiza que continúen activos actualmente".
30 gener 2019
El Diari Oficial de la Generalitat Valenciana ha publicat un orde aprovant la nova Política de Gestió de Documents Electrònics de la Generalitat, que permet el tractament i la classificació unificada de tota la informació amb la qual treballen els diferents departaments de l'Administració valenciana.
Sèries documentals i quadres de classificació detallats
La classificació dels documents per a la seua gestió es realitzarà d'acord a un pla de classificació adaptat a cada departament. A este efecte, des dels arxius centrals de cada conselleria s'està duent a terme el procés d'identificació de totes les sèries documentals (manera en el qual s'agrupen i classifiquen els documents) i l'elaboració dels seus quadres de classificació.
A manera d'exemple, en el cas de la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic s'han comptabilitzat 886 sèries documentals, que abasten assumptes tals com a convenis, contractes menors, els diferents impostos, documents comptables, expedients de multes, expedients de seguretat informàtica, pagaments, retallades de premsa, etc.
En finalitzar este procés, s'establiran les sèries documentals croades de totes les conselleries, perquè hi haja una sola entrada unívoca per cada sèrie. La classificació i descripció dels documents i expedients electrònics permetrà la recuperació dels mateixos en qualsevol moment.
Millora la transparència i facilita l'accés dels ciutadans
La Llei 2/2015, de 2 d'abril, de la Generalitat, de Transparència, Bon Govern i Participació Ciutadana de la Comunitat Valenciana arreplega el dret al lliure accés a la informació pública, per la qual cosa resulta essencial per a la Generalitat disposar d'una adequada gestió documental, que incloga la documentació electrònica.
Con este fin, la Conselleria de Hacienda y Modelo Económico, a través de la Dirección General de Tecnologías de la Información y las Comunicaciones, y la Conselleria de Educación, Investigación, Cultura y Deporte, como órgano directivo del sistema archivístico valenciano, han colaborado en la elaboración de la PGDE.
La nova política de gestió i conservació dels documents protegix els drets i els interessos dels ciutadans i permet que l'Administració puga avaluar l'impacte dels seus programes i millorar el treball que realitza.
A més, articula les estratègies necessàries per a garantir la creació, manteniment, tractament i conservació de documents electrònics autèntics i fiables, protegint la seua integritat durant tot el seu cicle de vida, inclosa la fase històrica o d'arxiu, donada la importància que poden tindre com a valor artístic i patrimonial.
Així mateix, la PGDE va a permetre que la ciutadania puga accedir, fàcilment, a la informació i la documentació de cadascun dels seus expedients oberts i, gràcies als requisits de seguretat, assegurar la seua confidencialitat, integritat, disponibilitat i traçabilitat.
- Govern obert, Informes i Estudis
- Interoperabilitat i Normalització