L'enfocament de la regulació de la Unió Europea ha donat un gir important des que en 2003 s'impulsara la primera normativa sobre reutilització de la informació del sector públic. En concret, com a conseqüència de l'Estratègia Estratègia Europea de Dades aprovada en 2020 s'està ampliant l'enfocament regulatori almenys des de dos punts de vista:
- d'una banda, s'estan impulsant models de governança que tinguen en compte la necessitat d'integrar, des del disseny i per defecte, el respecte a altres drets i interessos jurídicament rellevants, com és el cas de la protecció de les dades personals, la propietat intel·lectual o el secret comercial, tal com ha succeït singularment a través del Reglament de Governança de les Dades;
- d'altra banda, ampliant l'àmbit subjectiu de les normes per a anar més enllà del sector públic, de manera que també es comencen a contemplar obligacions dirigides específicament a entitats privades, tal com demostra l'aprovació al novembre de 2023 del Reglament sobre normes harmonitzades per a un accés just a les dades i la seua utilització (conegut com a Llei de Dades).
En este nou plantejament adquirixen un singular protagonisme els espais de dades , tant pel que es referix a la importància dels sectors sobre els quals versen (salut, mobilitat, medi ambient, energia…) com, sobretot, pel destacat paper que estan cridats a jugar a l'hora de facilitar la posada a la disposició de grans quantitats de dades, en concret a l'hora de superar els obstacles tècnics i jurídics que dificulten la seua posada en comú . Referent a açò, a Espanya ja disposem d'una una previsió legal sobre este tema , que s'ha concretat amb la creació d'una secció específica en la Plataforma de Contractació del Sector Públic .
En la pròpia Estratègia es contempla la creació de “ un espai comú europeu de dades relatives a les administracions públiques , a fi de millorar la transparència i la rendició de comptes respecte del gasto públic i la qualitat del gasto, lluitar contra la corrupció tant a nivell nacional com de la UE, i abordar les necessitats en relació amb el compliment de les normes, a més de recolzar l'aplicació efectiva de la legislació de la UE i afavorir aplicacions innovadores”. Si bé, al mateix temps es reconeix, que “les dades concernents a la contractació pública es difonen a través de diversos sistemes en els Estats membres, estan disponibles en diferents formats i no són fàcils d'utilitzar” concloent la necessitat, en molts casos, de “millorar la qualitat de les dades”.
Per què un espai de dades en l'àmbit de la contractació pública?
Dins de l'activitat que duen a terme les entitats públiques destaca la contractació pública, la rellevància de la qual en l'economia del conjunt de la UE arriba fins a quasi el 14% del PIB, per la qual cosa es tracta d'un pol estratègic per a dinamitzar una economia més innovadora, competitiva i eficient. No obstant açò, tal com es reconeix expressament en la Comunicació de la Comissió titulada Contractació pública: Un espai de dades per a millorar el gasto públic, impulsar l'elaboració de polítiques basades en dades i millorar l'accés de les pimes a les licitacions , publicada al març de 2023, encara que existix una gran quantitat de dades sobre contractació pública, no obstant açò “de moment la seua utilitat per als contribuents, els responsables públics i els compradors públics és escassa”.
La regulació sobre contractació pública aprovada en 2014 va incorporar una decidida aposta per l'ús ús de mitjans electrònics en la divulgació de la informació relativa a la convocatòria i l'adjudicació dels procediments , si ben aquesta normativa emmalaltix d'algunes limitacions importants:
- es referix únicament als contractes que superen uns llindars mínims fixats a nivell europeu, la qual cosa limita la mesura al 20% de la contractació pública en la UE, de manera que són els propis Estats els qui han de promoure mesures de transparència pròpies per a la resta dels supòsits;
- no afecta a la fase d'execució contractual, de manera que no s'aplica a qüestions tan rellevants com el preu finalment pagat, els terminis d'execució realment consumits o, entre altres qüestions, els possibles incompliments per part del contractista i, si escau, les mesures adoptades per les entitats públiques sobre este tema;
- encara que es referix a l'ús de mitjans electrònics a l'hora de complir amb l'obligació de transparència, no obstant açò, no contempla la necessitat que s'articule sobre la base de formats oberts que permeten la reutilització automatitzada de la informació.
Certament, des de l'aprovació de la regulació de 2014 s'han produït importants avanços a l'hora de facilitar la normalització del procés de recollida de dades, sobretot en imposar-se la utilització de formularis electrònics per als llindars abans indicats des del 25 d'octubre de 2023. No obstant açò, resultava imprescindible un plantejament més ambiciós que permetera “aprofitar plenament el poder que oferixen les dades sobre contractació pública”. Per a açò, en esta nova iniciativa es contemplen no solament mesures dirigides a incrementar decididament la quantitat de dades disponibles i la seua qualitat sinó, a més, la creació d'una plataforma a escala de la UE per a fer front a la dispersió actual, així com la combinació amb un conjunt de ferramentes basades en tecnologies avançades, singularment la intel·ligència artificial.
Els avantatges d'este plantejament són evidents des de diversos punts de vista:
- d'una banda, podria proporcionara una informació més precisa a les entitats públiques a l'hora de planificar i adoptar les seues decisions;
- però també, d'altra banda, es facilitarien les funcions de control i supervisió per part de les autoritats competents i, en general, de la societat;
- i, sobretot, s'impulsaria de manera decisiva l'accés efectiu de les empreses i, en particular, de les pimes a la informació sobre procediments actuals o futurs als quals poder concórrer.
Quins són els principals reptes que s'han d'afrontar des del punt de vista jurídic?
La Comunicació sobre l'espai de dades europeu de la contractació pública suposa una important iniciativa de gran interés puix que esbossa el camí a seguir, plantejant els avantatges que podria suposar la seua posada en marxa, emfatitzant les possibilitats que oferix un plantejament tan ambiciós i, així mateix, identificant les principals condicions que ho farien viable. Tot açò des de l'anàlisi de rellevants casos d'ús, la identificació dels actors claus en este procés i l'establiment d'un calendari precís amb un horitzó temporal fins a 2025.
L'impuls d'un espai europeu de dades específic en l'àmbit de la contractació pública és, sens dubte, una iniciativa que potencialment podria tindre un enorme impacte tant en la pròpia activitat contractual de les entitats públiques com, així mateix, per la qual cosa es referix a les empreses i, en general, a la societat. Però perquè açò siga possible també caldria plantejar-se importants desafiaments des de la perspectiva jurídica:
En primer lloc, actualment no es contempla ampliar l'obligació de publicació als contractes que es troben per davall dels llindars establits a nivell europeu, la qual cosa suposa que la major part de les licitacions quedarien fora de l'àmbit de l'espai. Esta limitació planteja una conseqüència addicional, ja que suposa deixar en mans dels Estats membres l'establiment addicional d'obligacions de publicitat activa a partir de les quals procedir a la recollida i, si escau, integració de les dades, la qual cosa podria suposar una dificultat important a l'hora d'assegurar la integració de múltiples i heterogènies fonts de dades, en particular des de la perspectiva de la interoperabilitat. Referent a açò, la Comissió pretén crear un conjunt harmonitzat de dades que, en el cas que anaren d'obligat acatament per part de totes les entitats públiques a nivell europeu, permetria no solament que les dades es recopilen per mitjans electrònics, sinó que, a més, puguen traduir-se a llenguatge comú que facilite el seu tractament automatitzat.
En segon lloc, encara que la Comunicació inste als Estats perquè s'esforcen “per recopilar dades tant en la fase prèvia a l'adjudicació com en la fase posterior a esta”, no obstant açò, configura com a voluntaris els anuncis de finalització dels contractes. Si foren obligatoris es podria “aconseguir una comprensió molt més detallada de la totalitat del cicle de la contractació pública”, a més d'impulsar l'adopció de mesures correctores davant situacions jurídicament discutibles tant pel que es referix a la posició jurídica de les empreses que no van resultar adjudicatàries com, així mateix, de les autoritats encarregades de dur a terme funcions de fiscalització.
Un altre dels principals reptes per a l'òptim funcionament de l'espai europeu de dades consistix en la fiabilitat de les dades publicades, ja que amb freqüència es poden lliscar errors a l'hora d'emplenar els formularis o, fins i tot, aquesta tasca pot percebre's com una activitat rutinària que es realitza en ocasions sense prestar la deguda atenció a la seua execució, tal com vé demostrant la pràctica administrativa en relació amb els CPV . Encara que cal reconéixer que en l'actualitat existixen ferramentes avançades que podrien ajudar a corregir este tipus de disfuncions, la veritat és que resulta imprescindible anar més enllà d'una mera digitalització dels processos de gestió i apostar decididament per models de tramitació automatitzats que estiguen basats en les dades i no en els documents, com encara hui resulta habitual en molts àmbits del sector públic. Des d'estes premisses es podria avançar decididament des de les exigències d'interoperabilitat abans referides i implementar les ferramentes analítiques basades en tecnologies emergents al fet que es referix la Comunicació.
La necessària adaptació de la regulació europea sobre contractació pública
Donada la rellevància dels objectius plantejats i l'enorme dificultat que comporten els reptes anteriorment indicats, pareix justificat que una iniciativa tan ambiciosa i amb un potencial impacte tan destacat s'articule a partir d'una sòlida base normativa. Resulta imprescindible anar més enllà de les recomanacions, establint clares i precises obligacions jurídiques per als Estats membres i, en general, per a les entitats públiques, a l'hora de gestionar i difondre la informació sobre la seua activitat contractual, tal com s'ha plantejat per exemple en espai de dades sanitàries .
En definitiva, quasi deu anys després de l'aprovació del paquet de directives sobre contractació pública, potser haja arribat el moment de procedir a la seua actualització amb un plantejament més ambiciós que, des de les exigències i possibilitats de la innovació tecnològica, permeta posar realment en valor la ingent quantitat de dades que es generen en este àmbit. Més encara, per què no configurar les dades de la contractació pública com a dades d'alt valor a l'empara de la regulació sobre dades obertes i reutilització de la informació del sector públic?
Font original de la notícia
- Contractació
- Informació i dades del sector públic