accesskey_mod_content

La targeta sanitària virtual: un nou format comú i més accessible

  • Escoltar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

26 setembre 2024

La targeta sanitària virtual s'emetrà en totes les comunitats autònomes i identificarà al seu titular, igual que la targeta clàssica, en qualsevol centre sanitari o farmàcia. A més, facilitarà la realització de gestions i agilitzarà l'accés als servicis.

Els ciutadans que tinguen acreditat el dret a l'assistència sanitària pública disposaran d'una targeta sanitària en suport físic, en suport virtual o en tots dos. Seran vàlides en tots els centres i servicis sanitaris del Sistema Nacional de Salut i en qualsevol oficina de farmàcia d'Espanya. Les comunitats autònomes tenen 18 mesos per a adaptar les actuals.

El Consell de Ministres va aprovar el 17 de setembre de 2024(Obri en nova finestra) una actualització de la norma que regula la Targeta Sanitària Individual (TSI)(Obri en nova finestra) en el Sistema Nacional de Salut per a adaptar-la als avanços tecnològics i facilitar l'accés de les persones als servicis sanitaris, especialment quan es desplacen fora de la seua comunitat autònoma, en situacions d'emergència o de pèrdua de la targeta física.

Què és la Targeta Sanitària Individual?

La Targeta Sanitària Individual és el document oficial que identifica a cada ciutadà quan accedix a les prestacions sanitàries i usa els servicis del Sistema Nacional de Salut. A més, permet al seu titular adquirir els medicaments receptats pels seus metges en qualsevol farmàcia i reflectix l'aportació econòmica que ha de sufragar en funció de la seua condició d'actiu o pensionista i del seu nivell de renda.

Novedades de la targeta sanitària: virtual i més accessible

La nova normativa actualitza les condicions d'emissió de les targetes sanitàries:

  • Les administracions sanitàries podran emetre el document únicament en suport físic o en suport físic i en suport virtual. Quan la targeta sanitària individual s'emeta en tots dos suports, la virtual podrà substituir a la física, sempre que el titular expresse la seua conformitat.
  • Serà més accessible: Es garantix l'accessibilitat de la targeta a les persones amb discapacitat. Amb este objectiu, l'angle inferior dret de totes les targetes en suport físic inclourà els caràcters en braille de les inicials de la targeta sanitària individual per a les persones amb discapacitat visual. Les targetes virtuals compliran amb l'establit sobre accessibilitat dels llocs web i aplicacions per a dispositius mòbils del sector públic(Obri en nova finestra) .
  • Les bandes magnètiques de les targetes físiques s'adaptaran a noves especificacions. A més, podran incorporar un xip que s'adequarà a les dades de la banda magnètica.
  • Les targetes virtuals inclouran un codi QR amb les mateixes dades normalitzades que la banda magnètica de la targeta física per a garantir la seua lectura en tot el territori nacional.

Quan estaran disponibles les targetes?

Les autoritats sanitàries i els agents implicats en la provisió d'assistència sanitària tindran un termini de 18 mesos, des del 18 se setembre de 2024, per a adaptar les targetes als noves obligacions i requisits legals.

Quines dades arreplega la Targeta Sanitària Individual?

Amb la finalitat de garantir la interoperabilitat en el Sistema Nacional de Salut, totes les targetes sanitàries incorporaran unes dades bàsiques comunes en l'anvers de la targeta física i en la imatge de la targeta digital:

  • Nom i cognoms del titular de la targeta
  • Codi d'identificació personal únic del Sistema Nacional de Salut (CIP-SNS)
  • Codi d'identificació personal assignat per l'administració sanitària emissora de la targeta (CIP-AUT)
  • Codi d'identificació de l'administració sanitària emissora de la targeta (CITE)
  • Identitat institucional de la comunitat autònoma o entitat emissora de la targeta
  • Els rètols de "Sistema Nacional de Salut d'Espanya" i "Targeta Sanitària"

Les administracions sanitàries emissores podran incorporar a les targetes altres dades com el DNI del seu titular o, en el cas de persones estrangeres, el seu nombre d'identitat; el nombre de la Seguretat Social; la data de caducitat per a determinats col·lectius; el número de telèfon d'atenció d'urgències, o una fotografia del titular.

El Ministeri de Sanitat té la responsabilitat d'articular l'intercanvi d'informació entre comunitats i la interoperabilitat entre les targetes sanitàries per a garantir que tots els usuaris puguen ser atesos i puguen adquirir els seus medicaments en qualsevol lloc d'Espanya.

Qui emet la targeta sanitària i on és vàlida?

Les administracions sanitàries autonòmiques i l'Institut Nacional de Gestió Sanitària (INGESA) emeten una targeta a les persones residents en el seu àmbit d'actuació que tinguen acreditat el dret a l'assistència sanitària pública.

La targeta és vàlida en tot el Sistema Nacional de Salut i permetrà l'accés als centres i servicis sanitaris del sistema.

Puc usar la Targeta Sanitària Individual en l'estranger?

No. Si et desplaces a qualsevol país de la Unió Europea hauràs de sol·licitar la Targeta Sanitària Europea(Obri en nova finestra) . Si vas fora de la Unió, consulta els països amb els quals Espanya ha subscrit un conveni bilateral de col·laboració en matèria de Seguretat Social(Obri en nova finestra) .

Font original de la notícia(Obri en nova finestra)

  • Ciutadà
  • Informació i dades del sector públic