Centrat en els desafiaments potencials que enfronten els operadors de servicis essencials (OES), l'anàlisi realitzada " El costat de la demanda del ciberseguro en la UE – Informe ENISA 2023 " també explora aspectes del segur cibernètic des d'una perspectiva de desenvolupament de polítiques i suggerix recomanacions als responsables polítics i a la comunitat d'OES.
Amb la tendència actual d'augment d'incidents cibernètics que també afecten en gran mesura als OES, la majoria d'ells perceben el segur cibernètic com un servici que no poden pagar donades les primes pendents i la cobertura desventajosa. Segons les dades recopilades a través d'una enquesta dirigida a 262 OES en tota la UE, tres de cada quatre no tenen actualment cobertura de segur cibernètic. L'enquesta també revela que altres estratègies de mitigació de riscos sovint són considerades més favorables pels OES.
Per al 77% dels enquestats, s'ha establit un procés formalitzat per a identificar els riscos cibernètics. El 23% restant no compta amb cap procés d'este tipus. D'altra banda, el 64% de les organitzacions declaren no quantificar els riscos cibernètics. No obstant açò, tots els col·laboradors entrevistats declaren tindre pràctiques de gestió de riscos implementades i un procés per a determinar els controls.
Els motivadors darrere de la decisió de contractar la cobertura de segur inclouen cobertura en cas de pèrdua com a resultat d'un incident cibernètic per al 46%, requisit per llei per al 19%, coneixement expert previ o posterior a l'incident de les companyies d'assegurances.
El 56% dels enquestats va declarar que considerava que altres ferramentes de mitigació de riscos eren més efectives que el segur cibernètic.