accesskey_mod_content

Impuls a la transformació digital de les AAPP europees amb la proposta de Llei Europa Interoperable

  • Escoltar
  • Copiar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seua publicació. No es garantix que continuen actius actualment".

25 abril 2023

El 18 de novembre de 2022, la Comissió Europea va adoptar la proposta de Llei Europea Interoperable i la Comunicació que l'acompanya per a reforçar la interoperabilitat transfronterera i la cooperació en el sector públic en tota la UE

La proposada  (i la seua comunicació posterior) seguix a altres comunicacions polítiques de la Comissió Europea, com la Declaració de  Tallin  de 2017 sobre l'administració electrònica, les conclusions del Consell Europeu de 9 de juny de 2020 sobre la  configuració del futur  digital d'Europa i la Declaració de Berlín de 2020  sobre la societat digital i l'administració digital basada en valors  , que assenyalen la necessitat de garantir la interoperabilitat per a recolzar l'intercanvi de dades, garantir la sobirania digital i reforçar la resiliència del sector públic. El reforç de la interoperabilitat dels servicis públics a Europa també forma part del treball sobre la prioritat de la Comissió de crear «Una Europa adaptada a l'era digital» i està consagrada en la Comunicació titulada  «Brúixola digital 2030: el camí europeu cap al Decenni Digital»,  un programa polític que guia la transformació digital d'Europa.

A pesar que la interoperabilitat s'ha esmentat explícitament com a condició prèvia per a nombroses polítiques de la UE, este tema encara no s'ha abordat mitjançant disposicions polítiques generals vinculants de la UE. Per tant, la proposta de Llei d'Europa Interoperable pretén satisfer esta llacuna. Un enfocament coherent cap a la interoperabilitat és clau i especialment rellevant per a l'aplicació satisfactòria de diverses polítiques digitals i programes de finançament de la UE, com el  portal digital únic  i el  principi de «solament una vegada », el Reglament sobre la  lliure circulació de dades no personals , així com el  Acta de Ciberseguretat  de la UE i la  Directiva sobre dades obertes .

Per tant, el Reglament proposat té per objecte abordar la limitada interoperabilitat de les xarxes i els sistemes d'informació que actualment recolzen els servicis públics digitals en la UE. Estes limitacions es devien, fins ara, a diversos factors, com l'absència d'especificacions mínimes comunes d'interoperabilitat, solucions compartides i estàndards, així com la falta d'un enfocament de «interoperabilitat per defecte» en el disseny i l'aplicació de les polítiques de la UE. En general, estos factors problemàtics augmenten els costos i la càrrega administrativa i reduïxen l'eficiència en tots els nivells de les administracions públiques en tota Europa. També retarden l'aplicació de les polítiques europees per part dels Estats membres i la realització del mercat únic digital. Per tant, s'espera que l'entrada en vigor de la Llei d'Europa Interoperable ajude a superar estos desafiaments i reforce la interoperabilitat transfronterera i la cooperació en el sector públic en tota la UE.

Cap a la interoperabilitat creuada

En presentar una proposta sobre una Llei Europea Interoperable, la Comissió Europea aspira a "reforçar l'estratègia d'interoperabilitat dels governs de la UE per a garantir la coordinació i les normes comunes per a fluxos i servicis de dades del sector públic assegurances i sense fronteres". Más concretament, la proposta establix tres objectius específics:

  • garantir un enfocament coherent i centrat en l'ésser humà de la UE per a la interoperabilitat des de l'elaboració de polítiques fins a l'aplicació de les polítiques;
  • establir una estructura de  governança de la interoperabilitat  dissenyada per a permetre que les administracions públiques de tots els nivells i sectors, així com les parts interessades privades, treballen juntes;
  • cocrear un ecosistema de solucions d'interoperabilitat per al sector públic de la UE, de manera que les administracions públiques a tots els nivells de la UE i altres parts interessades puguen contribuir i reutilitzar aquestes solucions, innovar juntes i crear valor públic.

En un món en constant canvi i evolució, on els processos estan cada vegada més automatitzats i les tecnologies digitals passen a formar part de les administracions públiques, és crucial que les administracions públiques seguisquen sent capaces de comunicar-se entre si, també en el context de mitigar els creixents riscos de ciberseguretat. Açò no pot garantir-se únicament per mitjans tècnics: existix la necessitat de tindre acords i processos establits entre totes les capes d'una organització, descripcions de dades alineades i lleis que permeten eixos intercanvis de dades i una cooperació estructurada a llarg termini. Per estes raons, no solament és important adoptar legislació sobre interoperabilitat a escala de la UE, sinó que és essencial que la interoperabilitat es reconega no solament com una qüestió tècnica, sinó que implica diversos àmbits, com la interoperabilitat semàntica, organitzativa i jurídica, com implica el terme ' interoperabilitat  creuada'.

Què pressuposa la Llei d'Europa Interoperable per a NIFO?

En un esforç per posar l'accent en solucions per a les administracions públiques de tota Europa que tinguen en compte tots els nivells d'interoperabilitat, la proposta de Llei d'Europa Interoperable preveu la revisió del Marc  Europeu d'Interoperabilitat  (FEI), que es va formular per primera vegada en 2004 (i es va actualitzar per última vegada en 2017) i l'aplicació de la qual a nivell dels Estats membres és supervisada per el  Observatori  del Marc Nacional d'Interoperabilitat. (NIFO). El FEI presenta 47 recomanacions concretes sobre com millorar la governança de les activitats d'interoperabilitat de les administracions públiques, establir relacions entre organitzacions, racionalitzar els processos de suport als servicis digitals d'extrem a extrem i garantir que tant la legislació existent com la nova no comprometen els esforços d'interoperabilitat. En seguir estes recomanacions, els Estats membres seguixen un enfocament comú per a permetre que les seues administracions públiques aconseguisquen el mateix nivell de digitalització.

L'aplicació de les recomanacions del FEI és un exemple d'interoperabilitat en la pràctica, ja que, d'esta manera, els Estats membres no solament garantixen que els seus servicis públics siguen accessibles dins de les seues fronteres nacionals, sinó també a través de països i àmbits polítics. D'esta manera, les administracions públiques podrien estalviar temps, reduir costos, augmentar la  transparència  i millorar la qualitat dels servicis que oferixen als seus ciutadans i empreses.

A causa del seu enfocament no tècnic i a la seua participació voluntària, el FEI ha demostrat ser un instrument útil per a sensibilitzar sobre la interoperabilitat més enllà dels públics tècnics. No obstant açò, en el seu estat actual, no es fa referència amb freqüència a ella en les polítiques de la UE i les administracions públiques de tota la UE podrien beneficiar-se d'un FEI reforçat que estiga més estretament vinculat a les polítiques sectorials de la UE i proporcione una orientació més pragmàtica i operativa. En conseqüència, la Comissió Europea està debatent actualment com podria millorar-se el FEI.

Els pròxims passos

Amb la introducció de la proposta de Llei d'Europa Interoperable, la Comissió Europea s'ha compromès a proporcionar material de formació sobre l'ús del FEI i sobre les solucions europees interoperables. De la mateixa manera, pretén establir un sistema de «revisió inter parells» destinat a ajudar als Estats membres a realitzar avaluacions d'interoperabilitat i aplicar solucions europees interoperables en les seues xarxes i sistemes d'informació, entre uns altres. Este treball ja ha començat amb la recent publicació d'un  material didàctic del FEI , en anglés i en altres quatre llengües europees ,  que és un document de referència destinat a proporcionar orientació i suport als 27 Estats membres de la UE, així com a Islàndia, Liechtenstein, Noruega i Ucraïna, sobre com millorar la interoperabilitat dels seus servicis públics i la interoperabilitat en general. A més d'este material de suport, també es preveu l'organització de reunions de treball específiques amb Estats membres seleccionats, amb la finalitat d'ajudar a les administracions públiques que s'estan quedant arrere en termes de digitalització i interoperabilitat, millorar les seues puntuacions en el FEI i la interoperabilitat en general.

A més, la proposta de la Comissió suggerix la creació d'un portal europeu interoperable en el qual es desenvoluparan els coneixements necessaris sobre la interoperabilitat i les solucions respectives, especialment entre els no experts en TU. La comunicació i la cooperació són, de fet, elements essencials per a la interoperabilitat i és important comptar amb una finestreta única per a recolzar els intercanvis fiables d'informació en un lloc comú on totes les administracions públiques puguen trobar material de suport. També s'ha proposat la creació d'un Consell d'Europa Interoperable, copropietat dels Estats membres i la Comissió Europea, i recolzat per agents públics i privats.

Altres recomanacions i accions, a més de les presentades en la proposta, abastarien la continuació dels debats sobre el  Marco Europeo de Interoperabilidad para Ciudades i Comunidades Inteligentes  (EIF4SCC). El seu objectiu és proporcionar als líders de les administracions locals de la UE definicions, principis, recomanacions, casos pràctics d'ús sobre interoperabilitat, extrets de ciutats i comunitats de tota Europa i més enllà, seguint les línies del FEI, així com un model comú per a facilitar la prestació de servicis al públic a través de dominis, ciutats, regions i fronteres. L'EIF4SCC representaria un primer pas per a la interoperabilitat a nivell local/micro i milloraria el paper de la interoperabilitat creuada entre sectors.

En els pròxims anys, la UE haurà d'impulsar i garantir un canvi de paradigma en la forma en què interactuen els seus ciutadans, administracions públiques i institucions, no solament per a garantir la interoperabilitat entre tots els nivells de govern i entre els servicis públics, sinó també per a garantir el nivell adequat de digitalització de les administracions públiques europees per a fer front als pròxims canvis tecnològics.

Font original de la notícia(Obri en nova finestra)

  • Interoperabilitat i Normalització