accesskey_mod_content

Espanya lidera les àrees de connectivitat, ús de la IA en empreses i digitalització de PIMES en el segon Informe de la Dècada Digital 2024

  • Escoltar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

03 juliol 2024

La Comissió Europea ha publicat el segon Informe sobre l'Estat de la Dècada Digital, (que va substituir a l'Índex d'Economia i Societat Digitals o DESI), oferint una visió general dels avanços en la cerca dels objectius establits per a 2030 pel Programa de Política de la Dècada Digital.

Enguany, per primera vegada, l'informe va acompanyat d'una anàlisi dels fulls de ruta estratègics (Obri en nova finestra) nacionals de la Dècada Digital presentades pels Estats membres, en les quals es detallen les mesures, accions i finançament nacionals previstes per a contribuir a la transformació digital de la UE.

L'anàlisi de la Comissió mostra que, en l'escenari actual, els esforços col·lectius dels Estats membres no aconseguiran el nivell d'ambició de la UE. Entre les manques detectades figuren la necessitat d'inversions addicionals, tant a nivell de la UE com a nivell nacional, en particular en els àmbits de les  competències digitals, la connectivitat d'alta qualitat, l'adopció de la intel·ligència artificial (IA) i l'anàlisi de dades per part de les empreses, la producció de semiconductors i els ecosistemes d'empreses emergents.

Tant la UE com els Estats membres tenen un paper important que exercir a l'hora d'aplicar el nou marc jurídic, adoptar mesures per a fomentar la difusió de les tecnologies digitals i garantir que els seus ciutadans estiguen equipats amb les competències digitals adequades per a beneficiar-se plenament de la transformació digital. Per açò, l'informe d'enguany és una  crida als Estats membres perquè redoblen les seues mesures i siguen més ambiciosos, ja que aconseguir els objectius de la Dècada Digital en matèria de  infraestructures digitals, empreses, competències i servicis públics  és fonamental per a la  futura prosperitat econòmica i la cohesió social de la UE .

En este context, la Comissió també va actualitzar les recomanacions transversals i específiques per país per a cada Estat membre de la UE  amb la finalitat d'abordar les deficiències identificades.

La situació d'Espanya en l'informe

En este context, els resultats d'Espanya en l'informe(Obri en nova finestra) sobreixen en connectivitat amb una cobertura molt superior a la mitjana europea ende xarxes fixes d'alta capacitat i de 5G. Concretament, la cobertura de fibra ja arriba al 95,2% de la població enfront de 64% de la mitjana europea, una diferència que demostra la decidida inversió del Govern d'Espanya de més d'1.000 milions d'euros des de 2018 per a este objectiu.

Respecte a la cobertura mòbil 5G, ja aconseguia al 92% de la població espanyola enfront de 89% de la mitjana europea, en un any en el qual el Govern d'Espanya acaba de llançar una inversió d'altres 1.000 milions d'euros per a donar cobertura 5G a dos milions de residents de municipis de menys de 10.000 habitants.

L'informe destaca la inversió en semiconductors, en el desplegament de nodes de proximitat i en tecnologies quàntiques (entre uns altres, posa com a exemple l'impuls al superordenador Marenostrum5, recentment revalidat amb la publicació de l'Estratègia d'Intel·ligència Artificial 2024).

La mirada empresarial també deixa al país en un lloc molt destacat, doncs el nivell de digitalització de les pimes està per damunt de la mitjana de la UE, amb un 61% de pimes que aconseguix un nivell d'intensitat almenys bàsic en 2023, enfront del 58% europeu. Menció especial ha merescut el programa Joc Digital i, en el mateix àmbit, Joc Consulting, orientades a impulsar la digitalització de les pimes. Es destaca també el dinamisme amb el qual les empreses han integrat la intel·ligència artificial (IA) en els seus processos; la seua adopció va ser del 9,3% en 2023, sent del 8% a Europa, encara que és un aspecte en què Espanya continua treballant amb diferents iniciatives, així com en la integració d'altres tecnologies digitals avançades com big data i cloud.

Amb tot; el suport a les empreses emergents i a l'ecosistema innovador de scale-ups ha resultat evident amb el Fons Next-Tech, alguna cosa que s'ha valorat de forma molt notòria en l'Informe. Un aspecte estratègic per a construir una societat digital més saludable i competitiva, i un indicador mirat amb atenció en la UE any rere any, són les Competències Digitals. Un àrea en la qual Espanya aprova amb “excel·lent”, doncs vé focalitzant grans esforços per a açò.

El país s'ha fixat com a meta per a 2030 comptar amb el 85% de la població amb competències digitals –la UE marca el 80%– almenys bàsiques, ja està en el 66%, enfront del 56% de la mitjana europea. Eixa mateixa ambició pot veure's en els indicadors relatius a la digitalització de l'administració, amb resultats superiors a la mitjana de la UE: la puntuació rebuda en servicis públics per a la ciutadania va ser de 84 enfront de 79, i el de servicis públics per a les empreses 91 enfront de 85. 

Esta sendera està en la línia dels suggeriments de millora de la Comissió Europea en el seu Informe, incidint en la necessitat de seguir impulsant les ferramentes necessàries per a la digitalització i per a la capacitació i apoderament de la societat en els països membres, tant en treballs i tasques vinculats a l'economia digital com en el seu moment a dia i la seua relació amb l'administració.

En el cas d'Espanya, destaquen les recomanacions entorn de/entorn del percentatge d'especialistes digitals sobre el total de l'ocupació, que està lleugerament per davall de la mitjana europea, 4,4% i 4,8% respectivament. Un aspecte en el qual Espanya està treballant des de fa alguns anys, amb iniciatives com a Acadèmia Hacker, Generació D Pimes o les Càtedres Xip i Càtedres ENIA recentment impulsades per a formar a professionals especialitzats en microelectrònica Un altre dels exemples de bones pràctiques que arreplega l'Informe ha sigut la posada en marxa de l'Observatori de Drets Digitals i la promoció de la Carta de Drets Digitals. 

L'informe en línies generals: Europa sobirana i resiliente

L'adopció i el desenvolupament de tecnologies innovadores és crucial per a la competitivitat d'Europa, en particular en el panorama geopolític actual i a causa de l'augment de les amenaces a la ciberseguretat, la qual cosa exigix una major resiliència i unes mesures de seguretat sòlides.

L'informe destaca que la UE dista molt d'aconseguir els objectius de connectivitat establits pel DPP: Les xarxes de fibra, fonamentals per a oferir connectivitat de gigabit i permetre l'adopció de tecnologies d'avantguarda com la IA, el núvol i la internet de les coses, solament arriben al 64 % de les llars. En l'actualitat, les xarxes 5G d'alta qualitat solament aconseguixen el 50 % del territori de la UE i el seu rendiment seguix sent insuficient per a prestar servicis avançats de 5G. Per a fer front a estos reptes, els Estats membres i la Comissió han de col·laborar per a fomentar un mercat únic digital verdaderament funcional.

En 2023, l'adopció de la IA, el núvol o els macrodatos per part de les empreses europees també es va situar molt per davall de l'objectiu del 75 % de la Dècada Digital. Segons les tendències actuals, solament el 64 % de les empreses utilitzaran el núvol, el 50 % els macrodatos i solament el 17 % la IA d'ací a 2030. Per a aconseguir la digitalització del sector empresarial, és fonamental incentivar l'adopció de ferramentes digitals innovadores per part de les pimes, en particular el núvol i la IA, així com mobilitzar més inversions privades en empreses emergents d'alt creixement. Açò és crucial per a mantindre la competitivitat d'Europa pel que fa a la innovació, l'eficiència i el creixement basats en les dades.

Un altre repte important al que s'enfronta la transformació digital de la UE seguix sent la limitada difusió de les tecnologies digitals més enllà de les grans ciutats. Per a fer front a esta bretxa digital, és fonamental fomentar la cooperació entre els agents europeus a escala transfronterera i local, per exemple a través de projectes plurinacionals,  centres europeus d'innovació digital  (EDIHs) i  Consorcis d'Infraestructures Digitals Europees  (EDIC). Des de l'any passat s'han aconseguit una sèrie d'èxits en este sentit, amb tres EDIC creats a la fi de maig de 2024.

Una política digital per a les persones i la societat: competències digitals i servicis públics

Situar a les persones en el centre de la transformació digital de les nostres societats i economies és el nucli de la Dècada Digital i del primer principi de la  Declaració sobre els Drets i Principis Digitals .

En l'actualitat, els objectius en matèria de capacitats digitals establits per la Dècada Digital encara estan lluny d'aconseguir-se, ja que solament el 55,6 % de la població de la UE té almenys capacitats digitals bàsiques. Segons la tendència actual, el nombre d'especialistes en TIC en la UE se situarà entorn de/entorn dels 12 milions en 2030, amb un desequilibri de gènere persistent. Per a aconseguir els objectius, els Estats membres han de seguir un enfocament polifacètic per a fomentar les capacitats digitals en tots els nivells educatius i incentivar als jóvens, en particular a les xiquetes, al fet que s'interessen per les disciplines de ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques (CTIM).

Els Estats membres estan avançant cap a l'objectiu de fer accessibles en línia tots els servicis públics clau i els historials mèdics electrònics als ciutadans i les empreses, així com proporcionar-los una identificació electrònica segura. A pesar de la desigual utilització entre els Estats membres, la identificació electrònica està disponible actualment per al 93 % de la població de la UE i s'espera que la cartera d'identitat digital de la UE(Obri en nova finestra) incentive el seu ús. No obstant açò, en un escenari sense canvis, la consecució del 100 % dels servicis públics digitals per als ciutadans i les empreses d'ací a 2030 seguix sent difícil.

Font original de la notícia(Obri en nova finestra) (Ministeri per a la Transformació Digital i de la Funció Pública)

Font original de la notícia(Obri en nova finestra) (Comissió Europea)

  • Govern obert, Informes i Estudis