accesskey_mod_content

Els espais europeus comuns de dades en l'àmbit del sector públic

  • Escoltar
  • Copiar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

11 octubre 2024

La decidida aposta per els espais comuns de dades a nivell europeu és un dels eixos principals de la Estratègia Europea de Dades aprovada en 2020.

La decidida aposta pels espais comuns de dades(Obri en nova finestra) a nivell europeu és un dels eixos principals de l'Estratègia Estratègia Europea de Dades aprovada en 2020(Obri en nova finestra) . En aquest document ja s'anunciava este plantejament com a base per a, d'una banda, per a donar suport a l'impuls de les polítiques públiques i, per una altra, facilitar el desenvolupament de productes i servicis innovadors a partir de la intel·ligència de dades i l'aprenentatge automàtic.

Ara bé, la disponibilitat de grans conjunts de dades sectorials precisava, com a pressupost ineludible, un marc normatiu adequat de caràcter transversal que permetera establir les condicions de viabilitat i seguretat des de la perspectiva jurídica. Referent a açò, una vegada consolidada la reforma de la regulació sobre reutilització de la informació del sector públic amb novetats de gran importància com les dades d'alt valor(Obri en nova finestra) , en 2022 es va aprovar la regulació sobre governança de dades(Obri en nova finestra) i posteriorment, ja en 2023, la denominada Llei de Dades(Obri en nova finestra) . Amb estes iniciatives ja aprovades i la recent publicació oficial del Reglament sobre Intel·ligència Artificial(Obri en nova finestra) , l'impuls dels espais de dades adquirix una especial transcendència, en particular en l'àmbit del sector públic, amb la finalitat de garantir la disponibilitat de dades suficients i de qualitat.

Els espais de dades: diversitat en la seua configuració i regulació

En l'Estratègia Europea de Dades ja es contemplava la creació d'espais comuns europeus de dades en una sèrie de sectors i àmbits d'interés públic, si bé al mateix temps no es descartava que es posaren en marxa altres nous. De fet, en els últims anys s'han anunciat nous espais, amb el que el nombre actual s'ha ampliat notablement com veurem més avant.

La raó principal dels espais de dades consistix a facilitar la posada en comú i l'intercanvi de dades fiables i assegurances en sectors econòmics estratègics i àmbits d'interés públic. Així doncs, no es tracta simplement de promoure grans conjunts de dades sinó, sobretot, d'apostar per iniciatives que oferisquen l'accessibilitat de les dades segons models de governança idonis que, en última instància, permeten la interoperabilitat d'aquells en el conjunt de la Unió Europea a partir d'infraestructures tecnològiques adequades.

Encara que es puguen oferir  caracteritzacions generals dels espais de dades a partir d'una sèrie de notes comunes(Obri en nova finestra) , la veritat és que existix  una gran diversitat des de la perspectiva jurídica(Obri en nova finestra)  quant a les finalitats que perseguixen, les condicions en les quals es compartixen les dades i, en particular, els subjectes que participen.

Esta heterogeneïtat també es troba present en els espais relacionats amb el sector públic, és a dir, aquells en els quals existix un protagonisme destacat de les dades generades per Administracions i altres entitats públiques en l'exercici de les seues funcions als quals, per tant, resulta de plena aplicació la  regulació sobre reutilització i dades obertes aprovada en 2019(Obri en nova finestra) .

Quins són els espais europeus de dades relatives al sector públic?

A principis de 2024 es va fer pública la  segona versió d'un document de treball de la Comissió Europea(Obri en nova finestra)  amb el doble objectiu d'oferir una visió actualitzada del marc normatiu europeu per als espais de dades i, així mateix, identificar les iniciatives europees sobre espais de dades per a avaluar el seu grau de maduresa i els principals desafiaments de futur que planteja cadascuna d'elles.

En concret, per la qual cosa es referix a les Administracions públiques es contemplen quatre espais de dades: el espai de dades jurídiques, el relatiu a la contractació pública, el vinculat a el sistema tècnic “una sola vegada” en el context de l'Administració electrònica i, finalment, el espai de dades de seguretat per a la innovació. Es tracta d'iniciatives molt diverses que, a més, presenten un grau de maduresa desigual, de manera que algunes compten amb un nivell de desenvolupament certament avançat i un sòlid suport institucional, mentre que altres casos simplement estan esbossats inicialment i tenen per davant un esforç considerable per al seu disseny i implementació.

Analitzem més en profunditat cadascun d'estos espais als quals es referix el citat document de treball.

1. Espai de dades jurídiques

Es tracta d'un espai de dades vinculat amb la legislació i la jurisprudència generades tant per la Unió Europea com pels Estats membres. Amb esta iniciativa es pretén recolzar al col·lectiu de les professions jurídiques, a les Administracions públiques i, en general, facilitar a la societat l'accés amb la finalitat de reforçar els mecanismes de l'Estat de Dret. Este espai s'ha fonamentat fins ara en dos iniciatives concretes:

  • Una relativa a la informació sobre la normativa publicada oficialment, que s'ha articulat a través de el  Identificador Europeu de Legislació-ELI(Obri en nova finestra)  (European Legislation Identifier). Es tracta d'un estàndard europeu que facilita la identificació de les normes de manera estable i fàcilment reutilitzable ja que descriu la legislació amb un conjunt de metadades procesables automàticament, d'acord amb una ontologia recomanada.
  • La segona, per la seua part, es referix a les decisions adoptades pels òrgans judicials, l'accessibilitat dels quals s'ha facilitat mitjançant un  sistema europeu d'identificador únic denominat ECLI(Obri en nova finestra)  (European Case Law Identifier) que s'assigna a les decisions dels òrgans judicials tant europeus com a estatals.

Estes dos rellevants iniciatives, que faciliten l'accés i el tractament automatitzat de la informació jurídica, han exigit passar d'un model de gestió basada en documents (butlletí oficial, resolucions judicials) a un model basat en dades. I ha sigut precisament este canvi de paradigma el que permet oferir servicis avançats d'informació que van més enllà dels límits jurídics i lingüístics que plantegen la diversitat regulatòria i idiomàtica existent al llarg de la Unió Europea.

En tot cas, àdhuc reconeixent l'important avanç que suposen, encara resten importants reptes als quals fer front, com podria ser el cas de facilitar l'accés per preceptes concrets i no per documents normatius o, entre uns altres, la disponibilitat dels documents judicials a partir de les normes que apliquen i, així mateix, la vinculació de les normes amb la seua interpretació judicial pels diversos òrgans judicials de tots els Estats. En el cas d'estos dos últims suposats el desafiament és fins i tot major, ja que exigirien l'enllaç automatitzat de tots dos identificadors.

2. Espai de dades de contractació pública

Es tracta, sens dubte, d'un dels espais amb un major impacte potencial puix que en el conjunt de la Unió Europea es calcula que les entitats públiques invertixen uns dos bilions d'euros (quasi el 14% del PIB) en la compra de servicis, obres i subministraments(Obri en nova finestra) . Així doncs, amb este espai es pretén no solament facilitar l'accés al mercat de la contractació pública en tota la Unió Europea sinó també reforçar la transparència i la rendició de comptes en el gasto públic associat a aquesta activitat, la qual cosa resulta essencial en la lluita contra la corrupció i en la millora de l'eficiència.

La rellevància pràctica d'este espai vé reforçada pel fet que dispose d'un document oficial específic(Obri en nova finestra) que recolza decididament el projecte i on s'establix un precís full de ruta amb l'objectiu d'assegurar el seu desplegament en uns terminis raonables. A més, a pesar de les limitacions en el seu àmbit d'aplicació(Obri en nova finestra)  (no es contempla ampliar la obligació de publicació als contractes que es troben per davall dels llindars establits a nivell europeu, ni tampoc els anuncis relatius a la finalització dels contractes), es troba en un estat molt avançat, en particular pel que es referix a la  disponibilitat d'una ontologia específica(Obri en nova finestra)  que facilita l'accessibilitat de la informació i la seua reutilització en reforçar les condicions d'interoperabilitat.

En definitiva, amb este espai s'està facilitant el tractament automatitzat de les dades relatives a la contractació pública partint de la interconnexió dels conjunts de dades existents, la qual cosa facilita una visió més completa de la contractació pública en el conjunt de la Unió Europea, a pesar que s'ha calculat que existixen més de 250.000 poders adjudicadores(Obri en nova finestra) de contractes públics.

3. Sistema Tècnic Únic (Administració electrònica)

Amb este nou espai es pretén donar suport a la necessitat que existix en els procediments administratius de recopilar informació emesa per Administracions d'altres Estats, sense que se li requerisca directament als interessats. Es tracta, per tant, de recopilar de forma automàtica i segura les proves requerides en un àmbit formalitzat a partir de la interconnexió directa entre les diverses entitats públiques que, d'esta manera, actuaran com a fonts autèntiques de la informació requerida.

Esta iniciativa està vinculada amb l'objectiu d'abordar la simplificació administrativa i, en concret, amb l'aplicació de:

4. Espai de dades de seguretat per a la innovació

En este cas l'objectiu consistix a millorar l'accés de les autoritats policials a les dades necessàries per a entrenar i validar algoritmes amb l'objectiu de reforçar l'ús de la intel·ligència artificial i, d'esta manera, reforçar el compliment normatiu amb ple respecte de les normes ètiques i jurídiques.

Encara que es partix d'una ineludible necessitat de facilitar l'intercanvi de dades entre les autoritats policials dels Estats membres, no obstant açò, el document de treball emfatitza que no es tracta d'una prioritat en les estratègies sobre Intel·ligència Artificial en este àmbit, destacant-se així mateix que l'ús avançat de dades en este àrea des de la perspectiva de la innovació és relativament baix en l'actualitat.

Referent a açò és oportú destacar la iniciativa per al desenvolupament del sandbox d'Europol(Obri en nova finestra) , projecte que va ser afavorit per la decisió del Comité Permanent de Cooperació Operativa en matèria de Seguretat Interior(Obri en nova finestra) (COSI) en apostar per la creació d'un espai aïllat que permeta als Estats desenvolupar, entrenar i validar models d'intel·ligència artificial i aprenentatge automàtic.

Ara que ja es troba en gran mesura consolidat el procés de digitalització de les entitats públiques, el principal repte per als espais de dades en este àmbit consistix a oferir condicions tècniques, jurídiques i organitzatives adequades per a facilitar la disponibilitat de les dades i la seua interoperabilitat. En este sentit, convindria tindre en compte estos espais de dades a l'hora de ampliar el llistat de dades d'alt valor(Obri en nova finestra) , en la línia ja avançada per l'estudi estudi publicat per la Comissió Europea en 2023(Obri en nova finestra) , on s'emfatitza que els conjunts de dades amb major potencial són els relatius a Govern i administració pública, els vinculats a Justícia i assumptes jurídics, així com les dades financeres.

Font original de la notícia(Obri en nova finestra)

  • Informació i dades del sector públic