Conscient d'açò, la Comissió Europea va aprovar el passat any el Pla d'Acció per a l'Administració Electrònica 2016-2020 , els objectius de la qual són modernitzar l'administració pública amb les TIC, fer possible la mobilitat transfronterera amb servicis públics digitals interoperables i facilitar la interacció digital entre administracions i ciutadans/empreses per a disposar de servicis públics d'alta qualitat. Com a suport a aquest pla, recentment s'ha publicat un informe que proporciona una visió general de les iniciatives relatives al govern obert i col·laboratiu en la Unió Europea, que el seu objectiu és oferir assessorament sobre com fer més obert el nou Pla d'Acció per a l'Administració Electrònica al mateix temps que es convida a la participació ciutadana en el procés.
Este informe consta de quatre seccions principals. En primer lloc, s'inclou una anàlisi de l'ecosistema actual de govern obert a Europa d'acord a la definició que es mostra a continuació. Per a açò, s'han estudiat detalladament aproximadament 400 de les iniciatives existents. A més, esta secció inicial recopila un conjunt de bones pràctiques en qüestions governamentals i identifica els catalitzadors digitals així com les catorze barreres que obstaculitzen este avanç.
De tota esta informació, en l'informe es conclou que, actualment, tots els estats membres de la UE compten amb pràctiques de govern obert, la majoria d'elles realitzades per les administracions públiques de cada país, abastant tots els sectors governamentals. No obstant açò, la majoria de les pràctiques estan relacionades amb l'obertura dels servicis públics que inclouen portals open data o programes destinats a millorar la interoperabilitat entre les diferents administracions públiques. I en menor mesura, amb l'obertura dels processos polítics que suposa un major compromís, participació ciutadana i transparència.
A continuació, s'inclou un conjunt de tretze recomanacions per a la combinació eficaç de polítiques que incrementen les pràctiques de govern obert en tota Europa; totes elles estructurades d'acord als següents objectius polítics d'alt nivell:
- Un funcionament més transparent del govern.
- Millorar la formulació de polítiques a través d'una major participació.
- Millors servicis públics digitals a través de la col·laboració.
- Alliberar el potencial econòmic dels actius públics.
- Suport a l'actualització del govern obert en general.
La tercera secció de l'informe inclou una metodologia per a recolzar als processos inclosos en el Pla d'Acció, contemplant els mecanismes i ferramentes necessàries perquè les parts interessades compartisquen i debaten les seues necessitats amb l'administració a través de la plataforma de consulta Futurium-eGovernment4EU.
Es importante destacar que la metodología implica la colaboración entre las administraciones europeas a escala regional y nacional, que dará como resultado el intercambio de experiencias, buenas prácticas y lecciones aprendidas en el ámbito de la administración electrónica. Por último, la metodología ofrece recomendaciones para la evaluación del Plan de Acción de Administración Electrónica en su integridad, permitiendo establecer objetivos y siguiendo su evolución año tras año.
Com a fermall final al document, s'inclou un informe sobre el disseny d'un pla de participació i comunicació que descriu com informar als diferents grups d'interés i crear consciència per a atraure a les parts interessades a la plataforma de consulta.
Baix el títol “Cap a una implementació i adopció més ràpida del govern obert”, este document fa una crida al funcionament més transparent del govern; una major participació en l'elaboració de polítiques eficaces i una col·laboració més estreta per a millorar els servicis públics digitals.
Para ello, sería necesario tanto aplicar un principio único, el uso de las normas y especificaciones de las TIC como metodologías abiertas para el diseño de servicios públicos colaborativos y la construcción de infraestructuras compartidas de servicios digitales reutilizables basados en estándares abiertos. De este modo, sería posible desbloquear el potencial económico de los activos gubernamentales y apoyar nuevos ecosistemas de datos también que aumenten la aceptación del gobierno abierto en general.
Font original de la notícia (dades.gob)
Font original de la notícia (Comissió Europea)