accesskey_mod_content

Impuls a la promoció de les dades obertes a través del Projecte de Llei de Movilidad Sostenible

  • Escoltar
  • Copiar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

16 abril 2024

La norma fomentarà la promoció de les dades obertes d'administracions, gestors d'infraestructura i operadors públics i privats.

El Consell de Ministres va aprovar al febrer d'enguany el Projecte de Llei (PL) de Movilidad Sostenible,(Obri en nova finestra) una aposta per un sistema de transport digital i innovador en el qual les dades obertes de mobilitat tindran un paper fonamental.

La norma, a més de regular solucions innovadores com el transport a demanda, els cotxes compartits o l'ús temporal de vehicles, fomentarà la promoció de les dades obertes d'administracions, gestors d'infraestructura i operadors públics i privats. Tot açò, tal com es puntualitza en el Capítol III títol V del Projecte de Llei “reportarà enormes beneficis a la ciutadania, per exemple, per a la nova mobilitat i la seua contribució al Pacte Verd Europeu”.

Este Projecte de Llei està alineat amb Estratègia Europea de Dades,(Obri en nova finestra)  que té entre els seus objectius crear un  mercat únic de dades(Obri en nova finestra)  que garantisca la competitivitat global i la sobirania de les dades d'Europa a través de la creació de  espais de dades europees comunes(Obri en nova finestra)  en nou sectors estratègics. En concret, es preveu la creació i desenvolupament d'un espai comú europeu de dades relatives a la mobilitat per a situar a Europa en l'avantguarda del desenvolupament d'un sistema de transports intel·ligent, inclosos els automòbils connectats i altres maneres de transport. En esta línia, la Comissió Europea va presentar la seua  Estratègia de mobilitat sostenible i intel·ligent(Obri en nova finestra) , que inclou una acció dedicada a la innovació, dades i intel·ligència artificial per a una mobilitat més intel·ligent. Seguint el deixant europeu, Espanya ha llançat este Projecte de Llei de Movilidad Sostenible(Obri en nova finestra)

En este post s'analitzen els avantatges que l'ús de les dades obertes pot oferir al sector, aquelles obligacions que marca el PL i que afectaran a les dades, i els pròxims passos per a constituir l'Espai de Dades Integrat de Mobilitat.

Ventajas de l'ús de dades obertes sobre mobilitat sostenible

El Ministeri de Transport i Movilidad Sostenible en apartat web creat per a la Llei ,identifica alguns beneficis que el accés i ús de les dades obertes de transport i mobilitat poden oferir tant a l'entramat empresarial com a les administracions públiques i el conjunt de la ciutadania en general:

  • Afavorir el desenvolupament d'aplicacions que permeten als ciutadans l'adopció de decisions sobre la planificació dels seus viatges i durant el desenvolupament d'estos.
  • Millorar les condicions de prestació dels servicis i de la experiència durant el viatge.
  • Incentivar la investigació, crear nous desenvolupaments i negocis a partir de les dades generades en l'ecosistema del transport i la mobilitat.
  • Possibilitar que les administracions públiques tinguen un major coneixement del sistema de transports i mobilitat per a millorar així la definició de les polítiques públiques i la gestió del sistema.
  • Impulsar l'ús d'estes dades per a altres finalitats d'interés públic que puguen sorgir.

Avantatges de l'ús de dades obertes sobre mobilitat sostenible

Assegurar l'accés a dades obertes de mobilitat

Per a fer bon ús d'estes dades i aprofitar així tots els avantatges que oferixen, el Projecte de Llei(Obri en nova finestra)  determina una estratègia que garantix la disponibilitat de dades obertes en l'àmbit del transport i la mobilitat. Esta estratègia afecta a:

  • les empreses de transport i els gestors d'infraestructures, que han d'impulsar la digitalització i proporcionar part important de les dades, amb unes característiques i funcionalitats específiques.
  • les administracions i entitats públiques ja estaven obligats a garantir l'obertura de les seues dades des del disseny, així com la seua reutilització sobre la base de la ja existix.

En resum, es respecten les pautes de reutilització que ja definix la Llei 37/2007 per al sector pública i a més s'arreplega la necessitat de regular l'accés a esta informació i la manera d'utilització d'estes dades per part de tercers, és a dir, empreses del sector.

Espai de Dades Integrat de Mobilitat

Concorde a l'Estratègia Europea de Dades que esmentàvem a l'inici del post, el PL determina l'obligatorietat de crear l'Espai Espai de Dades Integrat de Mobilitat (EDIM)(Obri en nova finestra)  baix la direcció del Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible(Obri en nova finestra) , en coordinació amb Secretaria d'Estat de Digitalització i Intel·ligència Artificial(Obri en nova finestra) . En l'EDIM compartiran les seues dades les ja esmentades empreses de transport, els gestors d'infraestructures i les administracions, alguna cosa que permetrà optimitzar la presa de decisions de tots els actors a l'hora de planificar l'execució de noves infraestructures i la posada en marxa de nous servicis. 

El Projecte de Llei definix algunes característiques de el Espai de Dades Integrat de Mobilitat com l'estructura modular, que inclourà informació de manera sistemàtica de diferents àrees de mobilitat urbana, metropolitana i interurbana, tant de persones com de mercaderies.

En concret, el EDIM , segons l'article 14, arreplegaria dades “en suport digital de forma gratuïta, no discriminatòria i actualitzada” sobre:

  • Oferta i demanda de les diferents maneres de transport i mobilitat, informació sobre els servicis de transport públic i servicis de mobilitat competència de les administracions
  • Situació financera i costos de prestació dels servicis de totes les maneres de transport públic, inversions en infraestructures de transport, inventari d'infraestructures i terminals de transport, condicions i grau d'accessibilitat.
  • Altres dades que s'acorden en la Conferència Sectorial de Transports.

En el  s'identifiquen exemples d'este tipus de dades i informació sobre la responsabilitat del seu subministrament, format, freqüència d'actualització i altres característiques.

Tal com referix el PL, les dades i la informació gestionada per l'aportaran EDIM una visió integrada per a analitzar i facilitar la gestió de la mobilitat, millorant el disseny de solucions sostenibles i eficients, i la transparència en el disseny de les polítiques públiques de transports i mobilitat. A més, la Llei promourà la creació d'un sandbox o entorn de proves que servisca d'incubadora per a projectes innovadors sobre mobilitat. El resultat de les proves permetrà tant al promotor com a la administració adquirir un aprenentatge observant el mercat en un entorn controlat.

Punt d'Accés Nacional de Transport Bimodal

D'altra banda, el Projecte de Llei també contempla la creació d'un Punt d'Accés Nacional de Transport Bimodal que arreplegarà la informació comunicada al Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible en el marc de l'acció prioritària “Subministrament de servicis d'informació sobre desplaçaments multimodales en tota la Unió” de la Directiva 2010/40/UE(Obri en nova finestra)  que fa referència al transport de mercaderies i/o persones en més un mitjà de transport.

Esta informació serà de accés lliure i gratuït i servirà també per a nodrir a l'EDIM en l'àrea relativa a la caracterització de transport i mobilitat de persones, així com al Catàleg nacional d'Informació Pública(Obri en nova finestra)  mantingut per l'Administració General de l'Estat.

El Projecte de Llei definix que la prestació de servicis a la ciutadania en els quals s'utilitzen dades sobre transport i mobilitat del Punt d'Accés Nacional de Transport Multimodal haurà de fer-se de forma justa, neutra, imparcial, no discriminatòria i transparent. I afig que el Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible proposarà unes regles d'ús d'aquestes dades en un termini de 12 mesos després de l'entrada en vigor d'esta Llei.

El Projecte de Llei de Mobilitat Sostenible està actualment en tràmit parlamentari, ja que s'ha remès a les Corts per a la seua tramitació urgent(Obri en nova finestra)  i aprovació en 2024.

Font original de la notícia(Obri en nova finestra)

  • Informació i dades del sector públic