En estos moments ens trobem enmig d'una carrera sense precedents per dominar les innovacions en Intel·ligència Artificial. Durant l'últim any, l'estrela ha sigut la Intel·ligència Artificial Generativa (GenAI) , és a dir, aquella capaç de generar contingut original i creatiu com a imatges, text o música.
Però els avanços no deixen de succeir-se, i últimament comencen a arribar notícies en les quals se suggerix que la utopia de la Intel·ligència Artificial General (AGI) podria no estar tan lluny com pensàvem . Estem parlant de màquines capaces de comprendre, aprendre i realitzar tasques intel·lectuals amb resultats similars al cervell humà.
Siga açò cert o simplement una predicció molt optimista, conseqüència dels sorprenents avanços aconseguit en un espai molt curt de temps, la veritat és que la Intel·ligència Artificial pareix ja capaç de revolucionar pràcticament totes les facetes de la nostra societat a partir de la cada vegada major quantitat de dades que s'utilitzen per al seu entrenament .
I és que si, com argumentava Andrew Ng ja en 2017, la intel·ligència artificial és la nova electricitat , les dades obertes serien el combustible que alimenta el seu motor, almenys en un bon nombre d'aplicacions la font principal de les quals i més valuosa és la informació pública que es troba accessible per a ser reutilitzada. En este article anem a repassar un camp en el qual previsiblement veurem grans avanços en els pròxims anys gràcies a la combinació d'intel·ligència artificial i dades obertes: la creació artística.
Creación Generativa basada en Dades Culturals Obertes
La capacitat de la intel·ligència artificial per a generar nous continguts podria portar-nos a una nova revolució en la creació artística, impulsada per l'accés a dades culturals obertes i a una nova generació d'artistes capaços d'aprofitar estos avanços per a crear noves formes de pintura, música o literatura transcendint barreres culturals i temporals.
Música
El món de la música, amb la seua diversitat d'estils i tradicions, representa un camp ple de possibilitats per a l'aplicació de la intel·ligència artificial generativa. Els conjunts de dades obertes en este àmbit inclouen gravacions de música folklòrica, clàssica, moderna i experimental de tot el món i de totes les èpoques, partitures digitalitzades, i fins i tot informació sobre teories musicals documentades.
Des de l'archi-conegut MusicBrainz , l'enciclopèdia de la música oberta, fins a conjunts de dades que obrin els propis dominadors de la indústria del streaming com Spotify o projectes com Open Music Europe , són alguns exemples de recursos que estan en la base del progrés en esta àrea
A partir de l'anàlisi de totes estes dades, els models d'intel·ligència artificial poden identificar patrons i estils únics de diferents cultures i èpoques, fusionant-los per a crear composicions musicals inèdites amb ferramentes i models com MuseNet de OpenAI o Music LM de Google .
Literatura i pintura
En l'àmbit de la literatura, la Intel·ligència artificial també té potencial per a fer més productiva no solament la creació de continguts en internet, sinó per a produir formes més elaborades i complexes d'explicar històries. L'accés a biblioteques digitals que alberguen obres literàries des de l'antiguitat fins al moment actual farà possible explorar i experimentar amb estils literaris, temes i arquetips de narració de diverses cultures al llarg de la història, amb la finalitat de crear noves obres en col·laboració amb la pròpia creativitat humana. Fins i tot es podrà generar una literatura de caràcter més personalitzat als gustos de grups de lectors més minoritaris.
La disponibilitat de dades obertes com el Projecte Guttemberg amb més de 70.000 llibres o els catàlegs digitals oberts de museus i institucions que han publicat manuscrits, periòdics i altres recursos escrits produïts per la humanitat, són un recurs de gran valor per a alimentar l'aprenentatge de la intel·ligència artificial.
Els recursos de la Digital Public Library of America (DPLA) en Estats Units o d'Europeana Europeana en la Unió Europea són només alguns exemples. Estos catàlegs no solament inclouen text escrit, sinó que inclouen també vastes col·leccions d'obres d'art visuals, digitalitzades a partir de les col·leccions de museus i institucions, que en molts casos ni tan sols poden admirar-se perquè les organitzacions que les conserven no disposen d'espai suficient per a exposar-les al públic. Els algoritmes d'intel·ligència artificial, en analitzar estes obres, descobrixen patrons i aprenen sobre tècniques, estils i temes artístics de diferents cultures i períodes històrics. Açò possibilita que ferramentes com DALL-I2 o idjourney puguen crear obres visuals a partir d'unes senzilles instruccions de text amb estètica de pintura renaixentista, impressionista o una mescla de les dos.
No obstant açò, estes fascinants possibilitats estan acompanyades d'una controvèrsia encara no resolta sobre els drets d'autor que està sent debatuda en els àmbits acadèmics, legals i jurídics i que planteja nous desafiaments en la definició d'autoria i propietat intel·lectual. D'una banda, està la qüestió sobre la propietat dels drets sobre les creacions produïdes per intel·ligència artificial. I d'altra banda trobem l'ús de conjunts de dades que contenen obres subjectes a drets de propietat intel·lectual i que s'han utilitzat en l'entrenament dels models sense el consentiment dels autors. En les dos qüestions existixen nombroses disputes judicials a tot el món i sol·licituds de retirada explícita de contingut dels principals conjunts de dades d'entrenament.
En definitiva, ens trobem davant un camp on l'avanç de la intel·ligència artificial pareix imparable, però caldrà tindre molt present no solament les oportunitats, sinó també els riscos que suposa.
Font original de la notícia
- Informació i dades del sector públic