accesskey_mod_content

Les Administracions Públiques i la transició entre IPv4 i IPv6.

  • Opinar
  • Escoltar
  • Imprimir PDF
  • Compartir
Les Administracions Públiques són al mateix temps agents promotors del procés de transició i actors en el mateix.

Les Administracions Públiques i la transició entre IPv4 i IPV6

Les Administracions Públiques són al mateix temps agents promotors del procés de transició i actors en el mateix. D'un costat, han d'establir les condicions de col·laboració en el que necessàriament ha de ser una tasca col·lectiva, mitjançant la cooperació amb la indústria i operadors de telecomunicacions i realitzant labors de difusió i conscienciació en els usuaris d'Internet. D'un altre costat, les mateixes Administracions Públiques necessiten una ampliació del recurs escàs que són les direccions d'Internet. Sensors mediambientals, Forces Armades altament tecnificades, Administració en temps real, … són necessitats d'un futur pròxim per a l'aplicació de les TIC dins de l'activitat administrativa. A tot açò hauria d'afegir-se el paper de les Administracions Públiques com a proveïdors de servicis a la Societat a través d'Internet.

Per la naturalesa global d'Internet, aquest procés no pot abordar-se exclusivament des de l'òptica nacional, sinó que ha de realitzar-se des de la coordinació amb organismes internacionals. Un punt de partida en l'esforç coordinat dels Estats per desenvolupar polítiques homogènies en este àmbit és la Declaració Ministerial de l'OECD sobre el Futur de l'Economia d'Internet (Seül, 2008). En la mateixa els Estats membres es comprometien a fomentar l'adopció d'IPv6 tant pels Governs com pels grans consumidors de direccions IPv4(Obri en nova finestra) . Com a directrius per al desenvolupament de polítiques públiques en este sentit, l'OECD OECD recomana(Obri en nova finestra) :

  • Treballar amb el sector privat i altres parts interessades per a augmentar l'educació i la conscienciació i reduir els colls de botella
  • Demostrar el compromís del govern a l'adopció d'IPv6
  • Buscar la cooperació internacional i el seguiment d'implementació d'IPv6.

Hitos más recientes en la cooperación internacional en la transición entre IPv4 e IPv6 provienen del ITU-T y la Unión Europea. En ambos casos, se comienza a abrir paso un rol más activo de las Administraciones Públicas en el proceso de migración, incitándolas a liderar con el ejemplo el mismo. La resolució 180 de l'ITU-T adoptada en la Conferència celebrada a Guadalajara a l'octubre de 2010(Obri en nova finestra) , incitava als Estats membres de l'organització a actualitzar els seus sistemes i servicis més rellevants dins de l'àmbit del servici públic per a garantir la compatibilitat amb IPv6 . D'altra banda, la Comissió Europea, tant dins de la “Agenda Digital per a Europa” com de el “ Pla d'Acció d'Administració Electrònica per a Europa 2011-2015(Obri en nova finestra) ”, inciten al suport al procés de migració mitjançant la interoperabilitat dels servicis d'Administració Electrònica amb IPv6.

Els acords internacionals sobre el camí a seguir en la transició d'IPv4 a IPv6, juntament amb la cada vegada més urgent necessitat de començar-la de manera efectiva pel pròxim esgotament de l'espai d'adreçament IPv4, està donant lloc a una nova generació de plans de migració nacionals, fixant d'una manera més exigent dates limite per al procés. Exemple d'açò és el Memoradum dictat en el Govern Federal d'Estats Units “ Transition to IPv6(Obri en nova finestra) ”. Les accions més comunes en ells són

  • Realizar un inventario de las capacidades IPv6 previamente desarrolladas, técnicas y humanas
  • Definir un perfil d'equipament d'adquisicions compatible amb IPv6(Obri en nova finestra)
  • Implantar l'obligació de complir el perfil definit en totes les adquisicions
  • Fer visibles els servicis públics des de les connexions IPv6

Al respecto del último de los puntos, es importante señalar que ello no implica necesariamente una transición global de todo el equipamiento interno de las Administraciones Públicas. La utilización de los mecanismos de interoperabilidad descritos en la RFC 4213 puede evitar en algunos casos el coste de una migración completa y ser funcionalmente satisfactoria.

En el caso de las Administraciones Públicas españolas, en el proceso de migración será esencial contemplar el impacto de la transición a IPv6 de la “Red de Comunicaciones de las Administraciones Públicas Españolas”, definida en el artículo 43 de la Ley 11/2007. La evolución de dicha red, como elemento clave de la interoperabilidad entre las Administraciones Públicas Españolas, supondrá la modificación de los instrumentos de interoperabilidad que la soportan y que están definidos en el Real Decreto 4/2010 (“Plan de Direccionamiento de la Administración” previsto en su artículo 14 y Norma Técnica de Interoperabilidad “Requisitos de conexión a la Red de comunicaciones de las Administraciones Públicas españolas” previsto en su Disposición Adicional Primera).

Estos i altres aspectes han sigut contemplats en l'Acord de Consell de Ministres de 29 d'abril de 2011, pel qual s'aprova el Pla de foment per a la incorporació del protocol IPv6 a Espanya(Obri en nova finestra) .

0 Comentaris

No hi ha comentaris