accesskey_mod_content

La Comissió modifica les normes generals d'exempció per categories per a facilitar i agilitzar les transicions ecològica i digital

  • Escoltar
  • Copiar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seua publicació. No es garantix que continuen actius actualment".

10 març 2023

Juntament amb el nou marc temporal de crisi i transició, esta modificació específica té per objecte facilitar als Estats membres la concessió de les ajudes necessàries a sectors clau.

Modificació del RGEC en relació amb el Pacte Verd

El RGEC declara categories específiques d'ajudes estatals compatibles amb el Tractat de Funcionament de la Unió Europea, sempre que complisquen determinades condicions. Per tant, eximix a eixes categories de l'obligació de notificació prèvia i d'aprovació per part de la Comissió, la qual cosa permet als Estats membres concedir directament l'ajuda i informar a la Comissió únicament a posteriori.

La modificació anunciada hui concedix als Estats membres més flexibilitat a l'hora de formular i executar ajudes en sectors clau per a la transició cap a la neutralitat climàtica i cap a una indústria sense emissions netes. Contribuirà a agilitzar la inversió i el finançament per a la producció de tecnologies netes a Europa, d'acord amb el Pla Industrial del Pacte Verd(Obri en nova finestra) .

Les noves normes arrepleguen els canvis introduïts recentment en diversos conjunts de directrius en matèria d'ajudes estatals per a vetlar per que el RGEC seguisca sent idoni per a les transicions ecològica i digital.

També asseuran les bases correctes per a afrontar alguns dels efectes econòmics derivats de la guerra de Rússia contra Ucraïna i contribuir a la recuperació de l'economia europea, afectada també per la pandèmia de coronavirus i els alts preus de l'energia.

En concret, les normes revisades:

  • Augmenten i racionalitzen les possibilitats d'ajuda en l'àmbit de la protecció del medi ambient i l'energia, entre altres coses per a sostindre la implantació de les energies renovables, els projectes de descarbonización, la mobilitat ecològica i la biodiversitat, i per a facilitar les inversions en hidrogen renovable i augmentar l'eficiència energètica.
  • Faciliten l'execució de determinats projectes en els quals participen beneficiaris de diversos Estats membres, tals com els projectes importants d'interés comú europeu (PIICE), en l'àmbit de la investigació i el desenvolupament, augmentant les intensitats d'ajuda i els llindars de notificació.
  • Amplien les possibilitats de formació i reconversió professional en tots els sectors en eximir de la notificació les ajudes a la formació inferiors a 3 milions d'euros.
  • Eximixen per categories les ajudes concedides pels Estats membres per a regular els preus de l'energia, tals com l'electricitat, el gas i la calor produïts a partir de gas natural o electricitat.
  • Introduïxen un augment molt important dels llindars de notificació per a les ajudes a la protecció del medi ambient i per a les ajudes en matèria d'investigació, desenvolupament i innovació (R+D+i).
  • Aclarixen i simplifiquen les possibilitats d'ajuda al finançament de risc, a les pimes i a les empreses emergents, així com als productes financers que compten amb el respatler del fons InvestEU.
  • Prorroguen el RGEC fins a finals de 2026 en honor de la seguretat jurídica i l'estabilitat normativa.
  • Amplien els llindars del RGEC fins i tot fora dels àmbits objecte d'examen específic per a tindre en compte el període de validesa més extens de les normes.
  • Ajusten les disposicions del RGEC a les noves Directrius sobre les ajudes de finalitat regional(Obri en nova finestra) , les Directrius sobre ajudes estatals en matèria de clima, protecció del medi ambient i energia(Obri en nova finestra) , les Directrius sobre finançament de risc(Obri en nova finestra) , el Marque sobre ajudes estatals d'investigació i desenvolupament i innovació(Obri en nova finestra) i les Directrius sobre banda ampla(Obri en nova finestra) .

Pròximes etapes

Després de l'aprovació per part de la Comissió del text anglés del Reglament, este s'adoptarà oficialment en les pròximes setmanes després de la traducció del text a totes les llengües oficials de la UE. Entrarà en vigor l'endemà al de la seua publicació en el Diari Oficial de la Unió Europea. El text del Reglament modificatiu aprovat hui pot consultar-se ací(Obri en nova finestra) .

Context

L'article article 108, apartat 3(Obri en nova finestra) , del Tractat de Funcionament de la Unió Europea (TFUE) exigix als Estats membres que notifiquen totes les ajudes estatals a la Comissió Europea i que les executen únicament després que la Comissió les haja aprovat. El Reglament d'habilitació(Obri en nova finestra) faculta a la Comissió per a declarar compatibles amb el mercat únic determinades categories d'ajudes estatals i eximir-les de l'obligació de notificació que establix el Tractat.

El Reglament general d'exempció per categories permet als Estats membres aplicar directament determinades mesures d'ajuda, amb plena seguretat jurídica. El Reglament general d'exempció per categories(Obri en nova finestra) de 2014 eximix a determinades categories d'ajudes estatals del requisit de notificació prèvia a la Comissió, quan els beneficis per a la societat compensen els possibles falsejaments de la competència. Com a conseqüència d'açò, els Estats membres executen ara més del 90 % de totes les noves ajudes estatals sense necessitat d'aprovació prèvia per part de la Comissió. Esta situació s'ajusta al plantejament de la Comissió de centrar-se a complir més i amb major rapidesa, i al mateix temps fer menys on la seua intervenció no supose un valor afegit.

El fet que una mesura d'ajuda estatal no complisca els criteris del RGEC no significa que siga incompatible amb les normes sobre ajudes estatals de la UE, sinó únicament que la mesura ha de notificar-se (abans de la seua execució) a la Comissió, que avaluarà a continuació si l'ajuda estatal pot aprovar-se conformement a altres normes de la UE sobre ajudes estatals.

Al gener de 2019, la Comissió va posar en marxa una avaluació de determinades normes sobre ajudes estatals adoptades com a part del paquet de modernització de les ajudes estatals(Obri en nova finestra) de 2014. L'avaluació va indicar(Obri en nova finestra) , en general, que el sistema i les normes de control de les ajudes estatals s'adequaven a la seua finalitat. No obstant açò, també va assenyalar que normes concretes necessitaven alguns ajustos, també a la llum del recent Pacte Verd Europeu(Obri en nova finestra) i de les estratègies industrial(Obri en nova finestra) i digital(Obri en nova finestra) de la UE, a més d'una major racionalització. 

Per tant, a fi d'arreplegar els canvis en els diferents conjunts de Directrius sobre ajudes estatals, la Comissió va convidar a l'octubre octubre de 2021(Obri en nova finestra) als Estats membres i a totes les altres parts interessades a presentar les seues observacions sobre algunes propostes de modificació del RGEC. La proposta presentada hui succeeix a la modificació del RGEC que la Comissió va adoptar al juliol juliol de 2021(Obri en nova finestra) a fi d'adaptar les normes pertinents en matèria d'ajudes estatals a les normes de finançament del nou marc financer plurianual.

La modificació anunciada hui contribuirà a agilitzar les inversions i el finançament destinades a la producció de tecnologies netes a Europa, preservant al mateix temps unes condicions de competència equitatives en el mercat únic.

Font original de la notícia(Obri en nova finestra)

  • Informació i dades del sector públic